In mijn huidige woning heb ik een zwart/oranje kast (NTU?) waar de glasvezel binnenkomt. Hier vindt direct de omzetting naar ethernet plaats.
In mijn nieuwe woning heb ik een kastje dat daar op lijkt (wel geheel wit), maar er komt eerst een dunne glasvezel uit die in een aparte media converter wordt omgezet in ethernet.
Afgezien van het feit dat dit er minder mooi uitziet, vind ik de losse glasvezelkabel ook kwetsbaar.
Is het mogelijk om dit te (laten) wijzigen naar de installatie zoals in mijn huidige woning? En wie doet dat?
Freedom zal een router sturen waarin direct die gele kabel met blauwe plug geprikt kan worden voor die nieuwe woning. Dan kan die losse mediaconvertor weg en heb je een stekker minder nodig.
Allen,
Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb nu al een Fritz modem van freedom, zal eens vragen of ik een nieuwe (betere) kan krijgen die direct de glasvezel ingang heeft.
Freedom levert alleen de 5530. De 5590 is beter. Dit zijn de enige twee modems die je rechtstreeks aan de glasvezel kan aansluiten. Van belang is wat je voor glasvezel aansluiting je hebt, AON, GPON of XGSPON. Bij de modems worden een AON en GPON meegeleverd. Die sluit je aan met een groene connector. Heb je XGSPON aansluiting (alleen bij AVM Duitsland te bestellen) moet je die met een blauwe connector aansluiten.
Die is denk ik voor je oude huis? Toen ik met XS4ALL verhuisde had ik in m’n oude woning een NTU met een 7490. In de nieuwe woning werd een FTU aangebracht en stuurde XS4ALL een 5490 op. Die 7490 is toen teruggestuurd nadat beide verbindingen een maand lang naast elkaar hadden gefunctioneerd.
Het zou goed kunnen dat Freedom er ook al vanuit gaat dat een nieuw/ander apparaat nodig is op het nieuwe adres.
Qua zelf kopen, kan ik de Turris Omnia aanbevelen als je echt vrij wil zijn van beperkingen.
Ik heb nu een 5490 (moet ik mee verhuizen), daar kan direct de glasvezel naar binnen zie ik nu.
Denk dat ik dat zwarte kastje helemaal niet meer nodig heb. Alleen de routing van de glasvezel netjes langs de wand laten lopen, dan is het opgelost.
Te kort oprollen is ook niet handig, het licht in de glasvezel kan “uit de bocht” vliegen… (serieus, de verliezen in een te strakke rol zijn reeel).
Al moet je de vezel dan wel met een heel kleine radius oprollen.
Om het kokertje van de keukenrol: geen verschil meetbaar.
Om je vinger (ca 15mm diameter): paar dB verschil bij 5 wikkelingen.
Om een Bic® balpen opgerold: verbinding verloren door lichtuittreding.
Al zou ik wel adviseren om niet “strakker” op te rollen dan de diameter van een 1-1,5L frisdankfles. (Bijvoorbeeld van het model Hero® Cassis, of Rivella). De lus groter dan 7cm in diameter effectief.