De crux zit hem hier in het woordje “ook”. Hoe belangrijk multicast (live) nog is en blijft voor een provider (zowel de TV-provider als de internet-provider) bepaalt of live multicast aanbieden een noodzaak is en blijft om de kosten te drukken.
In TV land is de keuze helaas reuze, en kan er gekozen worden uit Canal+, Canal+ of Canal+.
Alle andere opties waren of te duur, of (KPN, Ziggo) weigeren te leveren over een netwerk van derden.
Zonder ingrepen van de wetgevende macht gaat dit landschap helaas ook niet veranderen…
Er is ook nog NLziet met nogal beperkt zenderaanbod (wordt wel steeds beter) en zonder opnemen (alleen terugkijken). En er is Digitenne (met nog meer beperkingen). Canal+ heeft helaas dus weinig concurrentie omdat de grote spelers weigeren te leveren.
Bart verwoordt het op heldere wijze in zijn eerste post. Om eerlijk te zijn, wanneer PostNL morgen een groene KPN doos zou afleveren dan zijn drie huisgenoten blij.
Alleen wil ik een echt vast ip-adres en een maatchappelijk verantwoorde provider.
De multicast stream blijft voortdurend storingen geven. Bitrate van zowel TV als radio lijken met niet bijzonder hoog, maar daar valt nog mee te leven.
Ik dacht even dat een overstap van Fibercrew naar het KPN netwerk een optie zou kunnen zijn, maar ook dan kun je nog geen TV van KPN afnemen.
Als we met een aantal klanten kunnen helpen om een klacht neer te leggen bij de ACM, opdat TV diensten worden opengesteld, ik ben graag bereid om een brief te schrijven.
Ik ben nu ruim een maand over op een andere provider. En ik moet zeggen: de tv-dienst hier is echt een enorme verbetering t.o.v. Canal. Media-box op Android platform, dus ook apps als NOS live en NPO start. Qua netwerk heb ik nog geen faciliteiten gemist. Vast IP4 adres wordt niet gegarandeerd, maar in de praktijk gewoon geleverd. Netwerk is verder uitermate stabiel, maar dat is geen verrassing, loopt over dezelfde infrastructuur als bij Freedom.
En alles bij elkaar wel 10 euro goedkoper dan Freedom.
Ik ben om… (letterlijk en figuurlijk).
Binnenkort gaat een kennis over van TV van Ziggo naar TV van Freedom.
Hopelijk gaat het goed en zijn er geen klachten. Het zou jammer zijn als later toch helemaal van Freedom naar KPN overgestapt moet worden.
Erg jammer dat TV de achilies hiel van Freedom is geworden. Internet en mail is dik voor elkaar bij Freedom.
Het gaat al een hele tijd beter met Canal+ (voorheen Canal Digitaal) dan de pakweg eerste twee jaren. Canal+ of voor TV redelijk te genieten via de app op computer, telefoon, chromecast of smart tv maar dat is allemaal via TCP verbinding en heef vertraging (geeft het effect dat je de buren hoort juichen bij een doelpunt terwijl er bij jou nog niet geschoten is). Radio heb je dan helemaal niet. Voor echt live kijken en ook radio luisteren heb je de amino nodig en een UDP stream, en daar zit op dit moment de grootste bottleneck. Tussen de servers van Canal+ en jouw amino moet de UDP stream foutloos doorkomen en ook in stand gehouden worden. Elke schakel in de keten moet de stream goed doorgeven en luisteren naar de signalen om de stream actief te houden. Dat heeft Freedom niet overal zelf in de hand. De technische ondersteuning heeft z’n handen vol om bij elke schakel in het netwerk de “eigenaar” van die schakel ertoe te bewegen alle instellingen goed te krijgen en houden om de streaming te ondersteunen. Het heeft bij ons meer dan anderhalf jaar geduurd vooraleer de streaming echt goed werkte. Sindsdien kunnen we met de amino “gewoon” TV kijken, zelfs met een Wifi verbinding tussen de Fritzbox en een Fritz mesh repeater waar de kabel in zit die naar de amino gaat.
Maar je moet als nieuwe klant veel geduld hebben en de moeilijke communicatie met de helpdesk trotseren om na lang aandringen een goede verbinding te krijgen via de amino.
Da’s allemaal technisch gereutel (excusez le mot), daar heb je als klant natuurlijk weinig aan. Je betaalt te veel en je krijgt een belabberde tv-service. Ik vond Freedom een sympathiek initiatief, maar ze maken de verwachtingen totaal niet waar. Daar zijn best redenen (of excuses?) voor aan te voeren, maar bottom line bieden ze mij als klant gewoon te weinig waar voor mijn geld.
