xxxDAV bij Freedom en Soverin

Nog mooier zou zijn dat we tzt op -en uiteindelijk via ‘mail’ kunnen kalenderen (dwz CalDav’en) en zo afspraken maken, dan is ook geen Nextcloud nodig.

Nextcloud is ook een caldav server/carddav server… Dus je hebt dan toch stiekum nextcloud nodig.

Ik zie niet waarom nextcloud nodig is (los en/of het hoe mooi/geweldig en voor wie is).

Wanneer (straks) Soverin haar cal/carddav - weer werkend -heeft is alles klaar om 1:1 door Freedom te worden overgenomen en is (ook in Roundcube/Webmail) verder geen integratie nodig.
een jaar terug kon ik met mijn freedom-userid bij Soverin kalenderen etc.etc. Die kruistoegang is inmiddels geblokkeerd of omdat Freedom nu fysiek haar eigen mailserver heeft die voorzien is van geelgemaakte Soverin software.

Adresboek/Agenda werkt prima op Soverin (webmail) waarbij het enige is dat (al een tijd je stuk is) de online cal/carddav toegang, werkend maken voor iets anders dan Apple. Naar ik begrijp zijn er problemen met de gebruikte authenticatie.
Ik vermoed - gezien hun xxxDAV documentatie - dat in een grijs verleden de ‘ontwikkelaars’ bij Soverin fervente gebruikers zijn/waren van Apple. Iets dat ik wel begrijp en meer tegenkom in de Dev-community.

Eh ik vermoed dat jij nextcloud als de “volgende google” oid ziet.
Functioneel heb je dan gelijk, privacywijs heb je dan de plank volledig misgeslagen.
Nextcloud is een vrij compleet (inclusief plugin systeem met Open Source ontwikkelaars) , het is geheel zelf Open Source…
en je runt het zelf, thuis, hosted (stiekum toch andermans computer)… of je gebruikt een Nexcloud provider die prive nextcloud wolken aanbieden… ( Veilig je bestanden opslaan en delen | The Good Cloud b.v.).
Er zijn een aantal cal/card DAV implementatie libraries die best een uitdaging presenteren naar hun gebruikers… Ook Nextcloud
heeft daar last van gehad en gerepareerd.

Maar goed, ik heb inmiddels een paar van deze instanties draaien, het bied meer benefits dan alleen integratie met een (1) mailhoster.

Ik sprak geen (waarde)oordeel uit over privacy, alleen dat ik zoals je ook (ver)meldt dat ik functioneel geen meerwaarde zie van die cloud provider.

Ik herhaalde alleen dat wat bij Soverin al eerder werk(e) en Freedom daar de mailfunctie qua geïntegreerde technologie - op haar eigen server - aan uitbesteed heeft. Ik wil zelf ook niet op zoek naar voor Freedom dan een zoveelste partij opzoek waar zaken zijn uitbesteed voor iets (nofi) triviaals als adresboek/agenda.
Bij Soverin lijkt de enige hobbel dat men de externe xxxDAV authenticatie voor elkaar moet krijgen zodat het ook werkt op andere apparaten dan Apple. de integratie in Webmail e.d., is prima op orde.

Dat Nextcloud van alles doet, zal vast zijn waarbij ik mij daarin nog niet veel in heb verdiept. Een eerste blik op hun cookie-beleid & privacy pagina zegt mij niet veel goeds. Ik mis vooral de ideologie als drijfveer dat men werkt vanuit privacy-denken en niet omdat men zich daaraan (sws wettelijk gedwongen) committeert.

Freedom: "Freedom hecht veel waarde aan online privacy en security. "
Nexcloud: “We recognize that privacy is extremely important to all visitors to our website”

De nuance lees ik anders… Freedom spreekt (mij toe) vanuit haar overtuiging en Nextcloud meer vanuit een belofte wat ik zg. belangrijk zou vinden.

Maar goed, ieder zal dat voor zichzelf ander belezen. Laat Freedom eerst maar haar vaatwasser en bestek op orde brengen voordat zij een volgende maaltijd gaat kokkerellen.

