Thx. Even dit als resume post locken… waar ik meer in zal zetten wat besproken kan worden.
tldr; xxxDAV als afgeplitst uit/van Helpdesk onbereikbaar - #31 door fdebruin
Om even te resumeren… er wordt hier (iig, door mij e.a. w.o. @Noci @anon49073608 regelmatig) wat afgetokkeld over xxxDAV functies waarmee je dan online je agenda’s calDAVwiki en contactpersonen cardDAVwiki kunt synchroniseren.
Er zijn andere providers zoals Nextcloud … xxxDAV als door @Noci geduid die (ook) xxxDAV functies geven. Allemaal leuk maar naast dat dat weer een extra product is, die zijn niet geïntegreerd met en bij Freedom die haar mail functie technisch heeft belegd bij Soverin
Een functie die Soverin al een tijdje heeft, als gedocumenteerd op:
- https://www.soverin.net/help/docs/calendar_setup/
- https://www.soverin.net/help/docs/calendar_configuration/
Voor Freedom is dit (ook) relevant om dat die gebruik maakt van de mail-technologie van Soverin en daarmee dan (in theorie) dezelfde functies kan bieden aan haar gebruikers.
Disclaimer: Freedom meldt en documenteert deze faciliteit (zelf/s) niet; en kan dus (nog) niet worden aangesproken op support… wat niet wegneemt dat een kwaliteitsprovider
tzt natuurlijk veilig gecentraliseerde adresboeken en agenda’s als USP kan bieden. Het is dan niet nodig dit bij andere partijen onder te brengen die zelf gaan bepalen wat zij met die data (ook stiekem, kunnen) gaan doen.
Ik ben al een tijd bezig om te onder/zoeken hoe ik mijn contactpersonen en agenda’s elders kan onderbrengen dan (voor mij, vermaledijd) Outlook/Google. Vooral omdat met mijn - principieel gedwongen - vertrek van o.a. mail bij xs4all naar (foundation) Freedom; er fijnere kansen ontstaan.
Ondertussen heb ik uitgevonden dat het instellen van een adresboek in Thunderbird (o.a. e-mailclient) op basis van cardDAV mogelijk is met (automatisch) instellen via
- server: https://caldav.soverin.net wat resulteert in → /addressbooks/userid@domein default/) met
Doe je voordeel ermee …
Daarnaast is er de gewilde agenda functie, die bij Soverin erg uitgebreid is maar (nog) niet goed (offline) werkt i.c.m. Thunderbird. Wanneer ik agenda probeer te activeren, krijg ik diverse fouten omdat mijn inlog niet authenticeert.
Ik heb wel ééntje out of the box lijkt te werken en verder totaal niets doet of effect heeft
Ik kan dan op Thunderbird prima (offline) agenda/afspraken maken maar die worden niet gescynct op & naar mijn soverin account:
Andere inlog methoden van Thunderbird geven authenticatie fouten:
NB: ik kan wel .ICS manueel heen -en weer uitwisselen maar dat is erg behelpen om niet te zeggen ongewenst. Wat ik wil is wat Soverin al uitgebreid in haar webmail lijkt te bieden is om zelf afspraken & agenda’s en anderen kunt plannen, bevestigen, delen & synchroniseren w.o. desgewenst een toegang daartoe weer intrekken.
Voor de onmogelijkheid om agenda’s offline met Thunderbird te synchroniseren heb ik bij Soverin een helpdesk ticket lopen:
-
-
-
-
tldr; authenticatie mislukt en Soverin dus toezegt om bezig te gegaan met re-design.
-
-
-
Alle info as-is om zo een completer beeld te geven.