Nu ik ben overgestapt ga ik dit draadje verlaten, dit is verder zonde van mijn tijd. Ga gerust verder hier om elkaar te vertellen dat het allemaal wel meevalt en dat het (heel) misschien in de toekomst nog beter wordt.
Adios!
Het is ten eerste jammer dat jij Freedom achter jou hebt gelaten.
Dat technisch geleuter was niet nodug geweest als de KPN had willen leveren aan Freedom. Dat wilden zij niet en zo zit Freedom opgescheept met Canal+.
Freedom en wij hadden dat graag anders gezien en dat de KPN zou willen leveren.
Maar goed, zo krijgen zij wel weer klanten terug want die stappen vanzelf weer over naar de KPN na een tijd, TV ellende.
Dat willen ze gewoon, Freedom kiest er alleen voor om het niet te gebruiken.
Weet je dat zeker? Wat let Freedom dan om drie tienen te halen?
Probleem is dat Freedom, als kennelijke “keuze”, zich afhankelijk (heeft ge)maakt van andere partijen en hooguit op basis van onduidelijke contractvoorwaarden iets probeert bij te sturen.
Het lijkt er verder niet meer op dat Freedom bezig is of gaat zijn om die techniek en diensten echt in eigen beheer naar zichzelf toe te gaan (willen) trekken.
Wat overblijft zijn betrokken mensen van een sympathieke provider die zich poogt te onderscheiden. Ik ben ook niet super happy met de situatie maar ook niet bereid mij te willen verbinden met de usual suspects. Kortom, het is dan kiezen voor de iets minder ongewenste oplossing.
Los van “connectie” kan je nog wel overwegen Freedom te steunen door aan te blijven met/voor de maildienst. Dat zou mijn insteek zijn wanneer ik vanwege techniek zou of ga overstappen.
KPN wil TV niet leveren aan consumenten die niet ook Internet van KPN afnemen.
KPN levert ook geen TV aan andere “kleinere” providers. KPN levert TV alleen aan KPN klanten, Ziggo alleen aan Ziggo klanten, Odido voor zover ik weet ook alleen aan Odido klanten. Wie naar een andere provider dan die drie gaat zit vast aan Canal+ of NLziet of Digitenne of illegale IPTV aanbieders.
KPN levert gewoon TV aan bijvoorbeeld Budget Internet (nuts groep).
Tja, Budget Internet is voor zover ik kan zien gewoon een herverkoper van KPN Internet en TV…
Ze leveren geen TV zonder Internet (van KPN) via hen af te nemen.
Hetgeen toch precies is wat Freedom ook doet?
Ja maar misschien ligt de combinatie Freedom en IPTV van KPN iets gevoeliger ![]()
Hetgeen toch precies is wat Freedom ook doet?
Freedom levert wanneer je het wil Canal+ maar je kan Canal+ nemen zonder Freedom en Freedom zonder Canal+. Bij KPN (en hun resellers) is er altijd koppelverkoop: TV kan alleen maar als je bij hen ook Internet afneemt. Dat wordt door onze overheid gedoogd hoewel het van Europa verboden is…
Ik denk toch dat je 3 verschillende dingen bij elkaar haalt hier. Ik reageer alleen maar op het statement dat Freedom geen KPN TV aanbied daar waar ze KPN netwerk + belichting gebruikt. Mijn voorbeeld van Budget Internet laat zien dat KPN niet vereist dat je hun Internet gebruikt als je hun TV-oplossing wil gebruiken. Dat KPN bolwerk niet met je als gewone gebruiker in zee gaat (maar je daar dus een tussenpartij voor moet hebben, zoals KPN internet voor klanten dat ook is) is en losstaand punt. Het laat wel zien dat KPN in vergelijking met andere spelers een stuk “soepeler” is. VodavoneZiggo hoeft en wil z’n netwerk niet te delen, KPN daarom ook niet meer. Toch blijven ze dat gewoon doen. Ze willen zelfs hun TV-oplossing dus met anderen delen.
Als je echt denkt dat KPN (en neem ik aan ook “de anderen”) de wet overtreden, zet dan een actiegroep of wat dan ook op. Ik wil je graag steunen, mentaal/financieel waar mogelijk. Nog mooier zou zijn als Freedom wat zou kunnen bijdragen mbt tot juridische hulp ofzoiets in deze.
Maar, blijf niet blaten dat het allemaal verschrikkelijk is zonder iets te doen, terwijl je duidelijk ideeën hebt die getoetst moeten worden.
Voor zover ik kan terugvinden levert Budget Internet alleen maar TV samen met KPN Internet. Het is gewoon een soort “reseller” van KPN, tegen voordelige tarieven (samen met lagere snelheden). Ze leveren niet TV alleen, zonder dat je ook het Internet afneemt, dat dus van KPN is.