Jij hebt het over de Nextcloud WEBSITE… dat is wat anders dan het Nextcloud product. (Volledig OpenSource cloudservice in eigen beheer).
Bij Nextcloud (het bedrijf) wordt het product ontwikkeld en ondersteund. Voor bedrijven is er evt. een abonnement voor de ondersteuning. (tegen betaling mag je een helpdesk 24*356.25 /jaar bellen ). Ze willen je evt. ook verwijzen naar partners waar ze mee samen werken die Nextcloud evt. voor derden draaien. (bv. Thegood.cloud).
Nextcloud (het product) draai je dus op je EIGEN infra structuur (desnoods een RaspberryPI).
Dus als je de eigen spullen niet meer vertrouwt. dan heb je idd. o.a. een privacy probleem.

Nextcloud (het bedrijf) is een grote drijvende kracht achter een EU centric cloud, ie. een Zonder Office/365 en Zonder Google… en met respect voor privacy. Het verdient echt meer aandacht.
Wat ze zelf aan websites leveren: een Discourse (net zoals Freedom), Git storage, commerciële website …

Het is vergelijkbaar met Freedom website vergelijken met het Freedom product (een Internet verbinding).

Ik denk dat hun motto op hun beschrijving pagina meer zegt:

Er zitten er weinig (1) trackers op hun web site, nl een stats site met een adres in een reeks van de overige sites.
Dus als er al cookies zijn dan geen FB, GA etc.

:yum: Als gezegd, het zit 'm in de nuance omtrent een (voor)gevoel. Agree to disagree waarbij ik andere (over)wegingen hanteer die anderen als hun keuze zien.
Het is voor de xxxDAV discussie niet nodig om Nexcloud daarvoor in te liften omdat zij “toevallig*” een werkende xxxDAV zouden hebben dat Soverin zelf ook werkend heeft en momenteel kapot loopt op de implementatie van authenticatie bij synchronisatie. Het wordt anders een discussie van een nieuw huis kopen omdat de voordeur klemt.
* dat het werkt zal vast zijn; of het daarmee dan ook te integreren is in het Freedom mail-product, laat staan externe e-mailclients zoals Thunderbird is daarmee niet te stellen. In het verleden heeft en had Nexcloud hun fair share met xxxDAV issues.

De meeste ECO systemen werken goed zolang iemand in hun ball-park verblijft. Dat geldt ook voor het Soverin product waarbij xxxDAV prima werkt totdat er ander opensource product wordt toegepast. Iemand kan dan zeggen dat Thunderbird “fout” zou zijn waarbij ik dan inbreng dat daar als oppermachtig ‘bedrijf’ kan worden ingespeeld door de toegang met desnoods een zelf ontwikkelde plugin - op GitHub - wel mogelijk wordt.

Zelf ga ik voorkeur bv geen extra product (af)nemen bij een bedrijf dat mij niet zint, hoe knap de dame in kwestie er ook uitziet en zichzelf met werve(le)nde teksten promoot.
Ik blijf dan wel bij Google voor mijn agenda/contacten totdat Soverin mijn Thunderbird toegang oplost of vertelt wat er nu precies bij haar mis gaat zodat ik een plug-in kan maken of aanpassen.

Nogmaals ik wil geen waardeoordeel maken over het Nextcloud bedrijf want dat geeft alleen maar wrijving die op vele komma’s en punten wordt beslecht.
Ik geef toe dat ‘nextcloud’ als product te verkiezen is boven de andere usual suspects. Waarbij er (technisch en zakelijk) tal van andere argumenten kunnen zijn waarom iemand juist wel Azure tot Amazon oplossingen zou willen gebruiken. Maar goed laten we hier niet het grote nextcloud fileren dat als uitgangspunt commerciële uitnutting heeft van een ‘gewenst’ product dat zij concurrerend in de amrkt, beschikbaar stelt.

Wedervraag is bv waarom moet een bedrijf of website überhaupt trackers plaatsen en bv voor hun (downloadbare) whitepapers dan je emailadres* willen weten ? etc.etc.
* bij Freedom heb je gelukkig daarvoor sinomine die iemands mailidentiteit afschermt.

@anon0224: Agree to disagree, ik heb juist Google vaarwel gezegd. Ik zie niet in waarom een reclame bureau mijn ICT & communicatie zou moeten doen. Geen Google op de telefoon, (en geen Apple),
En dan doe ik 's liever zelf… en run m’n eigen DC… En als je Nextcloud op een Azure host wil dan doe je dat toch? of op je laptop of…
Niemand die er dan verder aankomt… Als het op je laptop staat en die wordt gejat dan heeft de laptop-dief ook je data erbij dat kan een dingetje zijn.

Gaat idd wat offtopic, waar ik zelf niet mee zit.

