Wat ik veel interessanter vind om te weten, wat voor effect het heeft om de zendsterkte rondom. Vrij vertaald, hoe de zend ‘bubbel’ eruit ziet van de Fritzbox. Zou daar graag een grafische weergave van zien. De antennes zitten immers binnenin de router zelf, dat maakt het extra vaag om de ‘bubbel’ te kunnen beoordelen.
Ga er maar vanuit dat dit bij elkaar omnidirectioneel (rondom) is.
Mijn FB7590 heeft intern 3 dual-band opsteek antennes in de vorm van printplaatjes. op de hoeken linksvoor, achterzijde rechts en links.
Daarnaast zijn er nog wat andere antennes , ik meen 1x DECT rechterzijde, geprinte antenne rechtsvoor (ws om radar te detecteren) en een dualband opgesoldeerde antenne voorzijde.
Er zijn, ongecertificeerde, setjes om de drie hoekantennes te verlengen en/of naar buiten uit te voeren. Die antennesetjes hebben dan weer hun eigen transmissie karakteristiek.
Ik sluit niet uit dat de antennes aangestuurd worden op basis van hun connecties.
In de bovenstaande film zie je al een vergelijk van modellen.
Hoe ze het doen, met de wifi in een huis.
Hoe je het ding neer zet/hangt, maakt natuurlijk ook uit.
Nadeel van b.v. de 5530 is, dat hij maar 2X2 is.
Ik heb mijn 5590 in de meterkast hangen, dat is best wel een slechte plek.
De repeaters(lan-bridge) op strategische plekken, vangen dit weer op.
Volgens mij, stralen ze allemaal wel redelijk rond af.
5590 +1200AX +2400 en een 1200 als repeater hier.
De ene 1750E die ik nog heb, doet eigenlijk niet meer mee in de mesh.
Ze zullen misschien wel rondom zenden, maar naar mijn ervaring niet naar onderen.
Hang je ze dus aan de muur met de onderkant richting je woning, dan zullen de overburen prima ontvangst hebben,
Ik heb zelf bijvoorbeeld 2 Fritz repeater 6000 staan die met elkaar verbonden zijn om ook op de bovenverdieping goed ontvangst te hebben. De stand van die 2 repeaters hebben zeer veel invloed op de onderlinge verbinding.
Dat lijkt dan ook specifiek een (verticaal ?) model die ws door AVM in het horizontale (gepolariseerde) bereik geoptimaliseerd zal zijn.
Meer uitweiding omtrent HF
Doorgaans kan een minder gunstige antenne positie, soms tot wel een effectief winst/verlies opleveren van ca 3dB (zeg maar de helft van de andere “afstand” t.o.v. de betere voorkeursopstelling).
Hoogfrequent is in dat opzicht vaak meer intuïtieve “magie” van proefondervindelijk onderzoek dan (her)berekenbare wetenschap.
Een antenne transmissie karakteristiek in 2D vlak was al lastig te (aan)schouwen, laat staan in het aardse 3D vlak.
Let wel op, dat bij/met Wifi-smaken, dat gevoeligheid en kracht zelf weinig zegt of iets daarmee slechter of beter is.
Veel hangt in samenhang samen of en in hoeverre de (gecomprimeerde) data/flow, voldoende selectief en voorspelbaar kan worden ge(de)comprimeerd.
Wanneer bv in de buurt een specifieke storingsbron, demping of spiegeling zit, kan dat net de oorzaak zijn dat iets op een bepaalde frequentie/kanaalcombinatie beter of slechter werkt waar een ander (elders) dat weer anders ervaart.
In het consumentensegment is het vaak mazzel of iets bij goed uitwerkt en geen maatstaf dat dit voor iemand anders ook zo zal zijn.
Kanaalbundeling, meerdere frequenties bezetten om meer data doorvoer te krijgen dat o.a. toegepast wordt vanaf wifi4 en hoger, met drukke buren kan zelfs nadeliger uitpakken dan wanneer je op één goed kanaal op een lagere bandbreedte met minder drukte opereert. Helemaal wanneer er sws al weinig bandbreedte nodig is, denk aan IoT toepassingen.
Los daarvan heeft die repeater zg print-spoor antennes die (imo) doorgaans sws net wat minder zullen werken dan speciaal gemaakte staafjes, materialen en haakjes van “normale” antennes.
