Wil graag een Edgerouter x SFP gebruiken: E-Fiber in 1 wijk/dorp zowel AON als GPON?

Hoi All,

Een maatje van mij heeft zijn e-fiber freedom verbinding (met TV) al in augustus opgeleverd gekregen.
Hij heeft een FB 5530 met een AON SFP erin.

Ik heb zojuist het aansluit pakket ontvangen met de huawei ONT, en de FB 7590 zonder mogelijkheid van direct glas via een SFP.

Nu wonen we niet ver uit elkaar, maar klopt het dat freedom zowel AON als GPON verbindingen door elkaar gebruikt?.

Verder zou ik graag zowel de huawei als de FB wegdoen en een Edgerouter x SFP gebruiken, en deze achter mijn reeds UDM. Is het mogelijk om de huawei ONT eruit te gooien en een juiste SFP module voor de Edgerouter X SFP te bestellen?.

Mijn maat wil graag ook een Edgerouter X SFP gebruiken op zijn freedom AON verbinding, weet iemand zo welke SFP voor Freedom icm E-Fiber hij moet bestellen?.

Alvast dank voor jullie hulp.

Vriendelijke groet,

Trippeltje.

1 like

Geen zorgen.
Ik denk dat jij in het gebied zit waar recent “FiberCrew” beschikbaar is gekomen als “belichter” voor een Freedom aansluiting?
Dat heb ik namelijk ook, ik zit nu nog via KPN/AON maar dat moet FiberCrew/GPON worden via dezelfde glasvezel: Hogere snelheid (1GBit/s) en lagere kosten (EUR 49,- i.p.v. EUR 59,- voor 100Mbit/s via KPN-belichting).

Goedemorgen mbsnl,

Dank voor je reactie, weet niet zeker of dit zo is.
We hebben hier in het dorp geen KPN glasvezel, maar E-Fiber heeft hier het dorp voorzien van glasvezel.

Verder ben ik nog steeds benieuwd, of ik ook gebruik kan maken van een Edgerouter X SFP met direct de glasvezel op de SFP ook al heb ik een soort van GPON aansluiting?. en welke SFP zou dat dan moeten zijn.

Groet,

Trippeltje

Over E-Fiber leveren we sinds een paar maanden via Fiber Operator als belichter. En die gebruiken GPON. Daarvoor deden we dat via Cambrium en die doen AON. Dus ja, beide technieken kunnen zomaar door elkaar gebruikt worden in hetzelfde gebied.

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kun je edgerouter (nog) niet gebruiken als GPON-ONT. Een ONT is het apparaat bij je in huis. Ook wel ONU genoemd.

Op zich heeft Ubiquiti wel een SFP dat als ONT kan dienen [1] Maar daarbij specificeren ze dat deze alleen met OLTs van Ubiquiti werkt. Ten alle tijden moet de operator van de OLT (het apparaat aan het andere eind van de fiber) de ONT toestaan. Je moet daarvoor het ONT-ID aan ze doorgeven.

Ik denk dat we wel gaan naar een situatie waarbij eigen ONTs worden toegelaten. Dat moet tenslotte van de ACM. Maar de stand van de techniek EN de organisatie daaromheen laat dat nog slecht toe.

Nog even geduld zou ik zeggen.

[1] UISP UFiber Instant Optical Transceiver – Ubiquiti Inc.

2 likes

Hallo Arien,

Dank voor je duidelijke antwoord.
Al mijn vragen zijn beantwoord.
Ik ga afwachten tot eigen ONT’s worden toegelaten.

Vriendelijke groet,

Trippeltje.

Kan ook zonder toestemming hoor. Even serienummer van je Huawei clonen naar je SFP.

Zie UDM Pro eigen GPON ONT SFP| Pagina 6 | UniFi Forum NL

Hallo Georgeboot,

Dank voor je bericht, heb het draadje in het forum gelezen.
Ben wel bang dat het lastig gaat worden om een dergelijke SFP te verkrijgen.

Groet,

Trippel

Ik heb dezelfde wens, ook hier via E-Fiber en Fiber Operator in Limburg. Wil graag mijn Mikrotik voorzien van een SFP en direct aansluiten zonder ONT. Hoe staat het daarmee?