De informatie en wellicht daarom wat conclusieve uitspraken die ik doe zijn gebaseerd op

  1. uitgebreide tests die ik heb gedaan,
  2. https://www.soverin.net/help/docs/calendar_setup/
  3. https://www.soverin.net/help/docs/calendar_configuration/ en
  4. een lopend helpdesk-ticket bij Soverin waarin (mij) is toegezegd dat zij bezig zijn met herschrijven van de xxxDAV toegang (omdat die APP authenticatie met Thunderbird momenteel niet werkt).

Wanneer dat issue is opgelost, zie ik USP kansen voor Freedom zodat de drukke Helpdesk (waarmee dit cirkeltje rond is) dan agenda-afspraken kan inplannen bij gebruikers die zich dat dan wensen. Gebruikers kunnen dan zelf aangeven in hun agenda waneer ze bv busy/vrij zijn om gebeld te kunnen worden.

Update: na nog 's wat herhaal spelen, blijkt dat CardDAV bij Soverin werkt.
Authenticatie op Calender met TBSync functioneert … echter de RoundCube ziet (webmail) ziet die dus niet. Kennelijk zit er, voor mij potje ongeduld, progressie.

@moderators , misschien handig dit vanaf post 12 wat af te splitsen naar een nieuw topic: xxxDAV bij Freedom en Soverin


Hoe zo, met wat is er dan vaag … ?

En ja zoals ik al liet doorschemeren, xxxDAV heeft gewerkt (ook in aanloop periode dat Freedom net in zee ging met Soverin), daarna een tijd niet niet en nu weer, iig cardDAV, wel werkt.

Hoe dan ook, cardDAV @Soverin werkt nu prima met webmail en thunderbird, waarmee ik die adresboek functie bij Google kan opheffen :dancing_women: :partying_face:.

Op Thunderbird is dit ook aan te steken voor Freedom accounts door cardDAV te (auto/zoek) configureren met https://caldav.soverin.net en Thunderbird laten syncen met het (eigen) domein-userid & password, waarna je het ‘default’ adresboek kunt selecteren om te gebruiken. De synchronisatie is/wordt dan zichtbaar onder het icon"Contact personen"

cardDAV_Freedom_Screenshot from 2022-07-22 12-32-44

Nadeel is dan, dat m’n adres boek dan bij Soverin staat. De CardDAV server is de houder van de data… en dat heb ik liever niet bij derden.

Thx. Even dit als resume post locken… waar ik meer in zal zetten wat besproken kan worden.

tldr; xxxDAV als afgeplitst uit/van Helpdesk onbereikbaar - #31 door fdebruin

Om even te resumeren… er wordt hier (iig, door mij e.a. w.o. @Noci @anon49073608 regelmatig) wat afgetokkeld over xxxDAV functies waarmee je dan online je agenda’s calDAVwiki en contactpersonen cardDAVwiki kunt synchroniseren.

Er zijn andere providers zoals Nextcloud … xxxDAV als door @Noci geduid die (ook) xxxDAV functies geven. Allemaal leuk maar naast dat dat weer een extra product is, die zijn niet geïntegreerd met en bij Freedom die haar mail functie technisch heeft belegd bij Soverin

Een functie die Soverin al een tijdje heeft, als gedocumenteerd op:

  1. https://www.soverin.net/help/docs/calendar_setup/
  2. https://www.soverin.net/help/docs/calendar_configuration/

Voor Freedom is dit (ook) relevant om dat die gebruik maakt van de mail-technologie van Soverin en daarmee dan (in theorie) dezelfde functies kan bieden aan haar gebruikers.
Disclaimer: Freedom meldt en documenteert deze faciliteit (zelf/s) niet; en kan dus (nog) niet worden aangesproken op support… wat niet wegneemt dat een kwaliteitsprovider :yum: tzt natuurlijk veilig gecentraliseerde adresboeken en agenda’s als USP kan bieden. Het is dan niet nodig dit bij andere partijen onder te brengen die zelf gaan bepalen wat zij met die data (ook stiekem, kunnen) gaan doen.

Ik ben al een tijd bezig om te onder/zoeken hoe ik mijn contactpersonen en agenda’s elders kan onderbrengen dan (voor mij, vermaledijd) Outlook/Google. Vooral omdat met mijn - principieel gedwongen - vertrek van o.a. mail bij xs4all naar (foundation) Freedom; er fijnere kansen ontstaan.

