Ik zit met een dilemma dat velen van jullie wel zullen herkennen.
Ik ben twee jaar geleden overgestapt van Xs4all naar Freedom omdat ik ervan baalde dat KPN de eerste, beste en meest eigenzinnige ISP om zeep aan het helpen was. Freedom leek me een sympathiek initiatief en ik weet dat veel oud Xs4all-ers (zowel klanten als personeel) de overstap hebben gemaakt.
Ik ben heel tevreden over Freedom als internetprovider, maar het zal jullie niet verbazen dat ik de TV diensten via Canal+ behoorlijk slecht vind, zeker als je Xs4all/KPN gewend was. Dat weet Freedom natuurlijk ook en ze beloven al jaren beterschap, maar ik zie geen verbetering. Er worden af en toe wel dingen veranderd, maar dat zijn zelden verbeteringen… Ik begrijp dat het voor Freedom als kleine provider ondoenlijk is om zelf een deugdelijke TV dienst op te tuigen en dat ze daarom afhankelijk zijn van derde partijen als Canal+. Maar dat betekent ook dat ze zelf weinig invloed hebben op de dienstverlening en dat wij als Freedom klanten overgeleverd zijn aan wat Canal voor ons wil doen. En het lijkt erop dat wij niet echt vooraan staan…
Ik merk zo langzamerhand dat mijn geduld op begint te raken en ik overweeg dan ook serieus om weer over te stappen op een provider die z’n TV-dienst wel op orde heeft. Freedom is op dit moment een van de duurste, zo niet de duurste in de markt, in ieder geval voor DSL. Nu vind ik Freedom een sympathiek bedrijf dat zijn andere zaakjes goed op orde heeft en kwaliteit mag ook best wat kosten. Xs4all was ook zeker niet de goedkoopste. Maar als ik TV meeneem in het totaalplaatje, dan is voor mij de prijs-kwaliteit verhouding wel een beetje zoek.
Ik heb een oudere niet-smart tv die het nog prima doet en die ik niet op korte termijn wil vervangen. Alternatieven zoals NLziet zijn voor mij niet echt een optie. Ik gebruik vaak functies als begin gemist, programma gemist, pauzeren en opnemen en juist daar schort het vaak aan bij Canal+. Verder mis ik ook Discovery in het kanalenpakket, terwijl bijna iedere concurrent dat in zijn basispakket heeft.
Dus… gaat het op korte termijn nog echt iets worden met Freedom TV of wordt dit een aflopende zaak?
Mijn geduld was op. Ik had en heb er geen enkel vertrouwen in dat het nog ooit goed komt met Canal+. Er zitten principiele fouten in hun software en het ontwikkelteam is duidelijk ondermaats.
Wij zijn wel overgestapt op NLZiet (met een Chromecast), echt een verademing tov Canal+.
Begin gemist, pauzeren en terugkijken, zelfs vooruitkijken werken prima.
Ik zou geen ander geschikt alternatief weten.
Dit zou wettelijk niet nodig mogen zijn. Een Internet aanbieder die zijn eigen TV-dienst heeft en die alleen maar in combinatie met zijn eigen Internet aansluiting aanbiedt doet aan zogenoemde “koppelverkoop”. Dit is in Europa bij wet verboden, tenzij het “echt niet anders kan”. Canal+ en NLziet laten zien dat een TV-dienst los van een daaraan gekoppelde Internet provider wel degelijk kan, dus zijn andere TV-diensten die alleen gekoppeld zijn aan een Internet aansluiting in overtreding met de Europese wetgeving. Het probleem is alleen dat wij “Calimero” zijn en zij zijn groot en wie groot en rijk is heeft het in ons land voor het zeggen…
Freedom is net nog een rechtszaak gestart, met “nobel” doel, maar misschien weinig slaagkans.
