Dit is (ivm multicast enzo) heel erg gebonden aan het netwerk. Pas als daar volledig van afgestapt wordt kan dit makkelijker worden. Overigens heeft KPN er geen moeite mee om haar TV aan derden aan te bieden, maar vanwege het eerste moet dan dan wel aan derden over haar eigen netwerk gaan. Ik vind dat zelf niet zo’n heel vreemde redenering gegeven wat je moet optuigen. Freedom heeft er kennelijk voor gekozen de KPN TV-oplossing niet aan klanten die via KPN netwerken bediend worden aan te bieden.
Op zich logisch, netwerk onafhankelijk internet aanbieden is al uitdaging genoeg, daarnaast ook nog eens meerder TV aanbieders is een extra uitdaging die je als starter niet wil.
@BartL
Een andere optie die je kan bekijken is om internet via Freedom af te nemen en voor TV DVB-C te gebruiken, dat is het digitale signaal op de (bijvoorbeeld) Ziggo kabel. Dat is alleen lineaire TV, dus alle fancy features heb je dan niet, maar met de juiste ontvanger kan je opnemen en opnames bekijken wanneer je wil. Zelfde het goedkoopste abbo bevat alle kanalen die ik nodig heb.
Een klein off-topic antwoord:
Dat is maar een deel van de voordelen die Freedom biedt. Minstens zo belangrijk is dat de privacy van de klanten zo veel als mogelijk is geborgd in het hele bedrijfsbeleid (iets in wat mijn ogen juistde standaard zou moeten zijn in plaats van de uitzondering). Zo’n beleid beperkt additionele inkomstenbronnen wat er voor zorgt dat je dat op een andere manier betaalt (namelijk, gewoon in het abonnement).
Punt voor jou. Maar ook dit zal jan/miep-met-de-pet worst wezen. Die betaalt liever met zijn/haar data voor gratis diensten. Het deel waar Freedom invloed op heeft, is ook maar heel klein. Tegen Big Tech doe je nu eenmaal niet zoveel, of je moet het op het niveau van Europa aanpakken (wat ook gebeurt).
Maar een heel klein deel van de internetgebruikers is zich bewust van privacyrisico’s. Het is mooi dat er een provider is die daar een Unique Selling Point van maakt. Maar het blijft daarmee een niche speler.
Ik ken ze.
Tegen betaling spyware op de computer zetten voor een onderzoek bureau.
Boos worden, als advertenties onderdrukt worden.
Of uitsluitend Edge willen gebruiken.
Die geen begrip hebben, dat ik geen Whatsapp gebruik.
Die uitsluitend hotmail en gmail gebruiken, sommige hebben ook een eigen domeinnaam.
TV heeft hier geen prioriteit. Het kastje draait geen overuren.
Ik zou er ook knettergek van worden, als dat te lang aan staat.
Het enige waar ik me erg aan stoor.
Dat begin gemist en uitzending gemist niet overlappen.
Dat je na een uitzending een wachttijd hebt, totdat het weer beschikbaar is.
Begin gemist, kun je wel heel lang rekken door het stop te zetten.
Dus de beelden zijn er wel. Het komt er alleen niet uit.
Als je het mensen vraagt vinden ze privacy allemaal belangrijk. Zodra de factor geld erbij komt veranderd het direct:
- Ze gebruiken diensten gefinancierd door datagraaien (blijkbaar is een gratis berichtendienst meer waard dan de privacy van iedereen in je adresboek)
- Ze gebruiken een telefoon met een OS van advertentieboer
- Ze gebruiken windows met ingebouwde en niet uit te zetten spyware
- Ze kopen toch dat Chinese product met twijfelachtige reputatie
- enz…
Canal+ zet programma’s na uitzending apart weg als ‘assets’. Het kost tijd om zo’n asset te maken en beschikbaar te stellen. Dat maakt dat als de verkeerde tijdstippen zijn aangehouden dat ook niet meer te corrigeren valt. Ook gaan die ‘assets’ wel eens verloren.
Waarom men geen ring-buffer maakt met markers voor begin en einde van programma’s is me een raadsel, Dat schijnt te duur te zijn. Het zou me inmiddels ook niet meer verbazen als er contractuele redenen voor zijn.
Overigens lijkt NPO Start plus precies net zo te werken. Ook daar kun je na het eindigen van een programme het niet direct terug kijken.
Wat mij opvalt is dat bij bijvoorbeeld NPO en SBS6 een opgenomen programma precies aan het begin start maar dat bij zenders zoals VRT1 en VRT Canvas dit bijna nooit het geval is. Er zit dus iets in de stream dat het begin en einde aangeeft bij Nederlandse zenders, en wat door Canal+ wordt opgepikt. Bij VRT wordt er gewoon opgenomen vanaf het begintijdstip in de gids en tot 10 minuten na het einde, en dat betekent in de praktijk bij VRT dat je vaak eerst een kwartier moet doorspoelen en dat je het einde mist. De VRT stuurt de informatie over het echte begin en einde van een programma blijkbaar niet mee.
Van een behoorlijk senior persoon in de TV-wereld heb ik begrepen dat er geen accurate informatie over het begin en einde is. De EPGs zijn (contractueel) expres inaccuraat. Er zijn markers voor instarten van commercials maar die mogen (wederom contractueel) niet worden gebruikt enig ander doel.
