Ziggo weer duurder. Toch even naar CD kijken

We hebben sinds vorige week een nieuwe TV, een LG OLED 48" C1. Wij kijken tv bij Ziggo en hebben internet van Freedom. Het abonnement op Ziggo kabel tv is deze maand duurder geworden en kost nu 20,95 Euro/mnd. Dat is reden om toch eens naar Canal Digitaal te kijken (evt. via Freedom).

Mijn vraag gaat over de beeldkwaliteit van live-tv.
Ik heb vandaag een weekje gratis kijken genomen met de Canal Digitaal Smart TV App (hierna te noemen CD-app) om het verschil met Ziggo te kunnen aanschouwen. En ik moet zeggen dat de beeldkwaliteit van de CD-app gewoon goed is en dat het kwaliteitsverschil ten gunste van Ziggo dat ik dénk te zien vermoedelijk alleen tussen mijn oren zit. Beide zouden immers HD-kwaliteit moeten zijn (EK-voetbal op Ned1).

Als ik televisie via Freedom neem, ga ik dan gebruik maken van dezelfde CD-app als die ik nu gebruik? En geeft die dan ook dezelfde kwaliteit door als nu?

En hoe verhoudt de beeldkwaliteit van het Amino kastje zich tot dat van de app? Dingen als artifacten e.d. daargelaten. Dus qua kleur, resolutie, compressie, bewegende beelden, e.d.

Hou er wel rekening mee, alleen tv van Ziggo doen ze niet meer.
Behalve die paar klanten die het nog hebben.

@anon97139585 thanx dus onze ervaringen vwb Ziggo versus CD lijken aardig overeen te komen. Ben benieuwd nog naar hoe dat dan via Freedom is.

@Erik is dat zo? Het wordt nog steeds aangeboden er staat zelfs een link op de voorpagina onderaan in het zwarte gedeelte (https://www.ziggo.nl/televisie/kabel-tv)

Hi, ik heb TV van CD via VLAN4, (dat zijn dus de live-kijken kanalen) via multicast en glasvezel. Daar heb ik geen problemen.
Alle andere functies (begin gemist, later terug kijken etc.) lopen via de Internet verbinding de STB laat hier icm. CD nog wel eens wat steken vallen (t/m Mei was er weinig verbetering te bemerken) Sinds Juni is het wel beter.

Het ging met name mis bij later terug kijken van opgenomen programma’s (begin te vroeg, te laat, einde te vroeg, te laat ; soms opname kwijt…) meer een probleem aan de server zijde. of communicatie met de server zijde.
De CD-App etc. zullen zo wie zo via een internet verbinding werken en ik verwacht niet dat er verschillen zullen zijn. (ik gebruik de CD-app net (niet op TV, niet op Tablets).

@M123
Heb het geprobeert aan te vragen, toen ik nog twijfelde tussen CD en Ziggo.
Ik was verplicht ook internet te nemen.
Nieuwe smartcards leveren ze niet meer.
Na het bellen met Ziggo kwamen ook de herinneringen van hun helldesk weer naar boven.

Ik kom bij Ziggo weg maar had daar een abonnement met een Next box en dat was altijd goed TV kijken. Je gebruikt waarschijnlijk een DVB-C tuner in je TV en zo kijk je dan? Volgens mij gaat dit dan ook gewoon over het internet heen, net zoals Canal Digitaal.

Ervaring met Ziggo TV heb ik dus wel, alleen via de Next box en daar was ik, tot voor kort, tevreden mee. Maar door allemaal problemen met de TV gids, en het opnemen, dat niet goed ging, ben ik eens verder gaan kijken. Nu heb ik Freedom genomen, omdat de snelheid veel beter is, en kijk TV via NL Ziet. Daar ben ik zeer tevreden over en kijk en goed naar. Waarschijnlijk niet op 4K, maar dat is voor mij ook niet echt nodig. Je zou ook eens een maandje NL Ziet kunnen proberen, met een app.

Hopende dat je hier iets aan hebt :slight_smile:

In mijn ervaring is de kwaliteit via het Amino kastje duidelijk beter. Een kanaal als CNN lijkt in de app Standard Definition (SD) te zijn, maar via het kastje HD. Bij voetbaluitzendingen zie ik, als de bal ver en hoog wordt geschopt, onscherpte van de bal. Met het Amino kastje heb ik daar geen last van (via ESPN kanalen).

Tot nu toe ervaar ik geen problemen met de multicast streams. Ook uitzending gemist, en begin gemist werken bij mij prima.

Een verbeterpuntje is het vooruit- en achteruit spoelen. Daar zie je geen tussenliggende beeldjes, het beeld staat stil en je zien een + of - timer in stapjes van 30 seconde verspringen. Als je op Play drukt gaat het vanaf dat relatieve punt verder, maar dat is flink gokken en onhandig.

Hartelijk dank allemaal voor de reacties. Als ik het even grof samenvat dan zeggen jullie dat de beeldkwaliteit van tv bij Freedom bij gebruikmaking van de CD-app gewoon goed is en waarschijnlijk gelijk aan het signaal van de CD-app wanneer je rechtstreeks bij CD zou afnemen (zoals ik nu doe tijdens mijn proefweek). Bovendien als je het Amino-kastje gebruikt dan bestaat bij sommigen de indruk dat de kwaliteit zelfs beter is.
Daarnaast lijkt de kwaliteit ten opzichte van Ziggo vergelijkbaar te zijn.
Helder, deze informatie stelt mij wel gerust. Ik zie steeds minder reden om nog bij Ziggo te blijven, zeker nadat ik vanavond weer EK-voetbal gekeken heb via de CD-app tijdens mijn proefweek bij CD, wat gewoon uitstekend beviel.

Dank nogmaals.

P.s. @Internetjunk: over Ziggo kabel-tv. De coax-kabel zit rechtstreeks in de LG OLED. We kijken digitaal zonder smartcard. We hebben géén internet bij Ziggo.

Wat voegt het Amino kastje toe? Want met alleen de app kun je ook alles doen, incl. opnemen en begin gemist.
Ik zie alleen een nadeel nl. dat je met de Amino een extra afstandsbediening krijgt terwijl ik met de app op mijn nieuwe LG televisie alles met de LG-afstandsbediening kan doen.

In mijn ervaring is de beeldkwaliteit met het Amino kastje merkbaar beter (ik heb ook een moderne LG TV overigens). Sommige kanalen worden via de app in SD ter beschikking gesteld en die worden via de Amino in HD geleverd. De streams kennen ook een groot verschil in bitrate.

Ik zeg niet dat je zo’n kastje zou moeten nemen, maar je vraag is wat het toevoegt.

Ach ja natuurlijk, dat had je al een keer gezegd, excuses. En krijgt de Amino zijn eigen bandbreedte of snoept hij het weg van de gewone 100mbit bandbreedte van mijn internetabonnement?

@anon17744841 ja dat zou misschien kunnen. Heb 'm tot nu toe nog niet nodig gehad, dus als het even niet hoeft dan liever niet.

Voor zover ik weet snoept de Amino van de beschikbare bandbreedte.

Okee, helder, bedankt.