Xs4all NTU & Freedom 7590 ipv 5530?

Bezig met voorbereiden/orienteren migratie fysieke overstap.
Mail inmiddels, veel werk, overgezet naar Freedom.

Samengevat: kan Freedom mij een 7590 ipv 5530 leveren op glas naar Genexis/NTU zodat ik mijn (complexe) configuratie , ook ivm API settings, VPN & toegang, voorlopig kan gebruiken op mijn XS4ALL bruikleen Fritz 7490.

Wat heb ik: complexe hobbyzooi dat in de meterkast gepropt zit, zoals relevant
A) een Genexis NTU met Lan kabel naar een:
B) gehackte Fritz 7490-Gbit (met actief gebruikte : 3xLAN, 2xAnaloog, ISDN:NT1**&**S0, 3xVoip account, SmartHome-4xplugDECT200 switch, 2xDECT+2xFritzPhones, GSM/3G-simcard tbv backup)

  • extern/Voip is al gemigreerd naar CheapConnect.
  • ISDN is onderdeel van mijn interne bedrading lang & veel verhaal
  • SmartHome zit gekoppeld aan mijn IoT/openHAB

De Fritz7490, fw 6.20 is zwaar gehackt vv. console poorten (tbv diagnose), io/led interface, Telnet toegang en specifieke ar7.config sofware instellingen.

Ivm functionaliteit, vragen voordat ik in september of oktober, de overstap ga aanvragen:

  1. Hoe lang zal ik ongeveer down zijn, ik vraag overstap sws op een Dinsdag of Woensdag
  2. Heeft/kan/levert Freedom Fallback op GSM/Simcard G4 ?
  3. Moet/gaat xs4all vragen om de EOL 7490 retour te sturen, desnoods dok ik de €99 schade.
  4. Moet/kan de Genexis Gigabit NTU blijven zodat:
  5. Kan ik ipv Fritz5530 dan bij Freedom de qua functie betere 7590 aanvragen (bvk huren)
  6. Kan de Fritz7590 net als 7490 ingesteld worden op 192.168.1.0/24
  7. Kan de Fritz7590 tzt zonder NTU op de blauwe fiber van de Reggefiber/FTU werken (koppelstukje nodig ?)

NB1: een oude gerommelde Fritz7390&7360, kan qua firmware helaas alleen op LAN 192.168.188.x/24 dat voor mij sws een nogo is. Ik wil vrij mijn LAN-zijde kunnen configgen.
NB2: Ik wil en ga de nieuwe FritzBoxen sws niet meer hardwarematig hacken, dat was ooit leuk & uiterst nuttig om te doen.

Het liefst blijf ik voorlopig mijn huidige, hoewel gaargedraaide 7490 gebruiken o.a. vanwege hacks en dat ik dan buiten externe adressen weinig in mijn LAN hoef te veranderen. De 7490 is ondertussen wel eindig (nand), zodat ik tzt wel de 7590 voor behoud ISDN functie etc.etc. ter ‘reserve’ ga houden.

Ik weet, veel vragen. De belangrijkste is of ik ipv de 5530, de 7590 kan huren die voorziet in functionaliteit.

Vast dank,
grtz Peter

Volgens mij lijkt de 5490 nog het meeste op jouw 7490
Bij 5530 of 5490 is het wel aan te raden de Genexis er uit te halen.
5530 heeft geen S0 bus meer.
De 7590 heeft de genexis wel nodig.

Jouw 7490 6.20 kent de instellingen van Freedom nog niet.
Hoeveel veiligheid risico loop je door achter te blijven met de firmware?

Als ik in mijn glazen bol kijk, zie ik een 5590 aan komen in de toekomst.
Ook in Duitsland komt een keer een einde aan het ISDN tijdperk.

Wat je op dit moment kunt huren en of het verstandig is, zou ik eerst eens met de helpdesk overleggen.
Soms moet je het oude los laten en iets nieuws opbouwen.

1 like

TLDR; Thx4reply :+1: & twee vragen.
Goede tip, helaas is Fritz5490 niet meer (nieuw) leverbaar. De 7590/cat5 lijkt voor mij het best passend.

  • Kent/heeft Freedom op verkregen extern IP adres, ook poortbeveiliging & malware filter à la xs4all ?
  • Is PPPoE (+vlan6) voldoende of is op/met een FritzBox firmware 7.20+ een (Freedom) eis ?
    Ik zou tijdens ‘overstap’ fysiek gezien, muv extern software IP/DNS, weinig hoeven doen.
    Overstap wordt dan ergens in een POP, een provider actie, dat ik dan merk met een reboot van mijn 7490.

//---- hieronder wat meer tekst --//
Idd soms (helaas, mij te vaak :cry: ) moeten prima werkende dingen worden loslaten:

  • ISDN & Analoog is hier vooral ivm nostalgische digi-hobby (das war & ist ganz toll).
  • Outdated fw is omdat nieuwere versies, mij teveel, zijn dichtgetimmerd.
    Ivm externe IP security heb en kan ik bij xs4all, providerlevel, poortbeveiliging en malware filter instellen. Ik vraag mij af of Freedom dat ook heeft/kan waardoor het risico van ongewenst poortscan bezoek minder wordt ?

Wat ik niet goed begrijp, wat firmware-versie hier te maken heeft met Freedom eisen ?
Of kan een FritzBox alleen op firmware 7.20+ met FD werken ?
Het is inmiddels wat roestig maar connectie is toch een gewone PPPoE (Point2Point over Ethernet) ?
In mijn 7490 kan ik - bij xs4all as-we-speak - "Other provider’ instellen met evt , met dummy user & password & vlan6. Of werkt/is dat anders bij Freedom cq een up to date 7590 (of 5490 EOS) ?

