WHY 2025 presentatie over de ondergang van XS4ALL

Nu is de link wel beschikbaar:

En alle stream links:

4 likes

En kunnen we die lezing ergens terugzien via HackTube o.i.d.?

P.S. de homepage van die site vreet mijn CPU zowat op in Firefox.

Zou dat hiermee te maken kunnen hebben?

Ja, ik zie vijf regeltjes over de inhoud.
Wat heeft het voor zin om zo’n link te posten als er nergens een mogelijkheid is om van de inhoud kennis te nemen?
Of kijk ik soms niet goed?

https://media.ccc.de/c/WHY2025

Hier staan de ā€˜talk recordings’ van WHY2025 maar ā€˜Postmortem: XS4ALL’ staat er zo te zien (nog?) niet bij. Wel veel andere interessante talks trouwens!

2 likes

Nee, het is de .svg van de sterrenhemel achtergrond. Tabgroepen heb ik uit staan.

Hier geen issues met Firefox ESR (140.1.0) trouwens.

1 like

Hier geen probleem met de verstaanbaarheid.

1 like

Op de dag zelf (overdag) was het tableua ook een link naar de video, later blijkbaar niet meer.
De recording was pas vandaag beschikbaar.
Ik heb de link ernaar toegevoegd,
en ook de link naar alle recordings.

De Relive-links zijn blijkbaar tijdelijk:

Please do not link to the individual ReLive recordings, they’re going to disappear after the conference.

maar er is inmiddels ook een permanente link:

https://media.ccc.de/v/why2025-13-postmortem-xs4all

2 likes

Ook op YouTube blijkbaar: https://youtu.be/ER3qodZZ4Ug

1 like

Dank voor de links. Mooie en grondige analyse. Maar oef! Wel een tip voor volgende keer: hou die camera stil en zet geen kat met een wiebelpootje vlak voor de spreker. Mijn arme overprikkelde brein…

Die player van media.ccc.de is wel een stuk prettiger dan YouTube.

Haha kan maar zo, heb de YT links hier gepost omdat ik het zelf ook handig vind om het op het grote scherm te kunnen bekijken ipv achter de pc :wink:

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.

Ik vond het wel een bijzonder verhaal en het is ook een ander idee dan wat ik zelf heb. Naar mijn idee zijn providers als het vergane XS4ALL en Freedom Internet geen niche providers, maar superieure providers die zich juist moeten richten op een brede groep gebruikers.

Ook het is denk ik relevant om de verschillende tech stacks naast elkaar te houden. Volgens mij hebben ze Planet Internet/World Access op een gegeven moment gekocht en lag die technologie stack onder waar uiteindelijk ook de XS4ALL klanten naartoe zijn gemigreerd. (Wellicht heeft iemand hier meer details?)

De integratieredenen vanuit KPN waren helder, maar als er dan meerdere tech stacks zijn, waarom zou men gekozen hebben voor de Planet stack en niet de XS4ALL stack? Hoe dachten XS4ALL medewerkers over het idee om alle KPN klanten op de XS4ALL stack te laten draaien?

Zouden er vooral bedrijfspolitieke redenen geweest zijn om aan de Planet stack vast te houden boven de XS4ALL stack of zaten er ook daadwerkelijk significante voordelen aan die tech stack die wij niet zien?

2 likes

Ik vond het ook een interessant verhaal, had misschien gehoopt op ook wat meer technische achtergrond.

Ik ben bang dat ā€œnicheā€ bepaald wordt door wat de massa wil. De massa is blij als facesbook werkt en ze kunnen netflixen, verder moet het vooral zo goedkoop mogelijk zijn. Als je dan een ISP bent die meer op techniek, kwaliteit, ethiek en privacy richt zal je (helaas) nooit een grote worden.

Ik denk dat het een veilige aanname is dat KPN 1 grote ā€œISPā€ en access laag heeft, en dat de verschillende merken niet veel meer zijn dan dat. Gezien de verschillen die er ontstonden in de migratie van XS4ALL naar KPN lijkt me dat een veilige aanname.

Wat KPN heeft (of had voor de XS4ALL migratie) is qua bandbreedte en aantal klanten waarschijnlijk een veelvoud van dat wat XS4ALL, dus vanuit dat oogpunt lijkt het me logisch om die kant op te migreren. Ik denk niet dat de XS4ALL infra genoeg capaciteit had om alle KPN klanten te bedienen, en dat zou ook de migratie groter maken (alle KPN klanten aanpassen ipv. alle XS4ALL klanten).

Het biedt inderdaad meer een inkijkje in de achtergronden.

Het was mij wel duidelijk dat techniek geen rol speelt, Op het niveau van de directie van KPN waar dit soort besluiten genomen worden is techniek compleet irrelevant.

Techniek was al jaren terug een dingetje…
XS4ALL had Telefonie bij een Franse partner gestald…, en was bezig zelf TV op te tuigen.
Er was toen een discussie over TV…, De zendmast bij Boven-Smilde viel in elkaar, en toen heeft techniek van XS4ALL de zaak in Noord NL werkend gehouden… Desalnietemin was de keuze daarna toch echt gedwongen winkelnering van TV van KPN. (Ik weet niet of het idee van XS4ALL wel of niet meegenomen was, maar keus was er niet meer).
Later is telefonie ook niet meer via de Franse firma…
Dat was jaren voordat er sprake was van integratie…, maar feitelijk was XS4ALL niet meer zelfstandig.

Ik denk dat de discussie voor directie is: Welke aansluiting kost het minst…
Waardoor het voordeel snel uitkomt bij de afdeling met de grootste schaal.
(KPN is zwaar gefocussed op kosten…).
Ze ervaren zeer regelmatig: Penny wise / Pound foolish.
(het zal vast ook wel eens goed gaan, want ze zijn nog niet failliet).

KPN heeft als opdracht de grootst mogelijke uitkering voor de aandeelhouders te realiseren. Dat kon door XS4ALL te elimineren. Als ik groot aandeelhouder van KPN was, zou ik ook niets anders hebben verwacht.
Techniek en pricipes zijn op dat nivo totaal irrelevant.

Wellicht was het verstandiger geweest als de XS4ALL mensen eerder hadden aangedrongen om Planet klanten ook naar XS4ALL te trekken. Dan was XS4ALL eerder de hoofdmoot geweest. Wellicht in stappen, zoals eerst de maildiensten. Op dit moment kan je met IPv6 nog steeds geen mail ophalen bij KPN, best wel bizar.