Een rechtszaak tegen Ziggo, KPN, Odido… heeft daarentegen grote kans van slagen want de Europese wetgeving over koppelverkoop zou toch duidelijk moeten zijn en wordt in andere landen op allerlei gebieden ook actief gehandhaafd. Alleen in Nederland blijkbaar niet…
Iedere overstap vraagt om enige gewenning, Vergeleken met het begin zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd. De bediening is soms niet logisch maar eenmaal gewend valt het wel mee. Het grootste probleem vind ik nog dat als je net een programma gemist hebt je ca. 20 min. moet wachten voordat het gemiste programma beschikbaar is! Een klokje of zandloper zou al iets helpen. Nu moet je steeds op ok drukken om te kijken of het programma beschikbaar is.
Het is raar dat je niet makkelijk KPN’s televisiedienst kan afnemen over een Freedom-verbinding. Dat lijkt me inderdaad koppelverkoop.
Ik heb zelf een abonnement bij Sweet TV, maar die hebben geen Nederlands aanbod. Het lijkt erop dat vooral het Nederlandse TV aanbod achterloopt. Ik kwam laatst toevallig op de site van een Duitse IPTV dienst, misschien is dat iets. Als bonus leer je dan ook nog eens een taal.
Niet alle freedom verbindingen lopen over KPN koper/glas. KPN meld heel vriendelijk dat als je hun TV aanbod wil je via KPN of een van hun merken internet moet afnemen. Dat is de in EU verboden maar in NL gedoogde koppelverkoop.
Wij hebben ons nu beperkt tot BBC First als achtergrond. De rest van de zenders kijken we niet. De TV is niet smart, dus NL ziet is niet een optie (en gaat het niet worden ook, geen slimme devices in huis die aan internet hangen).
Om eerlijk te zijn, als TV niet werkt dan luisteren we radio en missen we de TV niet echt. Ik vraag me af hoe lang TV in huis nog standaard is met al die mobiele apparaten waar je ook op kan kijken wat je wil.
Dat heb ik ook een tijd gedacht, maar op het glasvezel here is Freedom eigenlijk de enige degelijke Internet provider (met vast IP en mogelijkheid om eigen web- en mailserver te draaien thuis). Wij hebben nu 3 jaar Freedom en de eerste twee jaar was alles wat wij voor Canal Digitaal hebben betaald eigenlijk gewoon weggegooid geld, maar het derde jaar is het beter geworden en nu werkt het eigenlijk ongeveer acceptabel (behalve dan het 10 minuten wachten na het einde van een programma vooraleer terugkijken en opnames beschikbaar komen). Wij kunnen ermee leven. We hebben NLziet geprobeerd en het niet kunnen opnemen, het niet kunnen aanmerken van de meeste series als serie… het was al snel duidelijk dat het helemaal niks was.
XS4ALL was fijn zolang het er was maar helaas, en wij kunnen wel leven met Freedom die uit dezelfde filosofie ontstaan is.
Good for you, maar ik heb geen glas. En ik wil fatsoenlijke tv functionaliteit (vergelijkbaar met die van andere providers) voor mijn best wel dure abonnement. Het is duidelijk dat Freedom dat niet kan bieden. Ik zie geen perspectief op verbetering. Het is niet anders.
Ik ben ook bij KPN/XS4ALL gebleven tot er glasvezel in de straat kwam. Freedom biedt niet veel voordelen als je geen glas hebt.
Dat glasvezel was beloofd vóór eind 2012 en het heeft ongeveer 10 jaar langer geduurd… dus als het gaat zoals hier, don’t hold your breath!
Mijn issue gaat niet over wel of niet glas, maar over de kwaliteit van de TV diensten in relatie tot de prijs die ik betaal. IPTV werkt op zich ook prima over DSL. Als ik glas zou willen, is het hier binnen 2 weken aangesloten. Maar dat maakt Canal+ echt niet beter.
Klopt, maar glas bied wel andere mogelijkheden. Voor mij in Canal+ acceptabel (voor die 1e zender die we op de achtergrond aan hebben staan) als ik 1 Gbps glas heb voor de prijs van een 50 Mbps glas van KPN.
