Wifi apparaten worden constant afgemeld

Ik heb een Fritz!Box 5530 en een 3000 AX Repeater. Met zo’n 59 apparaten aangesloten via WiFi. Aangesloten lampen flikkeren regelmatig en verliezen verbinding. Nou zie ik in Systeem/gebeurtenissen dat wifi apparaten constant worden afgemeld. Hebben andere gebruikers ook dit probleem maar nog belangrijker, wat is de oplossing.

Ik wil niet zeggen, dat dit de oorzaak is…

Kunnen de apparaten wel Roaming? (802.11k-v)
Een oplossing is, MESH uit doen, is niet handig met een 3000AX.
Een extra repeater met eigen ssid, buiten de MESH voor oude meuk.

Betere "lampen"cq firmware gebruiken :zany_face:.

Mogelijk dat er te veel drukte is,
Eventueel overschakelen naar een ander kanaal.
Kan ook zijn dat iemand aan het spelen is met een “jammer”.
Meer dan zeg 30 op Fritz heb ik in een verleden wel flapperende issues mee gehad.
Voor mijn IoT gebruik ik aparte wifi’s en om eventuele DHCP issues te voorkomen, fixeer ik mijn vast zooi op/ hun eigen IP adres.

En wat me ook nog te binnen schiet, met veel gebruikers de geldigheid van de IPv4 adressen korter zetten. Anders raakt de DHCP pool leeg.

Bedankt voor je reactie. Ik ga met jouw informatie aan het werk.

Wellicht is het een idee om naast de gedeelde “mesh” ESSID ook losse ESSIDs aanmaken voor zowel de Fritzbox als de repeater en bepaalde apparaten op die manier koppelen zodat ze expliciet aan één punt hangen. Op zo’n manier kan je in ieder geval een hoop testen om te zien welke variant stabieler is.

Het aantal van 59 klinkt naar mijn idee best hoog. Als daar apparaten bijzitten die niet veeleisend zijn qua bandbreedte, zou je die op een apart netwerk kunnen hangen met een los AP uit de kringloopwinkel :wink:

Dank voor je reactie.