Dat laatste heb ik jaren geleden bevestigd gekregen tijdens een meeting met de directie van het moederbedrijf van Canal+ (toen nog Canal Digitaal). Kennelijk is men verplicht het begin en einde handmatig in te voeren! Dat is natuurlijk hartstikke duur. Daarvoor heeft men personeel in land met lage lonen. Die zijn de Nederlandse taal niet machtig en hebben soms geen idee wat het begin en einde is. Een van de verbeteringen die men idt heeft doorgevoerd is voor de belangrijkste zenders duurder personeel in te huren.
Nu even de contractueel verplichte 27 blauwe M&Ms in een donker rood bakje klaar zetten voor die meeting met die TV-baas morgen en dan naar huis ![]()
Ik snap het antwoord, maar als het waar is dan zou bijvoorbeeld de opname van Hart van Nederland 's avonds precies beginnen op het tijdstip dat in de TV gids staat. Maar het programma begint vaak een paar minuten te laat terwijl de opname elke dag precies aan het begin van het programma start. Hoe doen ze dat dan? Ik neem aan dat er niet iemand zit te kijken die op het juiste moment op een knop drukt om de opname te starten…
Ook andere programma’s waar ik naar kijk, zoals Droomhuis op het Platteland, Per Secondewijzer, Twee voor Twaalf… worden altijd exact op het juiste moment opgenomen. En bij de VRT wordt er NIETS precies op het juiste moment opgenomen…
Dus wel! Dat schrijf ik net dat is men contractueel verplicht is dat exact zo te doen.
Voor de “belangrijkste zenders” gebruikt men beter opgeleid (lees duurder) personeel. ik vermoed dat dat NPO, RTL4, SBS6 is. Voor de minder belangrijke zenders (VRT) zet men personeel in dat waarschijnlijk geen idee heeft waar men naar kijkt en de EPG volgt.
Disclaimer: Ik heb bovenstaande alleen gehoord tijdens die meeting jaren geleden en nooit bevestigd gekregen.
Ik ben blij dat ik een betere baan heb (gehad).
Nu begrijp ik wel dat zo iemand in een ver land geen idee heeft waar hij (of zij) naar kijkt, maar wanneer je gewoon kijkt zie je toch wel wanneer een programma eindigt. Dat gebeurt bij de VRT dus niet. De EPG wordt gewoon automatisch gevolgd en ik geloof niet dat er zelfs in een lage-loon land iemand echt zit te kijken.
Wat een heerlijke baan, tv opnames op tijd starten en stoppen, en daar nog eens voor betaald worden ook ![]()
Ik geloofde het ook niet maar de directie van Canal Digitaal was zeer stellig. En inmiddels verbaas ik me nergens meer over als het om TV-rechten gaat.
Nogmaals, dat was jaren geleden. Ik zal eens moeten gaan vragen of het nog steeds zo werkt.
Ik kan het geloven wat betreft de Nederlandse zenders, inclusief bijvoorbeeld BBC First.
Maar wat betreft de VRT zenders lijkt het mij zo ongeveer onmogelijk dat er iemand op de knop drukt wanneer een programma begint, ongeacht in welk ver land die persoon zit en of die enig idee heeft wat de programma’s zijn, tenzij ze daar mensen gebruiken die blind en doof zijn. De opnames beginnen altijd stipt op het tijdstip dat in de TV-gids staat en nooit op het moment dat het programma echt begint (tenzij een programma stipt op tijd begint zoals het journaal van 19u). Er is dus een duidelijk verschil in hoe de opnames worden gestart bij Nederlandse zenders en bij andere zenders.
wat betreft de VRT zenders lijkt het mij zo ongeveer onmogelijk dat er iemand op de knop drukt wanneer een programma begint, ongeacht in welk ver land die persoon zit en of die enig idee heeft wat de programma’s zijn
dat geldt overigens ook voor NLziet
Ik heb inmiddels een Chromecast aangeschaft en tot mijn verbazing draait de Canal+ app daar behoorlijk goed op. Beter en sneller dan op het Amino kastje, lijkt het. Ook de Chromecast afstandsbediening werkt een stuk intuïtiever dan het onding dat je bij de Amino krijgt. De look en feel van de app is verder precies hetzelfde als de interface van de Amino.
Voordeel is dat je op de Chromecast ook nog andere tv apps kunt draaien, zoals NPO Start en NOS live. Ik begrijp eigenlijk niet waarom Freedom niet gewoon een Chromecast levert ipv een aftandse settop box.
Heb ook een Chromecast en dat werkt prima. (Ik ben niet zo blij met de afstandsbediening die bijvoorbeeld geen cijfertoetsen heeft om direct een zender te kiezen.)
De Chromecast kan geen multicast streams aan (met UDP). Alles wordt unicast verstuurd. Dat maakt voor de eindgebruiker niet veel uit (op een beetje vertraging na), maar voor de provider scheelt het heel veel aan de hoeveelheid dataverkeer en voor Canal+ is multicast ook veel minder belastend voor hun servers en netwerk. Voor een Internet provider is het leveren van een oplossing die multicast aan kan dus erg belangrijk.
Multicast is volgens mij alleen van toepassing op klassiek lineair TV kijken, dus allemaal tegelijk kijken naar live TV. Streaming, VOD, terugkijken, begin gemist en opnames kijken gaat allemaal met unicast. Een beetje moderne tv-aanbieder zal dus (ook) unicast moeten gebruiken.