Ondertussen heb ik uitgevonden dat het instellen van een adresboek in Thunderbird (o.a. e-mailclient) op basis van cardDAV mogelijk is met (automatisch) instellen via

Doe je voordeel ermee …

Daarnaast is er de gewilde agenda functie, die bij Soverin erg uitgebreid is maar (nog) niet goed (offline) werkt i.c.m. Thunderbird. Wanneer ik agenda probeer te activeren, krijg ik diverse fouten omdat mijn inlog niet authenticeert.

Ik heb wel ééntje out of the box lijkt te werken en verder totaal niets doet of effect heeft

Ik kan dan op Thunderbird prima (offline) agenda/afspraken maken maar die worden niet gescynct op & naar mijn soverin account:

Andere inlog methoden van Thunderbird geven authenticatie fouten:

NB: ik kan wel .ICS manueel heen -en weer uitwisselen maar dat is erg behelpen om niet te zeggen ongewenst. Wat ik wil is wat Soverin al uitgebreid in haar webmail lijkt te bieden is om zelf afspraken & agenda’s en anderen kunt plannen, bevestigen, delen & synchroniseren w.o. desgewenst een toegang daartoe weer intrekken.

Voor de onmogelijkheid om agenda’s offline met Thunderbird te synchroniseren heb ik bij Soverin een helpdesk ticket lopen:

Alle info as-is om zo een completer beeld te geven.

1 like

Definieer derden ? of je moet helemaal niet willen dat cal/cardDAV en mail e.d. ergens anders in eigen beheer (met bijkomend onderhoud t.a.v. beschikbaarheid)( plaatsvindt.

  • :face_with_thermometer: Zo iemand helemaal geen ‘data’ of functies wil neerleggen bij derden, inclusief dus Freedom of haar leverancier Soverin, dan wordt de inhoudelijke discussie daarover inhoudsloos. *

Zoals eerder gememoreerd run ik m’n eigen Nextcloud server. Dus Google, Facebook etc. hebben m’n adresboek niet. (ok Facebook/Google hebben een deel, door mensen die Whats App/ Google gebruiken en mij in hun adres lijst hebben staan).
Verlies van toegang tot een account bij derden door welke oorzaak dan ook veroorzaakt bij mij geen problemen met bereikbaarheid.
En ik wil dus ook wel het gemak van dat het framework me biedt.
Backup van mobiele apparatuur, zelfde adresboek op Kontact, Roundcube, mobiele apparatuur, zelfde agenda in Kontact, Roundcube & mobiele apparatuur. Het streven is om zo min mogelijk afhankelijk te zijn van diensten van derden. Dus geen apparatuur die servers van anderen nodig heeft. Wel Zigbee lampen, apparatuur, geen Philips Hue, Ikea Tradfri… Geen Echoput van Alexa(Amazon), Google, etc. Geen surveillance apparatuur van Ring (Amazon)…

1 like

Maar zou ik dus als Freedom abonnee (dus niet rechtstreeks bij Soverin) wel een calender functie in b.v. Thunderbird kunnen gebruiken? Werkt dat dan ook in Android en iOS?
(dus nog zonder support van Freedom helpdesk zelf)

Heel vroegûh kon ik als Freedom - met dat userid - ook rechtstreeks op/bij Soverin inloggen, die backdoor is inmiddels gedicht.

Of het xxxDAV (nog) werkt in Android en iOS, weet ik niet…

Ik - ook eigenheimer - gebruik sws de laatste nimmer/nooit en mijn Android is (naast oud versie 4 of zo toen xxxDAV nog niet bestond) kon/kan toen alleen nog Exchange, Hotmail en Google accounts doen.

Inzake iOS heb van horen zeggen, begrepen dat het destijds daar werkte. Zoals @anon49073608 of @Noic ooit aan heeft betoogd, komt xxxDAV immers van oorspong bij Apple vandaan. Het zou dan raar zijn dat xxxDAV daar juist niet werkt. Zou en gaat mij ook niet verbazen dat men dan met oplossingen komen die mij al jaren proberen te dwingen om een Apple Flagship te kopen.

Iemand die nieuwere spullen heeft, en een soverin account, kan dat zelf natuurlijk uitproberen,

. Hieronder niet lezen om dan als BOswAchter smokkelroutes willen afsluiten omdat iets/dat niet zou moeten mogen kunnen. .

