Als je de zaak op internet gaat aansluiten zorg dan voor een sterk ww. voor root, en stel 2FA in.
(je kan een OTP calculator gebruiken, freeOTP+ / FreeOTP of GoogleAuthenticator.
Gisteren probeerde ik uit te voeren wat jij mij in jouw post van gistermiddag rond half 6 probeerde duidelijk te maken. Dat heb ik dus verkeerd geïnterpreteerd. Alle wijzigingen heb ik dan ook meteen weer teruggedraaid.
Ik kan dus niet vinden waar jij op doelt.
Nee, dat wil ik helemaal niet, ik wil het zelfs op een netwerk hebben draaien van waaruit contact met de buitenwereld onmogelijk is, maar dat komt later wel. Eerst Proxmox kunnen benaderen.
Als ik jullie adviezen en mijn pogingen om het voor elkaar te krijgen overzie, dan denk ik dat het toch maar beste is als ik Proxmox en Home Assistant opnieuw ga installeren binnen mijn eigen netwerk. Ik heb nu het idee dat dat IPv4 adres die de verkoper erin heeft gezet vast staat en dat dat de reden is dat ik nu met een IPv6 adres zit.

Voor proxmox benaderen zie DM.
Voor NIET ontsluiten aan internet geen portforwards en filters instellen.
Je probleem is primair het is opgezet op een ander netwerk. Dus je zal even “andernetwerkje” moeten spelen op een ander systeem (bv. je laptop) door die static in dat andere netwerk te configureren…
Ja je kan verschillende netwerk adres reeksen op een en dezelfde kabel gebruiken, het is GEEN VLAN, het is GEEN BEVEILIGING of afscherming. Maar een methode om toegang te krijgen tot een apparaat, DELL, wat niet verder als z’n neus WIL kijken.
Nadat je die via je laptop in je gewone net hebt gezet kan de laptop ook weer naar DHCP oid.
Proxmox werkt niet goed samen met DHCP voor het eigen adres. (is eigenlijk ook niet gewenst voor zaken die infrastructuur betreffen.
(je router heeft toch ook een vast adres).
Opgelost: Met dank aan u allen en deze tip kwam van @Noci
Na inloggen op het console:
root, root password.
cd /etc/network
nano interfaces
zoek naar 192.168.2.35 en verander dat dan in 192.168.xxx.??? Gebruik op xxx gelijk aan die van wat gewoon is op mijn netwerk en gebruik een vrij adres op de plaats van ???
de gateway naar IPv4 adres van mijn Fritz!Box
save (CTRL/X en de vragen beantwoorden).
Daarna
command ifreload -a
Ik kan nu op de werkpc in de browser inloggen met het IPv4 adres 192.168.xxx.?? en met Proxmox aan de slag!
Wel komisch is dat in het welkomstscherm van ProxmoxPVE het oude adres blijft staan. Ook na een reboot.
Je kan met nano (editor) de file /etc/issue aanpassen om daar het goede adres te krijgen.
Deze file is idd. niet dynamisch gegenereerd.
nano /etc/issue
edit naar keuze…
CTRL/X etc.
Je kunt hem ook proxje noemen in de fritzbox.
Dan kun je ook inloggen met proxje.fritz.box:8006
Gedaan (alle twee), dank weer!
Onlangs dacht ik eraan dat ik Google+ zo mis, daar had ik groepjes waarvan ik veel computertechnische dingen leerde. Gelukkig heb via hier de groepen op Reddit gevonden, maar dat is voornamelijk in het Engels en dan wordt het wel lastiger voor mij.
Maar gelukkig hebben we nu deze community in het NL!
Inloggen met een domain naam ipv een ip adres icm. een geldig certificaat (dat zul je voor een LAN zelf moeten doen),
kun je ook een FiDo sleutel gebruiken om middels webauthn te voorzien in 2FA.
OTP werkt ook op IP adres.
Lets encrypt werk hier niet omdat fritz.box (inmiddels) van AVM is op het internet.
Mijn vraag uit post nr 1 is beantwoord, lees voor een snel antwoord de posts:
11, 16, 47, 67 en 68.
Mijn dank voor een ieder die hier aan bijgedragen heeft.
Op naar het volgende avontuur.
Maar dan toch nog een laatste vraag. Om Home Assistant goed te kunnen gebruiken zullen er een aantal apparaten aan de slimme stekker moeten. Daar zijn diverse soorten van. Kunnen jullie aangeven welke jullie gebruiken en om welke functionaliteiten?
Zo zou ik gaan voor deze
omdat het tot 33600 Watt aan kan en
omdat het de mogelijkheid heeft om handmatig in/uit te schakelen.
Maar of het qua werken met Home Assistant de beste is kan ik niet beoordelen.
Ik gebruik overal een Shelly Plus 1PM achter het stopcontact of een Shelly Plus Plug S als dat handig te doen is, er zit energie meting in, een bluetooth proxy als je daarvan gebruik wilt maken en is van Europese afkomst.
@Theetjuh Dank, als ik dat lees dan zit er waarschijnlijk niet de mogelijkheid op tot handmatig schaklen?
P.S. Misschien ga ik maar een nieuw topic maken die “Slimme stekkers” gaat heten.
De plug heeft inderdaad geen knop.
De inbouwmodule heeft wel een optie voor schakeling, alleen ik ken niet zoveel stopcontacten met een schakelaar, ik weet alleen dat ze bestaan ![]()
Als je gebruik maakt (of wil maken) van Zigbee kun je slimme stekkers van Frient gebruiken. Deze hebben stroommeting en een aan/uit-knop en groot voordeel: hij is nauwelijks groter dan een normale stekker, dus hij neemt niet de plaats in van twee stopcontacten.