Het lijkt erop dat KPN langzamerhand door begint te krijgen wat de consequenties zijn van hun KPN4all acties.
Toen Freedom begon, heb ik niet meteen alles overgeset, omdat Freedom nog niet kon leveren wat ik bij XS4all had en wat Freedom zou hebben moeten leveren.
Nu de diensten van Freedom uitbreiden en de diensten van KPN4all minder worden, ben ik stap voor stap de spullen aan het overzetten: Freedom heeft de FTTH aansluiting van mijn huis, subnet enzovoort.
Bij XS4all is nog een VDSL verbinding (backup) en telefonie, het laatste omdat ik meerdere nummers heb (âwerkâ en âpriveâ) en dat kan Freedom nog steeds niet leveren.
Een dikke twee maanden geleden kwam de brief âU gaat over naar de techniek van KPNâ. In deze brief stond dat de telefonie ging wijzigen, ik kreeg nieuwe login gegevens âen de wachtwoorden sturen we U per aparte brief toeâ.
De migratiedatum kwam dichterbij, geen wachtwoordbrief. Contact gezocht met XS4all, geen antwoord, geen wachtwoorden. Na âde overgang naar de techniek van KPNâ was de telefoondienst stuk. Voor ruim een week, tot de wachtwoordbrief (eindelijk!), een week na de overgang bezorgd werd.
Voor deze fout, die ik KPN volledig verwijten kan, heb ik geeist dat ze het abonnement terugbetalen. Dat is toegezegd.
De âtechniek van KPNâ is niet hetzelfde als XS4all. Dat weten we natuurlijk allemaal, maar een van de dingen is dat de telefoondienst alleen via de verbinding van KPN mag. Kon ik bij XS4all bellen de telefoondienst desnoods via een Ziggo modem schakelen als de XS4all verbinding stuk was, KPN telefonie werkt alleen via de verbinding van KPN, backup is dus niet mogelijk.
Ruim twee weken geleden viel de KPN VDSL, waarover dus de telefonie moet lopen, uit. Een korte meting leerde dat de storing niet bij mij zat maar in het netwerk. En dankzij âKPN telefonie alleen over KPN lijnenâ viel de telefoon opnieuw uit, zonder backup.
Het kostte KPN ruim en week om een monteur te sturen die ontdekte wat ik wist: storing zat in de straat. Deze monteur moest een ticket maken voor de grondploeg, en dat kostte opnieuw een korte week.
De helpdesk suggereerde dat ik de onbereikbare telefoonnummers door kon schakelen via de KPN portal, maar via de KPN portal had ik helemaal geen telefonie van KPN.
Mede omdat de telefoon ook is voor mantelzorg heb ik het niet afgewacht en mijn resterende (KPN) telefoonnummers ook gemigreerd naar cheapconnect, en dat is helemaal prima.
Maar het opzeggen van de telefoondienst heeft iets bij KPN getriggerd. Ik ben gebeld geworden door mensen die wilden weten waarom ik opgezegd had en âof ze iets konden betekenenâ. Na bovenstaand verhaal was het wel helemaal stil: âwe horen meer klachtenâ, âwe snappen dat U hebt opgezegdâ.
De paniek bij KPN is groot want het zijn 4 telefoonnummers en tot vier keer toe heb ik nu iemand van âretainmentâ aan de lijn gehad die probeerde me om te praten. Blijkbaar is het voor KPN belangrijk om klanten niet kwijt te raken. Ik heb daar overigens nog wel enige suggesties voor (âlees dit Freedom forumâ).
Het is merkwaardig dat ze voor ieder telefoonnummer opnieuw de moeite doen om me te behouden.
âInternet aan huisâ is in Nederland geen groeimarkt. Mensen worden klant bij provider X omdat ze bij provider Y (in dit geval KPN) weggaan. En het is moeilijk om klanten terug te winnen, blijkbaar moeilijk genoeg om een afdeling daarvoor op te zetten. Maar gedaan is gedaan, KPN verdient het ook dit stuk inkomsten kwijt te raken en dat gaan ze met een verkoopafdeling niet goedmaken.
Ik hoop dat managers die kijken naar âgoodwillâ en âcustomer baseâ zich eens achter de oren krabben wat KPN veroorzaakt heeft. Voor mij gaat de migratie gewoon door en zal ik blijven motiveren dat KPN4all de reden is dat KPN inkomsten kwijtraakt.
Geert Jan