tldr; NLZiet en eventueel aangevuld met andere streamingdiensten.
//–//
Ik denk dat Freedom hier geen positie heeft, anders dan dat zij zo goed mogelijk een beschikbaar signaal (zullen/willen) doorgeven voor wie zich dat wenst.
Elders Canal+: kan dit nog wel? - 12 van randal is de zienswijze van Freedom prima toegelicht.
Het enige echte “alternatief” (voor Internet-TV) lijkt mij NLZiet en ik Freedom zou aanraden dat wat meer te profileren. NLziet zelf is weer een gekunsteld samenverwkings verband van NPO, RTL en Talpa TV.
Een combinatie van “gratis” NPO-(Plus?) en betaald Videoland (voor bv RTL zenders?), kan ook overwogen worden.
Het gebruik daarvan allemaal ingewikkeld/storingsgevoelig kan zijn. Zeker wanneer je niet beschikt over de vereiste (kijk) apparatuur cq kennis van app/software. Strikt genomen zal het (Amino) kastje van Canal+, voor menig huishouden, daarom de enige (internet) “keuze” zijn.
Los van dit alles, vind/denk ik dat een ISP geen inhoudelijke belang zou moeten moeten hebben bij een aanbod andermans media of verplichte (doorgifte)techniek. Net als dat zou moeten zijn bij TV aanbieders die los van hun techniek, op elke netwerk* toegankelijk zou moeten zijn.
*Helaas zorgt het “netwerk” (als excuus?) voor een ingebouwde beperking. Uitsluitend Unicast gebruiken, zou het (gekoppelde en onderliggende) netwerk van Freedom, onevenredig kunnen belasten. Een gebruiker die meer dan een “Fair-use” aan capaciteit gebruikt, zou wmb een opslag moeten betalen.
Strikt genomen, geldt een scheiding van media imo ook voor (zelfs) mail dat in (verplichte) koppelverkoop door Soverin wordt ingevuld, optionele telefonie van Voys of de huurmodems van AVM.
Dat er in een samenwerking schaalvoordelen ontstaan die een (zakelijk of technisch?) belang dienen of net wat beter passen bij “uitgangspunten”, maakt een zienswijze of promotie diffuus.