Ik heb een Dell Wyse 5070 met Pentium Silver CPU | 8 GB RAM | 128 GB SSD
Dat is een uitvoering die passief gekoeld is. Van de Celeron weet ik het niet, maar die zal iets krachtiger zijn. De i3 en vergelijkbare CPU’s vragen veel meer energie en hebben een fan.
Veel van dit soort systeempjes zijn gebruikt om alleen maar een soort van terminal te zijn. en het zij een RDP of Browser sessie met iets op afstand te starten.
Dan is er niet veel nodig.
Home Assistant kan best wat geheugen claimen. Ik denk dat 8GB effectief de bodem zal zijn en dat meer wenselijk is.
Je kan kijken of het systeem Memory modules gebruikt. Die kunnen vaak vervangen worden, of er een bij plaatsen.
Als het moederbord een bepaald maximum vermeld in de specs dan is dat wel het maximum. De systeempjes kunnen vaak meer aan als waarmee ze aangeboden worden. Of de leverancier sites kun je meer info vinden. https://www.dell.com/support/home/en-us/product-support/product/wyse-5070-thin-client/docs
SSD kan vrijwel altijd opgewaardeerd worden.
Er zijn verschillende soorten… (SATA(sata kabel, or M.2) of PCIe(M.2)), verschillende leveranciers en maten.
Ik heb er momenteel HomeAssistant op draaien, en een tweede VM om wat mee te rommelen. Plan is om mijn PiHole ook op de Dell Wyse te gaan draaien.
Wat betreft het maximum geheugen: even DuckDuckGo-en je leest her en der dat de J4105 en J5005 CPU’s inderdaad officieel tot 8Gb kunnen gaan, maar er probleemloos 16Gb of meer mee gedraaid wordt.
HomeAssistant kan ik op de werk PC benaderen door ‘IP4adres:8123’ in de adresbalk van Firefox te typen. Dat gaat goed.
Proxmox is me nog niet gelukt, want die heeft een IPv6-adres. En ‘IPv6adres:8006’ werkt niet.
Kan ik daar nu een IPv4-adres van maken? Of gaat dat anders?
Wie kan me een tip geven?
waar je voor IPv4 intikt https://123.456.789.321 moet je het voor IPv6 tussen vierkante haken zetten, bijvoorbeeld
https://[1234:… enz …:7890]:8006
(maar of het poortnummer BINNEN of juist BUITEN de haken moet,
dat weet ik (nog) niet … …
Had ik inderdaad ook ergens gelezen. Het zou moeten zijn: [IPv6adres]:8006
Maar het werkt bij mij niet, ook [IPv6adres:8006] niet. Ben al aan het zoeken, maar kom er niet uit. Het duizelt mij nu. Even een rondje met het hondje.
edit even later:
IPv6 adres is iets van
fe80::9876:54ff:fccc:b3f2
waarbij fe80 echt is en de rest verzonnen, maar wel de dubbele punt na fe80 en steeds 4 posities en een dubbele punt.
Het lijkt wel of de netwerkscanner (op mijn telefoon) alleen de IPv4-adressen laat zien.
In de Fritz!Box staat de Proxmox wel aangegeven, maar geen IPadres genoemd.
Proxmox is poort 22 (ssh, geen 2FA) en poort 8006 (web management, 2FA optioneel)
IPv6: fe80::<macadres met 2 extra bytes erbij in het midden) is LINK local… (alleen voor het LAN zelf niet gerouteerd).
Je heb een 20xx:: adres nodig voor regulier gebruik.
Hier meer over de betekenis van met name de eerste 4 bitjes.
(die krijg je meestal door PD delegation DHCPv6 of adres aasignment via SLAAC dan wel DHCPv6)
Je kan ook een static assignment doen, dan moet je alleen ook je router een IPv6 adres geven en als gateway benoemen.
(SLAAC & DHCPv6 geven je die parameters al, of het correcte link-local adres in de RA frames).
@Noci Bedankt, maar ik snap hier niet veel van. Het lijkt mij niet wijs als ik mijn router een IPv6 adres ga geven, ik weet niet wat ik dan aan het doen ben en wat het eventueel betekent voor de andere apparaten die eraan hangen.
Is het mogelijk om met het IPv6 adres dat ik heb in Proxmox op de Dell Wyse te komen? Of anders gezegd: om een 20xx:: nummer te verkrijgen. Wat dien ik daarvoor te doen?
Deze zin zegt daar misschien iets over maar ik kan hier zo niets mee.
Misschien moet ik Proxmox zelf opnieuw installeren met de Dell aangekoppeld aan mijn eigen netwerk? Nu is hij door de verkoper geïnstalleerd op zijn netwerk. Maakt dat verschil?
Gr DJ
Als het goed is heeft je router al IPv6, en ik vertrouw erop dat Freedom wel weet hoe een Fritz!box ingeregeld moet worden.
Dus blijft over ProxMox…
Er zijn heel veel mensen die IPv6 eng vinden en het gewoon niet aanzetten dat zou evt. het on# rule:[tagging -]tbreken ervan in Proxmox verklaren.
