Met het overstappen van Odido naar Freedom was ik in de veronderstelling dat ik het bijbehorende ONT (Huawei HG8010HV6-10) kon blijven gebruiken, na registratie van het bijbehorende serienummer bij de klantenservice. Niks bleek minder waar, aangezien op de dag van oplevering bleek dat ik een AON verbinding heb gekregen via Freedom.
Nu mijn oude ONT onbruikbaar is gebleken, heb ik de volgende materialen op het oog om toch mijn eigen (OPNsense) router te kunnen blijven gebruiken:
TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter (MC220L): * link
Elfcam® -1m Fiber Optic Cable SC/APC to LC/UPC Single Mode Simplex, 9/125μm Optical Bridge LSZH (1M): * link
Het FTU en de kabel richting het oude ONT zien er als volgt uit. De LC adapter voor in het FTU wil ik overzetten op de SC/APC connector van mijn nieuwe kabel.
Na het doorlezen van topics zoals deze en deze is mijn voornaamste twijfelpunt nog de bestelde kabel. De HG8010HV6-10 gebruikt een APC verbinding, terwijl de TP-LINK SFP een UPC verbinding nodig heeft. Maak ik met deze gekozen hybride kabel de juiste keuze?
9/125 fiber is single mode dus dat is prima. Dat moet met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen werken.
pedant: Je hebt een microscopisch kleine kans dat je aangeschafte patchfiber geen G.652 compatibel glas bevat. Want dat staat er niet op. Maar in dat geval zou je bijkans een collectors item in handen hebben.
Ook suf dat er geen groen koppelblokje voor de SC/APC kant is gebruikt. Ik zou zelf nog even voor de zekerheid checken of de binnenkant ook groen, dus APC geslepen is.
Hartelijk dank voor je reactie Arien! Dat koppelblokje vond ik inderdaad vrij verwarrend, maar is ook aan de binnenkant blauw. Echter lijkt er helemaal geen glas in te zitten; zou het enkel om een adapter kunnen gaan?
EDIT: Na wat verder onderzoek is het aannemelijk dat de adapter alleen een simpel buisje heeft, waar de twee uiteindes van de glasvezelkabels elkaar raken. Ik heb dus nog even een blik geworpen in de FTU zelf en de binnenkant daarvan is wel degelijk groen.
Dit lijkt mij een fysiek verloopje " Sc to Sc Female Singlemode Simplex Upc Fiber Connector" en zegt verder niets of de daarmee te connecteren fibers hoek(AnglePC) of vlakPC geslepen zijn. (Er zijn ook bolvormige slijpingen t.w. UPC).
Connectorkleur daarin is geen 100% zekerheid en die (door)verloopjes zijn er ook in het groen (voor wie dat wenselijk vindt).
Kan nog steeds zijn dat je een APC vezel stuk maakt wanneer je die vice versa op een PC drukt. Kwestie van pech of mazzel met als het zo toch werkt er verder vanaf te blijven.
Kortom lees de specs van e.e.a. echt om te weten of je een APC dan wel PC (of evt. verlopend) kabel nodig hebt. Daarna kijken of de connector zelf past of passend is te maken met een dergelijk plastic (door)verloopje.
Edit: met net/laatst toegevoegde foto, intern is de connector groen, lijkt het mij dat je dan met dat blauwe verloopje, groen op groen verbinding maakt en bijna zeker OK zult zijn.
Groen of blauw betreft inderdaad slechts de kleur voor dit type single-mode koppelblokjes. Ik vind het slordig om niet de juiste kleur aan te houden. Dat kan misverstanden opleveren.
Zo simpel zijn die koppelblokjes overigens niet. Er zit een over de lengte open buisje van erg precies gemaakt keramisch materiaal in. Dat omklemt de ferrules van de connectoren zodat ze exact uitlijnen. Tenslotte is de core van single-mode fiber maar 9ųm in doorsnede.
Heren, allemaal hartelijk dank voor jullie hulp en advies!
Ik heb intussen alles aangesloten en na wat rommelen met de MTU waarden van mijn Proxmox server en de daarop draaiende OPNsense VM is dit het resultaat