Youtube vernaggelen niet zo moeilijk

Sinds kort kun je geen youtube filmpjes meer kijken wanneer je gebruik maakt van een adblocker. OF je moet de adblockers weghalen OF je moet betalen. UIteraard had ik geen zin aan betalen en ook niet om mijn ad blockers weg te halen en toch youtube filmpjes te zien zonder reclame. Wel dames en heren, het is mogelijk middels een soort omweg: Installeer op je windhoos pc of laptop het gratis programma sandboxie (even googlen waar je dat vandaan haalt en hoe dat programmaatje werkt.) Installeer het in de beginners mode. Uiteindelijk krijg je 2 icons op je bureaublad: het eerste is van het programma en het tweede is erg belangrijk: Van je browser (gesandboxed) Start die laatste op: je krijgt een melding te zien waar je gevraagd wordt of je de browserbestanden naar een apparte sandboxmap wilt verplaatsen. Doe dat echter NOOIT !!! Zodra je browser is gestart kun je naar b.v. youtube gaan. Je kunt nu filmpjes kijken zonder reclame of rare meldingen. By the way: Als je met de cursor naar de rand van het scherm gaat zie je dat er een zandkleurige randje om je browser scherm zit… Veel plezier er mee. By the way: Ik gebruik Firefox.

Ik hoor dat wel meer.
Ik zie nooit reclame op de pc, wel op de Android telefoon.

Het gaat dus specifiek om Youtube. Sinds enige tijd kreeg je eerst een getimede waarschuwing dat je volgend hun voorwaarden geen adblockers mocht gebruiken. Eerst kon je die gewoon wegklikken of er kwam een timertje rechtsboven in dat waarschuwingsscherm. Echter sinds een kleine week ben je als gebruiker met adblockers gewoon het haasje. Je krijgt dan een waarschuwingsscherm wat niet meer weg te klikken is tenzij je alles wat reclames blokkeert verwijderd OF je moet 11 euro per maand gaan betalen voor youtube premium. Dan worden de reclames uitgeschakelt en krijgen de rechthebbenden uitbetaald uit die lidmaatschap pot. Klik op ADBLOCKER voor meer details !
By the way: Ik kan niet verklaren waarom het gebruik van sandboxie het probleem oplost. Wanneer je sandboxie toestaat een bestand aan te maken waar de browsergegevens veilig in worden bewaard, gaat het hele verhaal van advertentie blokkeren niet meer op en krijg je alsnog de melding te zien (als je al een adblocker hebt geinstalleerd), dat je die moet uitschakelen om aan de service voorwaarden van youtube te voldoen. Ik ben hier allemaal meer of minder per ongeluk achter gekomen. Het werkt op mijn beide pc’s en mijn laptop.

Moet je dan eerst een adblocker geinstalleerd hebben? Of werkt Youtube dan zonder meer als het gesandboxed draait?

Het draait zonder meer, MITS je dus de browserbestanden niet door sandboxie laat kopieeren naar een sandboxie map !!

Ik heb al jaren FF en uBlock orgin.
No script filtert ook nog wat dingen.

afbeelding

Ik weet niet of je een bepaalde hoeveelheid moet kijken, om de waarschuwing te krijgen?
Ben geen heftige gebruiker.

Naast uBlock Origin heb ik ook Privacy Badger en Ghostery als add-on bij mijn FF geïnstalleerd.
Ik ondervind eveneens geen problemen bij het gebruik van YouTube.

Hoi

Ik heb hier Firefox en Chromium. Beide met AdBlock.
Firefox werkt gewoon. Chromium alleen vanuit een zoek scherm.
Beide werken via een Squid proxyserver. In Squid heb ik een redirector ook nog een hoop filtert.
Reclame video 's geven hier een tijd, maar geen video; Na X seconden zwart scherm start die Youtube video die ik wil zien gewoon.
Waar het verschil in gedrag tussen Firefox en Chromium vandaan komt weet ik niet.

Vr.Gr,
Rob

Voor wie een alternatieve werkwijze zoekt:
Persoonlijk doe ik zo min mogelijk met youtube zelf (want google :frowning: ). Helaas kom je er tegenwoordig bijna niet omheen.
Wat ik zelf doe is via een privacy-vriendelijke zoekmachine zoeken wat ik wil, daar komen vaak ook youtube/vimeo video’s uit. Vervolgens gebruik ik yt-dlp via TOR om de video te downloaden. Het is dan dus geen streamen meer (meer wachttijd dus, de hele video moet eerst binnen zijn), maar alles is zonder ads en zo privacy vriendelijk mogelijk. Als je minder bezwaar tegen google hebt kan je TOR eventueel buiten beschouwing laten, dat gaat een stuk vlotter.

