Ik krijg met de SFP in mijn router maar een uploadsnelheid van slechts 70 Mbit.
( de download snelheid is wel goed, ca. 930 Mbit )
Op dezelfde router, zonder SFP , via RJ45 naar het Huawei ONT kastje (Echolife EG8242H)
heb ik gewoon ca. 930/930 Mbit , up & down. Deze heb ik nu weer in gebruik tot ik het probleem
met de SFP opgelost krijg.
( NB : de SFP gebruikt dezelfde interface op de router als de RJ45 uitgang, deze poort wordt gedeeld, “Gigabitethernet 0/0/0” )
Heeft er wellicht iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Buiten het instellen van hetzelfde serienummer als de ONT, op de SFP, kan ik verder niks vinden.
Heb je het GPONID van de ONT overgenomen/ingesteld op de SFP module? In dat geval zou het daar misschien iets kunnen zijn, tenzij anderen dat al succesvol hebben toegepast. Ik heb namelijk begrepen dat op het DFN (dat is dus wel een ander netwerk!) in het geval van het overnemen van het GPONID van de Nokia ONT naar een SFP (o.a. voor Zaram heeft DFN afwjkend profiel) er schijnbaar een verkeerd profiel aan de ONU kant wordt gebruikt wat weer wat vreemd gedrag zou kan veroorzaken. Of dat hier speelt weet ik niet, maar als als nog niet eerder iemand dit op het ODF netwerk succesvol heeft gedaan is het wel een kans dat je hiermee te maken hebt, mogelijk dat Freedom dit formeel kan bevestigen of ontkennen zodat je weet waar je aan toe bent.
Ik weet niet precies wat u bedoelt met GPONID?
Klinkt als iets wat ik even moet uitzoeken wellicht.
Maar Google bracht me weinig hits.
Het enige wat ik gedaan heb is het serienummer van de Huawei ONT in de SFP ingesteld.
(zoals omschreven in de online guides),
Hiermee krijg ik dus prima verbinding, maar de upload snelheid is maar 10% van wat het moet zijn.
Ik vond iemand met dezelfde SFP en exact hetzelfde probleem hier:
Maar het is niet opgelost (hij kocht een andere SFP).
Kunt u mij verder leiden in waar ik dit “GPONID” precies kan vinden?
Inloggen op de Huawei ONT? Dan kijk ik of ik het kan instellen in de SFP.
GPONID en serienummer worden vaak door elkaar gebruikt, het is de identificatie die bij XGSPON verbindingen wordt gebruik maar er zijn dus partijen die op basis van dat nummer/code (iets als MERK12345678) een herkenning van het merk doen en op basis daarvan optimaliseren. Bijvoorbeld bij DFN geef je het GPONID/Serienummer door waardoor deze netwerkaanbieder dit in de OLT registreert en op basis daarvan eventuele eigen (compatibiliteits)instellingen aanpast/optimaliseert.
Overigens staat in die dat aangehaalde onderwerp verderop dat de SFT van FS.COM dus schijnbaar niet compatible zou zijn met de OLT van Fiber Operator, mogelijk speelt dat bij ODF ook ? (of is het dat ze daar optimalisatie voor Huawei toepassen op de verbinding met de FS.COM SFP met de Huawei code wat issues geeft?)
Stel de vraag anders bij de helpdesk, en dan vooral welke SFP volgens hun wel zou moeten werken.