(in een omgeving zonder IPv6 zal het ook niet zomaar actief worden gemaakt).
Dan het instellen: je kan vast wel met IPv4 naar je ProxMox server komen…
Allereerst proxmox is Debian… dus volg het recept voor debian.
Overwegend dat Proxmox dozen vooral bedoeld zijn als Infrastructuur elementen is er NIET voorzien in een dhcp setup.
Ik heb even een check gedaan doorIk heb even een check gedaan door een extra interface als DHCP in te stellen. Het probleem
een extra interface als DHCP in te stellen. Het probleem
Er is een interne jobs die blijft hangen als DHCP op een interface wordt ingesteld…
De eerste keer lijkt het te werken, maar daarna kun je geen contwerk updates meer doen…
Weet je ECHT zeker dat je DHCP wil instellen voor proxmox… het komt de stabiliteit van je omgeving niet direct ten goede.
Zo ja:
DHCP kan niet via de web interface ingesteld worden.
ssh naar je proxmox machine ( root@pve-node, root password).
cd /etc/network
nano interfaces
en verander de static bij vmbr0 naar dhcp
(adres en gateway verwijderen).
Voor aanzetten van dhcp ipv6: toevogen
iface vmbr0 inet6 dhcp
Voor aanzetten slaac ipv6: de volgende regels toevogen:
iface vmbr0 inet6 static
autoconf 1
accept_ra 2
Daarna save (CTRL/X) (en de vragen beantwoorden)
Daarna reboot van het systeem
Kans is dat het niet goed gaat werken…
Het kan zijn dat door configuratie in een ander netwerk er een ander ip adres ingesteld is dan op jouw netwerk…
In dat geval een latop in dezelfde adresreeks zetten als Proxmox en op die manier je machine benaderen.
Het best is echt een static adres instellen op je eigen netwerk.
Het is dan: https://[2001:db8::1]:8006
Het poortnummer BUITEN de haakjes… Het adres is tussen blokhaken gezet zodat het te onderscheiden is van letters (immers hexadecimaal) en van IPv4 adressen (nummeriek), ook het gebruik van : tussen de adres delen van het adres lijken op de scheiding van adres en poort nummer.
Ik ben eigenlijk nog wel op zoek naar vervanging van m’n huidige k3s cluster wat ik op 3 Pi4’s heb draaien en dan iets meer richting proxmox.
Heb al zitten te kijken naar Intel N100, maar door het geheugen limiet neig ik steeds meer naar iets met meer geheugen zoals een i3 of celeron.
Ik heb 2 Synology nassen, maar wil eigenlijk m’n cluster onafhankelijk hiervan hebben draaien zoals ik nu ook heb met ssd schijven en longhorn, dus dan komt Ceph om de hoek en dus hogere bandwith netwerk.
Aangezien het toch allemaal weer veel geld kost, blijft het hier dan meestal ook bij … zoeken
Ik heb een NitroPC met 64GB mem, en 2TB onboard storage. NitroPC 1 | shop.nitrokey.com
(3 keer) en run dat als een cluster.
Als shared storage heb ik een NAS die iSCSI drives levert aan de machines. Drive voor VM en Containers, aparte drive voor grote data disks (nextcloud bv.). Aparte NAS die Backup storage levert voor PBS. (Proxmox backup)
(iSCSI is gelijktijdig actief op alle clients, Proxmox regelt zelf welke partities lokaal geactiveert moeten worden.) Er is dus geen conflict met “shared” disks voor Linux of de clients. Er wordt een LVM volume per client disk op aangemaakt.
Dit is een behoorlijk stille oplossing. Ik heb CEPH geprobeert, maar dan heb je effectief geen netwerk meer.
De NitroPC’s hebben helaas maar 1 Netwerk interface, ik heb er zelf een USB-3 5Gbps netwerk adapter bijgehangen. voor toegang naar de NAS’en.
NitroPC’s zijn niet de goedkoopste, maar hebben wel een minimaal System Management mode exposure.
(je kan er evt. ook gelijk een FiDo key bij bestellen voor 2FA… )
@PeterB Ben even aan het stoeien geweest en heb het adres gemaakt zoals je aangaf
2a10:3781:32e:1:5648:10ff:feee:a5f6:8006
Als ik dat intype in de browser adresbalk dan kom ik niet bij de Proxmox
Wat heb ik daarna gedaan: Bij “Internet > Toegang verlenen > Apparaat voor vrijgaven toevoegen” de Dell Wyse aangevinkt, en “Zelfstandige poortvrijgaven voor dit apparaat toestaan” aangevinkt. Bij “Vrijgaven” op “Nieuwe vrijgaven” geklikt > “HTTPS” geselecteerd > Poortvrijgave > bij Toepassing HTTPS server aangevinkt > en daar poort 8000 tot 8100 ingevuld.
Toen 2a10:3781:32e:1:5648:10ff:feee:a5f6:8006 in de browser ingevuld maar geen toegang.
En alles maar weer ongedaan gemaakt.
Morgen verder!