1 like

Mijne Heren, Excuus voor de wat late reactie. Ik ben een nachtmens (ga om 6 uur te bed en zit meestal zo rond 13.00 uur aan mijn ontbijt) Goed dat dit youtube punt zaken naar boven brengt. Rob, mijn oplossing geeft helemaal geen zwart beeld maar werkt direct. Het is goed dat er meer oplossingen zijn, dat geeft de burger moed zogezegd. Dat betekent dat er voor vrijwel de meeste windhoos gebruik(st)ers er wel een oplossing is. De overeenkomst tussen Hendrik en Erik is dat ze beide uBlock gebruiken. Zal ik hier ook nog eens proberen.

uBlock doet het ook !!! Ik heb sandboxie verwijderd en daarna uBlock geinstalleerd. Inderdaad werkt prima: zelfs zonder tijdelijk zwart beeld !!! Weer wat geleerd. Ben tenslotte nog steeds niet te oud (72) om wat te leren. Bedankt heren en een fijne dag verder gewenst. M.v.g. Peter

Nu ben ik, net zoals Max_Q iemand die zegt; “je bent nooit te oud om te leren”. Daarom heb ik een vraag aan de mensen die uBlock gebruiken. Ik erger me eigenlijk nooit aan al die reclame blokjes, kijk er niet eens naar en daarna kijk ik gewoon weer verder. Maar het zou natuurlijk wel veel tijd schelen als het er niet tussen zit :slight_smile:

Nu wil ik ook graag iets leren maar dan iets op het volgende. Ik lees dit bericht: The extension could read the content of any web page you visit, as well as data you enter into those web pages, such as usernames and passwords.

Begrijp ik hier nu uit dat uBlock al mijn informatie kan inzien, zelfs gebruikersnamen en wachtwoorden? Is dat dat niet gevaarlijk? Ze zien welke websites ik allemaal bezoek en ze gebruiken al mijn data van een website. Dat is toch ook niet veilig? Het is maar een vraagje hoor, ik ben ook niet meer zo jong en leer graag nog elke dag. Het lijkt me juist niet veilig om dit programma te gebruiken, dan maar reclame.

TIP:
maak 2 profielen aan, eentje mèt en eentje zònder uBlock.

Doe de privacy-gevoelige dingen met het meest strak afgestelde profiel met zo min mogelijk plug-ins.
Doe de zaken waarbij je de deur een stukje moet openzetten (bv. DRM) vanuit het andere profiel.

Je zou zelfs kunnen kiezen om 2 programma’s naast elkaar te draaien. Ik geef een linux-voorbeeld :

  • LibreWolf strak afgesteld voor alle kritische zaken (eigen profiel)
  • Firefox met plugins voor zaken die jij wilt, waarbij je iets prijs moet geven, met hierin de juiste plugins geactiveerd.
2 likes

Nee, wat uBlock Origin doet is dat hij ahv filter-lijsten alleen informatie filtert die je op het scherm krijgt. Die lijsten kun je zelf eventueel aanpassen.

Op Github is hier het volgende over geschreven:

" uBlock Origin (uBO) is a CPU and memory-efficient wide-spectrum content blocker for Chromium and Firefox. It blocks ads, trackers, coin miners, popups, annoying anti-blockers, malware sites, etc., by default using EasyList, EasyPrivacy, Peter Lowe’s Blocklist, Online Malicious URL Blocklist, and uBO filter lists. There are many other lists available to block even more. Hosts files are also supported. uBO uses the EasyList filter syntax and extends the syntax to work with custom rules and filters.

You may easily unselect any preselected filter lists if you think uBO blocks too much. For reference, Adblock Plus installs with only EasyList, ABP filters, and Acceptable Ads enabled by default.

It is important to note that using a blocker is NOT theft. Do not fall for this creepy idea. The ultimate logical consequence of blocking = theft is the criminalization of the inalienable right to privacy.

Ads, “unintrusive” or not, are just the visible portion of the privacy-invading means entering your browser when you visit most sites. uBO’s primary goal is to help users neutralize these privacy-invading methods in a way that welcomes those users who do not wish to use more technical means."