Ik vermoed ook dat de specifieke repeater hier geen “richtingsgevoelig” gecontroleerde versterking zal hebben, die - gezien de aparte bedrade antennes - mogelijk wel aanwezig lijkt bij o.a. de 7590 en 5590.
Een bak water (Aquarium) heeft veel invloed, beton ijzer in muren heeft invloed, uberhaupt hebben muren invloed, meubilair, Witgoed & Bruingoed apparatuur, andere apparaten..
De invloed kan demping zijn, maar ook reflectie.
Bij andere apparatuur moet je ook denken aan afstandbesturing van Drones, modellen etc. (gaat tegenwoordig ook naar WiFi frequenties) Bluetooth, apparaten met eigen WiFi AP, andere apparatuur die ipv. Zigbee WiFi voor remote control gebruiken.
Dus de bubbel kan heel veel vervormd zijn. Het beste is met een meet applicatie rondlopen en de signaal sterkte van alle Beaconb frames in kaart brengen.
Er zijn apps die dat evt. met je telefoon kunnen doen.
En als je de router een kwart slag draait, veranderd dan ook de polarisatie?
Dat kan zomaar een paar dB schelen in ontvangst.
Heb een 1750E wel eens een kwart slag gedraaid in de wcd gedaan.
Kan niet echt zeggen, of dit praktisch een effect heeft.
Vermogen reduceren in bepaalde AP levert wel een betere verdeling op, tussen de gebruikers in het huis. Laat dus een AP die een klein cirkeltje moet maken, niet op vol vermogen staan.
Dit voorkomt dat hij gebruikers van een ander AP weg plukt.
Ook dempt grijs plastic(carbon) en HR ruiten doen het ook een beetje.
In de hoeken van een huis, zit meer metaal.
Ik heb op de bovenverdieping een wcd in een houten kast geplaatst.
Hierdoor zit de 1200AX hoger dan 2m op die verdieping.
Een verloopstuk in de wcd, zorgt er voor dat hij verder van de muur zit.
In de praktijk niet perse/. Het hangt vooral af van de fysieke antenne uitvoering(en) en dan hoe die antennes - al of niet gericht qua veldsterkte - worden aangestuurd.
Veldsterkte
Een intern geprint uitsteekseltje als antenne van hooguit een paar centimeter op een golflengte van 2.4Ghz zal qua merkbaar effect wat uit te maken snel 10-15cm (meer precies; 12,5cm) moeten zijn en voor een versterkend effect bvk zelfs het veelvoud daarvan.
Op 5Ghz is die golflengte ca 6cm. Wanneer iemand dan kijkt naar de (interne) antennes en hun uitvoering, wordt hopelijk snel duidelijk dat het gekunstelde (ruimte)oplossingen zijn.
Ook meerdere antennes staan imposant maar wil niet daarmee zeggen dat ze daarom dus “beter” werken dan maar één goed gepositioneerde en afgestemde spriet. Sws is een antenne(ontwerp op opstelling) bijna altijd een compromis.
Dan best lastig om in een beleving te bewijzen of iets elders; beter of slechter zal gaan zijn. Met allerlei modulatie/vormen is een betere ontvangst (en dus daarmee ook die van ver/storing) niet gelijk aan dus effectief meer bruikbare bandbreedte of respons.
Ook gebruikte materialen, naarmate die meer kunnen geleiden, hebben invloed op een algehele werking.
Plastic (polymeren) bevat weinig vrije elektronen (tenzij met die opzet voorzien van in/opgedampte metalen/coating ter afscherming), geleiden daarom nauwelijks en zal ook weinig invloed hebben op veldsterkte van een antenne.
Beton/ijzer, onafgeschermde elektradraden, vocht of metaal in de omgeving van antenne(s), hebben een veel grotere (dempende) invloed op het uiteindelijke antennegedrag.
Wat bij een vaste opstelling meer effect heeft, is de zender/ontvanger een paar centimeter te verplaatsen zodat de zend(er)golf mogelijk net wat beter afstraalt op de plek waar antenne van een ontvanger is gelokaliseerd.
Het lastige van repeaters (en ook hun fancy antennes) is weer dat die zichzelf - ook protocolair - flink in de weg kunnen zitten. Ze moeten zenden/ontvangen en hun kanaalscheiding plus selectiviteit (en daarmee kans op storing) is - zeker bij el-cheapo’s - vaak belabberd.
Dat iets functioneert wil zeker niet zeggen dat het dus goed werkt.