Hier gebruiken we internet vele malen meer dan dat we TV kijken, beide. 20 Mbps was genoeg voor ons 2’en, maar dat is er niet meer.
Dus het ligt aan de prioriteiten en blijkbaar is TV dat voor je huishouden. (en dan moet ik helaas toegeven dat KPN IPTV superieur is)
Ik heb hier 100/30 Mbps DSL en dat is ruim voldoende. Voorheen had ik 50 Mbps en ik merk het verschil niet eens. Het belang van hoge internetsnelheden over glas wordt m.i. vaak overdreven, vooral door aanbieders. De meeste huis-tuin-en-keuken gebruikers hebben dat helemaal niet nodig. En de mensen die het wel nodig hebben, bijvoorbeeld voor het draaien van meerdere webservers, zijn misschien wel beter af met een zakelijk abonnement.
Ik begrijp dat glasvezelinfrastructuur, ook voor de “last mile” veel meer toekomstvast is dan DSL over koper. Maar voor jan-met-de-pet maakt dat weinig uit. En de TV-diensten worden daar zeker niet beter van. Freedom biedt overigens hun internetconnectiviteit in het algemeen aan over het glas van andere partijen. De plus die ze hebben tov andere providers, zoals een betere helpdesk, standaard Fritz-modems, vaste IP-nummers en vrije modemkeuze (allemaal dingen die de standaard gebruiker niet eens begrijpt…) rechtvaardigt voor mij niet de hogere prijs die ik moet betalen, zeker niet als ik de slechte IPtv daarin meeneem.
Freedom is een prima provider voor een selecte groep klanten die meer weet van netwerken dan de gemiddelde Nederlander en die bijzondere wensen heeft. Dat maakt dat ze op dit moment blijven hangen in een niche en dat ze moeilijk verder kunnen groeien. Om uit te groeien tot een volwaardige provider met een fatsoenlijke TV dienst zijn investeringen nodig en die kunnen ze nu niet doen. Hun voorganger, Xs4alll, zat met zijn diensten aan de bovenkant van de markt. Daar betaalde je dan ook voor. De belofte als hun opvolger maakt Freedom wat mij betreft niet waar. Ik heb ze de tijd gegund om de beloofde verbetering te laten zien, maar die komt er voor de TV helaas niet, dat is wel duidelijk.
Het grote verschil tussen KPN met TV en Freedom met TV is dat bij KPN de TV stream (10 Mbps) niet uit je snelheid gaat en bij Freedom wel. Dan kan je het dus hebben dat je internet verkeer een TV uitzending in de wegzit als je een 50 Mbps lijn hebt.
De meesten zullen het echt niet merken of ze op een 50, 100 of 1000 lijn zitten, tot het huishouden een stuk data vretender wordt, dan is iets sneller wel prettig. (Maar voor het gross is 100 Mbps voldoende, 50 zonder TV,
@BartL
Ik zit al heel lang op de glasvezel.
De telefoonkabel was rot en ging met het weer mee.(max 12/1)
Het was een enorme verbetering.
Een snelle upload is ook heel prettig.
Zodra je van DSL af bent. Zul je merken dat de response ook veel sneller is.
Wat de tv betreft.
Ik zie het als iets, dat uiteindelijk verdwijnt.
Je hebt heel veel klanten nodig, om zelf een nieuwe tv dienst te bouwen.
Dat gaat niet lukken met iets dat uit sterft.
Ik ben er inmiddels aan gewend, hoe het nu is.
Hier is het gedoe met tv echt niet erger, als bij kpn vroeger.
En de storingen van de coax kabel daarvoor, kan ik me ook nog herinneren.
Bij iedere ticket moest je eerst een nieuw coax kabeltje kopen.
Geklier met een kastje met een bankpasje er in.
Het beste is, dat de overheid de tv en internet gaat ontkoppelen.
Providers verplichten beide los aan te bieden.