Verder zou het zo maar kunnen, je hebt het niet van mij, dat iemand met het Freedom account ook kan inloggen op de kalender. Ik kan zelf prima inloggen op xxxDAV bij Freedom maar zie dat dus niet terug op webpanels omdat men daar die functies (plug-in RoundCube) voor de gele Freedom-mailversie heeft uitgeschakeld.

Ik snap je reactie(s) - denk ik - inmiddels iets beter omdat je redeneert vanuit jouw functionele gebruikssituatie en dan daarin o.a. de data(opslag) daarvan niet elders noch bij een Soverin, Freedom en/of Nextcloud; wil beleggen.
Kortom, voor jou is dan kort door mijn bocht, waarschijnlijk een hoogwaardige access meer dan voldoende. De rest wat er - voor jou dan - ongevraagd bijkomt in het abbo, is ook niet nodig. Ik zal niet ver af zitten dat jij opteert voor internet-only of is dat anders ?

Echter. Ik wil toevoegende functies juist wel hebben, waardoor we dus wat langs elkaar heen discussieerden. Ik zie een beschikbaarheid o.a. die xxxDAV functies; juist wel graag geleverd worden; bij, door, in en vanuit een Soverin en/of het Freedom framework.
Dit geldt wmb ook voor alle andere zaken die iemand ook thuis kan maar anno 2022 niet meer hoeft te hebben.
Stel dat Soverin bv die xxxDAV toegang op orde heeft en veronderstel dat Freedom dat framework perse niet zou willen implementeren, stap ik functioneel (met sws flink minder kosten) over naar Soverin. Freedom sponsor ik dan nog alleen via BoF.

NB: het is geen probleem om in huis een xxxDAV server te draaien - incl nextcloud implementatie - waar ik juist zowel qua functie als data vanaf wil. Ik wil de sores - been there & have the shirts - daarvan thuis niet (meer) wil hebben. Kan mij zo maar voorstellen dat Freedom die last daarvan ook niet in haar huis wil hebben en vooral omarmt met wat Soverin daarin passend - bij het denken daarover - voorziet.

Freedom heeft al Nextcloud… voor intern gebruik voor als je bv. een log bestandje moet uploaden… Dus de software stack is er al.

Blijft leuk om wat research te doen door Freedom t.a.v xxxDAV met Soverin te vergelijken.
Beide gebruiken dezelfde software maar op details wat andere versies, ik licht deze even uit:

Organisatie Software Release License
Freedom Roundcube Webmail 1.4.13 github GPL-3…
Freedom carddav v4.0.4 GPL-2.0
Freedom libcalendaring 3.5.2 AGPLv3
Soverin Roundcube Webmail 1.4.12 github GPL-3…
Soverin carddav v4.0.4 GPL-2.0
Soverin xcalendar 1.8.6 Commercial

Wat en waarom "libcalendaring" bij Freedom wordt gebruikt/genoemd, kan ik niet plaatsen, hooguit Soverin bezig is, als belooft, de boel bezig is te verfrissen.

De agenda functionaliteit bij Soverin op het webmail panel is up to date en bestaat uit:

  • Create an unlimited number of new calendars per user.
  • Share the calendars with your co-workers and control each user’s access permissions.
  • Handle event calendars with attendee invitations.
  • Connect to your calendars through CalDAV.
  • Publish your calendars and view them from third-party applications.
  • Link with Google calendars and display their events on the Roundcube calendar page.
  • Add religious calendars that show Christian, Jewish, Muslim, and Orthodox holidays.
  • Add bank holiday calendars from over 140 countries.
  • Color-code each calendar and quickly hide or show its events.
  • View your events as an agenda.
  • Show the upcoming events on the Roundcube sidebar.
  • Import/export events in iCal format.
  • Drag and drop events to change their start and end time.
  • Set recurring events.
  • Integrate event attachments with Dropbox and Google Drive.
    De doorhalingen tref ik niet aan als functie & zijn van mijn hand.
1 like

Maar die nextcloud stack zit denk ik niet in de Webmail…
Ik maak onderscheid tussen wat Freedom doet als bedrijf en welke functies zij haar gebruikers biedt en dat het gebruik van software die niet perse wil zeggen dat men voldoende kent om te (kunnen) integreren.

Dat Freedom voor haar helpdesk “nextcloud” gebruikt, zal zijn - zou ik ook doen voor een onafhankelijke bedrijfsvoering van Freedominternet - waarbij Soverin i.r.t. helpdesk daarvoor Zammad gebruikt.