Zeer trage uploadsnelheid

Goedendag,

Ik heb recent internet via Freedom (glasvezel 1gb/1gb). Maar mijn uploadsnelheid is erg traag. Het kastje en modem al gereset. Wifi-kanalen aangepast… blijft megalaag.

Kan iemand mij helpen? :pray:t3:

Probeer e.e.a. sws zonder wifi en bvk vanaf een een gewone PC/laptop.
Dit om oorzaak in tussenstations uit te schakelen.

Probeer ook wat te testen met andere speed-testers om te kijken of er ms een patroon is (dat upload ja dan nee bv overal traag is). Kan best zijn dat er iets mis is. Meldt het evt aan de helpdesk ovv van je speedtest id.

Mag ik de suggestie doen:
https://speedtest.freedom.nl/ (Librespeed) en inderdaad, het best via kabel testen.

Ook op de PC is het bekabeld zeer slecht. Op diverse speedtest getest incl. die van Freedom zelf.

Kan/wil je je speedtestlink hier laten zien (dit tast verder je anonimeit niet aan).

Ik heb/zou een 1Gbit moeten hebben maar ben zelf met speedtest van freedom nooit hoger gekomen dan ca 200mbit. terwlijl als ik ergens iets download het dan weer als ene jacko gaat. Bv met
wget -O /dev/null https://speedtesta.kpn.com/1GB.bin
dat hier gaat met 85MByte/sec en dus in ruim 10 seconden binnen is.

In beide gevallen (maar vooral dat van @Barni_nl ) is het echt veel slechter dan zou moeten, wat zegt de helpdesk hierover? Om één of andere reden heb ik het idee dat jullie ook allebei KPN glasvezel*) hebben :slight_smile:

*) ik ben vast niet eerlijk maar ik heb het niet op KPN, al helemaal niet sinds ze me van Freedom af willen hebben. Tenslotte hebben zíj die mooie glasvezels aangelegd!

Bekabeld testen met een pc met een goedwerkende 1Gbit/s netwerk kaart en netwerkkabel (zo kort mogelijk controleer ook voor de zekerheid met een 2e kabel). Zorg ervoor dat de router switch ingesteld staat op 1Gbit/s " Power Mode" en niet op ’ Green Mode

Testen met 1 computer aan de router (liefst geen windows), het kan immers ook zijn dat je een pc hebt aangesloten die geïnfecteerd is en veel dataverkeer veroorzaakt in de achtergrond waardoor je juist problemen krijgt met je snelheid.

Dit kan je overigens in de router controleren. Kijk voordat je een test uitvoert of je router niet in de achtergrond veel upload/download verkeer maakt zonder dat jij als gebruiker ergens mee bezig bent en dat er geen andere apparaten verbonden zijn zonder toestemming.

Blijkt achteraf dat na het testen er geen directe oorzaak te vinden is op je eigen netwerk of pc, neem dan contact op met de helpdesk. Er kan sprake zijn van een defecte router of iets anders in het netwerk van de provider.

3 likes

Opgelost!

Na contact te hebben gehad met de Freedom helpdesk bleek de configuratie van de fritzbox nog op DSL te staan en niet op glasvezel.

Na deze op Freedom Glasvezel te hebben gezet, heb ik nu mijn 1000MB up-en downloadsnelheid. (y)

4 likes

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.