Wifi valt weg bij sommige apparaten

Ik heb een Roon Core aan m’n netwerk toegevoegd maar heb daar alleen maar verbindingsproblemen mee. Deze legt bloot wat ik eigenlijk al eerder had met een printer die wel/niet wilde printen.
De basis:

  • FRITZ!Box 7583 (in en uit - alleen bekabelde verbindingen wifi is uit)
  • Netgear Orbi AX1800 + sateliet voor alle wifi en alle kamers bedraad internet (als netwerk switch)

Ergens gaat het niet goed maar mijn kennis gaat niet zover dat ik dit zelf op kan lossen.

Heeft iemand een idee wat hier fout gaat?

Dus je hebt 2 apparaten waarbij ‘wifi weg valt’.

Betekent dat dat ‘wifi nooit werkt’ of dat wifi wel werkt, maar soms stopt?
Als het ‘soms stopt’ is, is daar enige regelmaat of een patroon in te herkennen? Valt het altijd weg als je de magnetron aanzet, of 's-avonds tussen 20:00 en 20:15, of zoiets?
Valt het ook uit als je de apparaten tijdelijk dichter bij de netgear dingen zet?
Zijn er logfiles in of foutmeldingen op de apparaten/netgear die iets vertellen?
Als de printer niet wil printen, ga je volgens mij van een computer naar de wifi naar de printer. Is het dan de verbinding van de computer naar de wifi, of van de wifi naar de printer die problemen geeft?

Wat heb je met de DHCP gedaan?
Lopen er IP adressen van beide routers door elkaar

Dank voor je snelle reactie. Ik heb eigenlijk niets veranderd aan de instellingen zoals alles is geleverd. Hoe kan ik zien wat deze zijn en wat het zou moeten zijn?

Dank je wel voor je reactie. Het is geen vast patroon. Printer gaat meestal goed als je deze opnieuw opstart. Maar ik heb nu een Roon endpoint en zodra je die wil benaderen valt direct de wifi weg…!!!

Als ik eens google op ‘roon core wifi problems’

zie ik bv. op

https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/networking-best-practices

een apart stukje over Netgear Orbi routers…

De fritzbox deelt standaard 192.168.178.xx adressen uit.
Als die toegewezen worden aan apparaten heeft de fritzbox invloed op het orbi netwerk.
Volgens mij deelt de orbi 192.168.1.xx adressen uit.

Als dit het geval is:
In de fritzbox kun je de DHCP uit doen.
Dan krijgt de Orbi ook niet meer automatisch de juiste gegevens.
Daar moet je dan de gegevens van de fritzbox met de hand in zetten.

al gedacht aan het omzetten van de orbi van router mode naar accesspoint modus?
dhcp service uitzetten op orbi.

Belangrijke ontbrekende info:
Staat de ORBI in bridge or router mode… (of anders: staat de ORBI met een LAN interface aan het Fritzbox netwerlk, or met een WAN interface.)

Als de WAN interface gebruikt wordt heb je mogelijk ook te maken met dubbel NAT in je netwerk, niet echt een aanrader.
Als de ORBI met een LAN interface aan Fritzbox hangt dan met op een van beiden de DHCP uitstaan.