Zelf aan de slag met IoT

Wanneer je de VM netwerk aansluiting aansluit op vmbr0 is de VM aan je LAN gekoppeld als de Laptop met z’n network adapter aan het netwerk zit. (gebridged).
DHCP komt dan van je modem. Het macadres kun je bij de VM vinden.

Dank weer, ik dacht dat ik alles had nagelopen, maar dit toch over het hoofd gezien. Het zal de ‘spanning’ wel zijn.

@Noci , dank voor de reactie, maar ik begrijp hem niet. DHCP heeft toch te maken met het IP-adres? En dat heb ik verkregen bij het instellen van de Proxmox, bij de stappen hiervoor dus, ik weet hem dus al. Het mac-adres zie ik in de Fitz!Box.

Proxmox heeft bridged netwerkmodel en gebruikt GEEN NAT
Het IP adres van PROXmox is voor proxmox…
Je HomeAssistant VM IN proxmox heeft ook een IP adres nodig. Default zal dat opgevraagd worden met DHCP(tenzij je het vast configureert). Het zal dus buiten proxmox opgevraagd worden.

Mogelijk is een reservation handiger dan een random adres.
Dat je het in het modem ziet klopt…, maar dat is dus na first boot, het kan ook vooraf ingesteld worden.

Heb de update van Proxmox gedaan en nu Home Assistant aan het installeren via de shell in Proxmox.
Er wordt dan een fout aangegeven:


Wat te doen?
Oude laptop (server) uitschakelen en in de BIOS kijken wat ik kan wijzigen om Virrtualisation mogelijk te maken? Iets zegt mij dat dat niet logisch is om te doen, want er draait al een VM, de Proxmox dus.

exit code 0 = succes
dus er is geen fout.

De zin erboven is wel een indicate dat VM’s niet zomaar kunnen starten.
Dat is idd een bios setting. Voor x86_64 cpu’s moet die wel heel oud zijn om de Virtual instructies te missen.

In het verleden werden de instructies voor Virtual Machines wel eens schadelijk verondersteld voor reguliere systemen… (als in een virus neemt het systeem over en virtualiseerd het oude systeem).
Vandaar dat het in biossen uitgeschakeld kon worden.

Tijdens Power-On van de CPU is het nog een blanko lei. en kunnen er instructie sets gedeeltelijk uitgezet worden.
Virtual instructies is er een van die set.

Alternatieve verklaring kan zijn dat je een CPU hebt waar tijdens initiele testen in de fabriek bleek dat er een steekje los zat in de VM delen van de CPU en dat de CPU als “goedkope” laptop-only CPU verkocht is en dat VM instructies in de fabriek al uitgeschakeld zijn.
(dan helpt de BIOS setting ook niet).

@Noci Oké, ik begin te begrijpen waar je het over hebt.
Ik zal de server uitzetten en kijken wat ik in de BIOS kan vinden. De laptop is een Packard Bell standaard met Windows 7 uitgebracht. Ik vermoed ergens rond 2010 en heeft 6 GB DDR3
Home Assistant vraagt nu inderdaad om een IP-adres en ik kan die niet vinden op de tab ‘Samenvatting’.

Edit: en
2 x Intel(R) Pentium(R) CPU P6100 @ 2.00GHz (

‘Samenvatting’ ?.. in Proxmox (datacenter/Node/VM), modem, ?..

Volgens dit overzicht heeft de CPU geen Hyperhtreading en geen VMX.
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/50175/intel-pentium-processor-p6100-3m-cache-2-00-ghz.html

Dat wil zeggen dat KVM (een hardware assisted CPU emulator in QEMU) niet gebruikt kan worden.
De Emulatie werkt wel maar behoorlijk wat trager.
Hardware assisted emulatie betekend dat de Host CPU hele blokken code direct uitvoert en bij bepaalde instructie daarmee stopt en dat er dan emulatie gebruikt wordt.
De standaard instructies zoals register moves, shifts, add, multiplys worden dan direct in hardware uitgevoerd.
Interrupts OS calls etc. worden dan los uitgevoerd… (dat betekend vaak enkele 10 tallen instructies uit voeren om de effecten van de bedoelde instructie na te doen.

Deze dus: (ik heb alles al afgesloten)

OK je kijkt nu naar het overzicht van Container Templates/Sjablonen.
Dat is waarschijnlijk de default omdat KVM niet kan laden.
De linker kolom staat ook op Server overview.

Kies daar eens voor Folder/ map weergave. (sorry ik gebruik alles in het engels).
dan is er ook een submap Virtual machine… daar staat een VM in.

Ik zie alleen Proxmox als VM


en geen Home Assistant.
Morgen zal ik eens bij mijn computerzaakje vragen of hij een energiezuinige Thin Client heeft staan.

Vraag zeker naar de mogelijkheid van VT-X (Virtual machine instructies).
En als je de mogelijkheid hebt maximaliseer de hoeveelheid geheugen. (je VM’tjes moeten bij voorkeur nooit gaan swappen).

@voorstad Kun jij mij vertellen welke energie zuinig zijn? Hoe zie ik dat?

Op Marktplaats kom ik dit tegen:

HP T630
quad core (amd gx-420gi)
16gb geheugen
250gb ssd

Zou dat wat zijn?

hm. Ik denk het wel…
De CPU heeft AMD-V (amd virtual instructies aan boord)

https://support.hp.com/us-en/document/c05847930
Discussie over het systeem (engels):
https://www.reddit.com/r/homelab/comments/158wzho/keep_or_sell_my_hp_t610s_and_t630s_for_a_better/

Specs: (PDF)
https://www8.hp.com/h20195/V2/GetPDF.aspx/c04984422

Zorg ervoor dat je bij de BIOS kan komen om controleren dat dit aan staat, evt. aan te zetten.
Zorg er ook voor dat Secure Boot uitgezet kan worden, OS kan overschrijven.
Dit zijn het soort systeempjes dat je up bureaus etc. evt in semiopenbare ruimtes zet.
Die vrij ver “locked down” kunnen worden gemaakt. (waardeloos na diefstal bv.).

16GB memory is al beter dan 6,

Sinds PVE 8.1 wordt Secure Boot (eindelijk) ondersteund: Secure Boot Setup - Proxmox VE

Het maakt installatie NIET eenvoudiger… Mijn gevoel zegt me dat dat een brug te ver is (op dit moment).

Ook niet lastiger, maakt geen verschil. Wordt door PVE gewoon automatisch geregeld als Secure Boot aanstaat. Ik heb mijn lokale PVE bak hier ook voorzien van Secure Boot toen dat beschikbaar kwam (gebruik dit bakje vaak als simpel test bakje), ging volledig vlekkeloos.

1 like

Ja, die 6 zit op de Packard Bell en dat is de testbak waarop ik nu aan het oefenen ben.

Ben nu ook naar Dell Wyse aan het kijken op Marktplaats. (omdat deze zuiniger zijn in verbruik dan de HPt630, schijnt het) Uitvoeringen met Intel Celeron J4105 (4 Cores, 4MB cache, tot 2.5GHz Turbo) processor.
Wat mij opvalt is dat het werkgeheugen vaak maar 4 of 8GB is en de opslagcapaciteit vaak 16 of 32 GB. Zou dat voldoende zijn voor:
Proxmox
Home Assistant
Managen van de WIFI thermostaten
En in de toekomst voor het hosten van mijn kleine website en e-mailadressen?

Waar ik nu naar kijk is:

Heeft 8GB RAM en 128 ssd opslag.
Graag weer jullie mening!