Mijne Heren, Ik heb naast uBlock allerlei plugins geinstalleerd in firefox: in totaal heb ik 12 plugins geinstalleerd. Het gros zijn adblockers. Ben beschermd tegen trackers, alle cookies worden automatisch geweigerd en wat er toch door komt wordt na het sluiten van de pagina verwijderd, Dan gebruik ik ook nog Malware anti-bytes (niet gratis) Soms is surfen een kleine ergernis door alle beveiligingen maar tot nu toe nooit een probleem. De fishingmails zijn dingen die je zelf goed in de gaten moet houden.
Wat Internetjunk aanhaalt over dat men aales zou kunnen inzien wil ik nog wel even een opmerking over meken: DAT probleem heb je met bijna alle smartphones en tablets !!! Ik waarschuw er genoeg voor maar het verschijnsel smartphone is een verslaving en dan helpt waarschuwen dus niet.

ik begrijp nu dus, dat uBlock de informatie pas verwijdert “vlak voordat het op je scherm komt”.
Dat houdt dan wèl in, dat die ‘troep’ wel tot aan de voordeur van jouw browser komt. (inclusief de zinloze netwerk-belasting)

Volgens mij is het 't beste als je de info al buiten de deur (dus via provider-instelling) zou kunnen regelen. Scheelt weer een hoop zinloos netwerk-verkeer.
( één keer instellen is minder verkeer dan de vele inbraak-pogingen en privacy-diefstallen; bv. van big-5 )

Hoi

yt-dlp is handig. Wel even URL in single quotes want shell meta
characters. Na downloaden de file hernoemen naar iets handiger naam.
Evt kan je uit de gedownloade video dan weer de audio knippen;

#!/bin/bash
NAME=$( basename "${1}" .webm )
if [ -f "${NAME}.webm" ]
then
        ffmpeg -i "${NAME}.webm" -v 0 -vn -f wav - | lame -h --vbr-new -V 0 - "${NAME}.mp3"
else
        echo "File ${NAME}.webm does not exist"
fi

Ik weet eigenlijk niet meer of ik hier heel veel voor gelezen heb, een
simpele CnP, of een combinatie van beide.

Vr.Gr,
Rob

Quoten is inderdaad wel nodig :slight_smile: .
Je kan yt-dlp uitgebreid configureren voor welke audio en videoformaten hij selecteert, dat kan je een hoop converteerwerk schelen. Overigens kan ik het meeste wat yt-dlp produceert gewoon afspelen met mplayer.

Hoi

Mijn omnivoor is VLC.
Maar voor dingen die je wat langer wilt bewaren, is het overbodige
wegwerpen wel aardig. Bv een SD MPEG2 video omzetten naar MPEG4. Scheelt weer data.
En het voordeel van yt-dlp in default formaat laten downloaden, is dat
je daarna uitgebreid kan experimenteren met de data.

Vr.Gr,
Rob

Het lijkt er op dat ublock niet meer werkt tegen de melding van youtube… Terug dus naar sandboxie zoals in de topicstart genoemd. Daar hebben ze bij youtube nog niets op gevonden lijkt het. Het werkt nog steeds tegen de blokkering. Voor hoe lang ??? Geen idee. Het blijft een strijd tussen gebruiker die geen reclame wil zien zonder er voor te moeten betalen en youtube. Let trouwens op: de volgende addon moet wel zijn geinstalleerd: “I don’t care about cookies”
Ik heb in de loop der jaren al heel veel filmpjes gedownload die mij leuk leken te bewaren. Heb denk ik in totaal zo’n 10 terrabyte aan schijfruimte. Veel losse SSD’s die ik in een GEMBIRD adapter kan steken wanneer ik ze wil gebruiken. Mijn beide computers zijn meer dan 10 jaar oud maar voor mij snel genoeg: 4 kernen AMD processoren, 20 gygabyte geheugen, radeon videokaarten, niet de snelsten maar goed genoeg om mijn favoriete spel te spelen: Railsimulator Classic dat ik nu 9 jaar speel. Gebruik net als Rob graag VLC. Neem n.l. ook veel films op van de commerciele zenders. Die sla ik dan ook op ZONDER de ergerlijke reclames. Daarvoor gebruik ik dan TS-DOCTOR (niet gratis)
Kijk TV via de schotel en heb 3 ontvangers zodat we eigenlijk nooit een film missen en mijn vrouw is liefhebster van bepaalde programma’s waar ik dan niks aan vind. We hebben er nooit onenigheid over vanwege de drie ontvangers.

Hoi

Deze zag ik net op /.;

Naar aanleiding hiervan vraag ik me af of CD die vaststelt wat voor een OS je hebt ook niet in strijd is met de privacy regelgeving.

Vr.Gr,
Rob

1 like