Het liefst stap ik over door de bestaande Genexis NTU & mijn oude 7490 ongewijzigd te laten zitten, Later kan ik dan wel stapsgewijs en overwegen om hardware te upgraden of migreren etc.etc.

Bij Freedom kan ik in het bestelproces alleen de beperkte 5530 huren. Weer kastje in de meterkast.
Ik denk dat ik de 7590 hardware tzt koop, ook zodat ik er ‘legaal’ in kan hackeren & solderen etc.etc. Bij xs4all deden ze over het modden - destijds en ivm gunsten+appeltaartje - nooit moeilijk over.
Nu bij afstandelijk KPN (en ws formeel ook Freedom) is vertrouwen - wie kent je nog? - niet goed meer mogelijk.

Af en toe worden er wat kwetsbaarheden gerepareerd.
Als je dan op een oude versie blijft hangen, is dat een risico.
Het poortfilter dat je bij xs4all had, hebben ze hier niet.
Zo veel mogelijk dicht houden in de fritzbox is het advies.
DNS kan wel als DoT ingesteld worden.

Zelf heb ik nog een 5490 die aangepast is bij Freedom.
Dat wil zeggen, dat ik ook geen recover kunt doen op de normale manier.
Nieuwe toestellen hebben dat denk ik niet meer, omdat de firmware Freedom nu kent.

Die hoofdletter D in Freedom komt een beetje beledigend over.

Gisteren een beetje lopen prullen met m’n 7590, in de gedachte dat ik met het kiezen van een ander provider profiel de PPPoE verbinding kon torpederen, zodat ik met een andere client een PPPoE passthrough verbinding op kon zetten, maar met zo ongeveer alle profielen werd een PPPoE sessie opgezet via Freedom, dat dan weer wel (dankzij outhofhband signaling dat mijn verbinding via de Freedom PPPoE concentratie dient te lopen).

Dus nee, dat provider profiel is leuk, maar is niet verplicht, al zou het best kunnen dat telefonie en TV het niet doen (dat niet getest).
Op de website worden ook de nodige configuratie eisen toegelicht (Algemene instellingen) om alles te laten functioneren.

1 like

Die hoofdletter D in Freedom komt een beetje beledigend over.

Je m’excuse :woozy_face:, thx en voor de reminder hier… zeker niet bedoeld, meer als mijn Free-Domain accent.
D8 al dat het zinnig is zaken dicht te timmeren. Eén van de redenen dat ik juist 'oude’firmware blijf gebruiken gebruik zodat ik op mijn FB7490 full control de (ar7.cnf) firewall kan instellen. Fritz is prima maar blinkt niet uit in in vrijheid.

Daarom is die niet verplicht.
Een groot deel van ex xs4all klanten, zijn Frizbox knuffelaars.
Kan zomaar zijn, dat dit in de toekomst veranderd.
Hier niet voorlopig, met mijn meer als 10 fritz apparaten in huis.

Dat lijkt mij ook het meest aannemelijk. Goed jouw impliciete bevestiging hier te lezen dat het gewoon native/dedicated PPPoE is. Thx.

Wat ik ws ga doen is overstappen naar Freedom met mijn bestaande NTU+FB7490 plus aanschaf van een 7590. Na overstap zelf, die pas uit de doos gaan halen, om mijn ‘FB7490’ functie te migreren. Mijn 7490 is raakt sws wat versleten, stuitert soms tot stilstand en geeft bij booten een (herstelbare?) NaND checksum foutjes.

Scheelt ook de monteur, vermijd ‘glasrisico’, omdat ik dan gewoon op CAT5 blijf.
Zelf heb ik het sws niet zo op al die vooraf geconfigureerde onderwaterprofielen, maar goed het zij zo als het is.

Ik heb uiteindelijk toch de Genexis verwijderd op advies van AVM.
Dat is niet zo maar in een opwelling gekomen.
Als je de weetjes door hebt, is het risico veel minder.

Yep me2 herkenbaar hier ook iets van 7/9 devices, wat vooral knuffelend omarmd is omdat Fritz zeer innovatief veel functies mogelijk maakt(e).
Zelf ben ik ook redelijk verknocht aan de commandline en draai(de) zelfs add-ons op de Fritz die met nieuwe firmware niet mogelijk zijn. Momenteel begint OpenWRT, meer en meer mijn aandacht te trekken en/of ga ik tzt een RPi tzt als ‘front/edge’-router inzetten.

Mijn hoofdvragen zijn wel beantwoord, dank & CU dat later een historisch verhaal zal zijn geworden.
Van de week de bestelling maar inzetten.

Mijn insteek is dus ‘simpel’ met bestaande NTU+FB7490 overstappen, dat proces afwachten en pas weer wat doen met bv een 7590 nadat werkend bewezen is. Wanneer er nog tips zijn, waar op te letten, lees ik dat graag.

Grtz.

Maar dan heb je zelf dus al een glasrouter die ik zelf - nu, althans - nog niet heb. Kip & ei.
Ik wil eerst overstappen, zien dat het operationeel is om pas daarna stapgewijs hardware te veranderen. Geen wantrouwen maar te vaak meegemaakt dat het iets nieuws wel zou moeten werken dat het niet deed en wil graag terug kunnen vallen op wat nu wel werkt.

Wat was de (technische AVM) reden om de Genexis weg te halen ?

De 5490 is gemaakt om aan te sluiten op glasvezel.
Ik had rare storingen die op overbelasting duiden.

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.