XS4All GPON naar Freedom XGSPON: lagere snelheid?

(Ik heb dit onderwerp nog niet eerder gezien, @moderators laat me weten als ik het gemist heb)

Ik ben 17 maart van XS4all, met 1Gbps GPON obv Nokia NTU overgezet naar Freedom, waarbij de NTU/ONT vervangen is door een XGSPON model (als het ik het goed begrijp). Waar ik bij XS4All stabiel 500 tot 510 Mbps haalde, haal ik nu zo’n 470-480 Mbps, beide met een verschillende maar identiek geconfigureerde FB7590.
Ik vind dat niet een heel groot probleem, maar ik ben wel nieuwsgierig: wat is, of zou zou kunnen zijn, de reden hiervan? Ik zag al ergens kort iets over profielen op de NTU?

Zou kunnen. Als je de oude NTU nog hebt zou je die kunnen gebruiken om te testen of dat inderdaad verschil maakt. Ik ben van kpn4all naar freedom overgestapt met behoud van NTU (KPN wilde alleen modem en ontvanger terug) en de snelheid van de 50 Mbps fiber is nagenoeg ongewijzigd 46.9 down (-0.3), 61.0 up (+0.2). Hier is een RPi in gebruik voor de verbinding.

Helaas, de vriendelijke en kundige meneer in groen was wel zo verstandig om “mijn” Nokia in zijn zak te stoppen. Jammer :slight_smile:

edit:typo

De Nokia ONT voor GPON had toch niet gewerkt met XGS.PON. Daarnaast is de belichting op XGS.PON echt anders dan bij GPON. De ONT is niet voor niets uitgewisseld door KPN.

3 likes