Wijzigen Glasvezel aansluiting in de meterkast

In mijn huidige woning heb ik een zwart/oranje kast (NTU?) waar de glasvezel binnenkomt. Hier vindt direct de omzetting naar ethernet plaats.
In mijn nieuwe woning heb ik een kastje dat daar op lijkt (wel geheel wit), maar er komt eerst een dunne glasvezel uit die in een aparte media converter wordt omgezet in ethernet.
Afgezien van het feit dat dit er minder mooi uitziet, vind ik de losse glasvezelkabel ook kwetsbaar.
Is het mogelijk om dit te (laten) wijzigen naar de installatie zoals in mijn huidige woning? En wie doet dat?


Huidige woning


Nieuwe woning

Ik vind dat witte ding nogal groot, alsof het zwarte kastje daar eigenlijk in had moeten zitten. Misschien (!) als je de rechter open maakt dat die leeg is en het zwarte kastje er in past?

Ander vraagje, ik zie dat de oorspronkelijke TV kabel en de KPN koper kabel er nog lopen en net zoals bij mij daaronder gewoon recht naar beneden gaan Dat maakt het plaatsen van zoiets als die witte glasvezel kast lastig. Daar is bij jou een oplossing voor gevonden door die witte glasvezel kast iets van de want af te monteren. Is dat gewoon een extra houten blokje of balkje? Of iets anders?

Dat als voorbereiding als KPN eindelijk eens zijn belofte nakomt om hier gasvezel te gaan aanleggen. (Zou natuurlijk liever een andere hebben die gewoon 1GB/s kan leveren tegen een normale prijs)

Zelf zou ik geen probleem hebben met een glasvezel kabeltje, dan wel rechtstreeks naar een 5590 router, zodat ik geen extra adapter en zwart kastje nodig heb.

Ik was ook bang voor de kwetsbaarheid.
Achteraf valt dat best mee.
Heb het toen met spiraal opgelost.

Zo door de lucht, zou ik niet doen.
De kans dat je er een keer per vergis aan trekt, is groot.

Freedom zal een router sturen waarin direct die gele kabel met blauwe plug geprikt kan worden voor die nieuwe woning. Dan kan die losse mediaconvertor weg en heb je een stekker minder nodig.

Volgens FAQ Hardware | Freedom is dat de 5530. Dus dan heb je toch die glasvezel in de meterkast hangen. Zou dat kabeltje dan wel zo veel mogelijk vast gaan monteren bijvoorbeeld volgens wat Erik schreef.
Maar ik zou overwegen een eigen 5590 aan te schaffen als Freedom die niet kan leveren, b.v. via Duitsland, bijvoorbeeld via Reichelt
De 5530 vind ik geen goed optie want t.o.v. de 5590 geen:

  • geen USB
  • geen FRITZ!NAS

en de 5530 is duidelijk minder krachtig dan de 5590. Wel is de 5590 grofweg € 100,- duurder.

Zie ook discussie Installatiepakket glasvezel - #27 door Wil1

Allen,
Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb nu al een Fritz modem van freedom, zal eens vragen of ik een nieuwe (betere) kan krijgen die direct de glasvezel ingang heeft.

Freedom levert alleen de 5530. De 5590 is beter. Dit zijn de enige twee modems die je rechtstreeks aan de glasvezel kan aansluiten. Van belang is wat je voor glasvezel aansluiting je hebt, AON, GPON of XGSPON. Bij de modems worden een AON en GPON meegeleverd. Die sluit je aan met een groene connector. Heb je XGSPON aansluiting (alleen bij AVM Duitsland te bestellen) moet je die met een blauwe connector aansluiten.

Die is denk ik voor je oude huis? Toen ik met XS4ALL verhuisde had ik in m’n oude woning een NTU met een 7490. In de nieuwe woning werd een FTU aangebracht en stuurde XS4ALL een 5490 op. Die 7490 is toen teruggestuurd nadat beide verbindingen een maand lang naast elkaar hadden gefunctioneerd.
Het zou goed kunnen dat Freedom er ook al vanuit gaat dat een nieuw/ander apparaat nodig is op het nieuwe adres.

Qua zelf kopen, kan ik de Turris Omnia aanbevelen als je echt vrij wil zijn van beperkingen.

Mocht je al een router met een WAN poort hebben, b.v. de 7590, dan kan je die gewoon gebruiken met dat zwarte kastje, een andere router is niet echt “nodig”. Als het inderdaad een 7590 is en je zou een 5530 krijgen dan zou ik de 7590 willen houden, die is beter gespecificeerd dan de 5530. Die 5530 zou ik aangeven niet te willen hebben. Zelf zou ik dan de 5590 kopen en de huur van een router bij Freedom opzeggen en dus ook de 7590 inleveren, dat scheelt weer een adapter voor dat zwarte kastje en dus standby vermogen.

Voor Freedom vraag ik me af wat financieel verstandiger is: Een niet afgeschreven router, de 7590, laten terugsturen en het heen en weer sturen van een 5530 of een duurdere 5590 leveren op abonnement.

Daar moet je dan wel een insteek SFP module bij kopen om er direct te glasvezel mee te verbidnen, anders zit je, net als bij de 7590, vast aan dat extra zwarte kastje met adapter. Je moet dan wel de juiste SFP module kopen voor jouw type glasvezel aansluiting.

Ik heb nu een 5490 (moet ik mee verhuizen), daar kan direct de glasvezel naar binnen zie ik nu.
Denk dat ik dat zwarte kastje helemaal niet meer nodig heb. Alleen de routing van de glasvezel netjes langs de wand laten lopen, dan is het opgelost.

1 like

Dat hangt dan wel van het soort SFP module af dat in dat modem zit, of die compatible is met de nieuwe aansluiting.

De 5490 is oud type, die is vervangen door de 5530.

De 5490 is eerder vervangen door de 5590. De 5530 heeft namelijk geen USB en Fritz!Nas, de 5590 wel.

Alleen wordt de 5590 niet door Freedom geleverd, hij is namelijk relatief duur, maar wel veel krachtiger.

En ik dacht dat de 5490 alleen op aon verbinding kan worden aangesloten. Er kan geen sfp gpon of xgspon in.

Precies dat is de meest eenvoudige oplossing. Op het eerste oog leest die converter die er nu hangt als AON, dus dat gaat prima werken.

De 5490 heeft als voordeel dat OpenWRT ondersteuning in de toekomst vrij waarschijnlijk is.

@Wil1
De 5491 is voor gpon.

Te kort oprollen is ook niet handig, het licht in de glasvezel kan “uit de bocht” vliegen… (serieus, de verliezen in een te strakke rol zijn reeel).

Al moet je de vezel dan wel met een heel kleine radius oprollen.

Om het kokertje van de keukenrol: geen verschil meetbaar.
Om je vinger (ca 15mm diameter): paar dB verschil bij 5 wikkelingen.
Om een Bic® balpen opgerold: verbinding verloren door lichtuittreding.

Al zou ik wel adviseren om niet “strakker” op te rollen dan de diameter van een 1-1,5L frisdankfles. (Bijvoorbeeld van het model Hero® Cassis, of Rivella). De lus groter dan 7cm in diameter effectief.

In de oude Genexis FTU zit de vezel ook opgerold.


Hier mijn overlengte in de meterkast.