Zyxel VGM4005-B50A icm Fritzbox

Weet iemand misschien of er ergens een webpagina is met informatie over hoe deze samen op te gebruiken?

Vind er helaas weinig informatie over :frowning:

Welke diensten wil je aansluiten? Alleen internet?

Sowieso, zover ik zie is de Zyxel die je aanhaalt een modem. Wat bedoel je precies met ‘in combinatie met’. Mogelijk is het handig om wat meer uit te wijden over hoe je het precies wilt gebruiken en wat je einddoel is. Dan kan de community je van betere tips, trucs en adviezen voorzien. :slight_smile:

ik gebruik beide zelf ook. in mijn geval de FB7590.
de Zyxel hoef je niks aan in te stellen. deze sluit je aan op je DSL en that’s it.
de FB stel je in als het ware dat je op glasvezel aangesloten bent. deze verbinding je d.m.v. een ethernet kabel op de WAN poort op de FB aan te sluiten met de LAN poort op de Zyxel.

Is er dan sprake van NAT achter NAT?

nee die Zyxel kun je vergelijken met een Glasvezel NT.
KPN noemt hem de koper NT.
WBA Copper NT

Nouja, default dan. Hij kan ook wel de PPPoE en VLAN doen als je dat wilt, en zelfs NAT.

Als aanvulling op mijn bericht/vraag


Ik wil hem gaan gebruiken voor tv en internet.

De reden om hem voor de Fritzbox te zetten is omdat de fritzbox soms met wazige meldingen de verbinding verbreekt en ik hoop dat het hiermee stabieler wordt Ă©n op termijn wil ik de fritzbox voor een ander model vervangen, waarschijnlijk de 7590AX en die ondersteund geen bonding dsl.

Sorry voor de late reactie, kennelijk staan de meldingen voor nieuwe berichten uit.
Ga ik even naar kijken.

Reageerde onder m’n eigen bericht


Ga het nog eens proberen. Bij mij doet hij “out of the box” niets.
Zal het in de loop van de komende week het nog een proberen.
Dankjewel.

Als je TV wilt doen dan moet je hem in de default setting gebruiken, dwz de Fritzbox er op aansluiten alsof die op glas zit en dan in de Fritzbox de PPPoE over VLAN 6 verbinding maken (en TV over VLAN 4).
Je kunt eerst even een gewone computer met DHCP netwerk instelling aansluiten en kijken of hij wel online gaat op VDSL nivo. Dat zie je al in het startscherm rechts maar je kunt ook op het pijltje rechtsonder in dat vak rechts klikken voor meer detail, of op de 3 streepjes rechtsboven en dan Sytem Monitor, xDSL voor nog meer detail.

Okidoki ga ik komend weekend proberen, dankjewel. :+1: