Aantekeningen bij omzetten AON naar GPON in Eindhoven

Ik heb verbinding ! Tussen 9:30 en 10:00 is blijkbaar de patch in de wijkcentrale aangepast en heeft de ONT verbinding gemaakt. Fritzbox aangesloten via de WAN aansluiting en ik heb Internet. Fijn dat het niet nodig was een monteur te laten komen om vast te stellen dat er ‘geen licht’ was ;O)
Wel vraag ik me af welke snelheidstest ik het beste even kan uitvoeren ? En hoeveel mag de snelheid dan lager zijn dan 1000 Mbps voordat ik even ga informeren of er toch iets aan de hand kan zijn ?

Ik zou denk ik deze (https://speedtest.freedom.nl/) gebruiken. Als ik op m’n eigen glasverbinding (niet Feedom) test kom ik steeds op waarden tussen 950 en 990 Mbps. Waar je wel goed op moet letten is de gebruikte sofwtare/browser (schijnen wel duidelijk verschillen in te zitten, zelf nog niet vastgesteld) en gebruikte hardware, afgelopen week een 1 Gbps usb ethernet adapter gebruikt en die haalde maar iets van een kwart toen deze in de “verkeerde” usb (usb2) poort zat, een portreplicator via usb-C haalde vervolgens ruim 980 Mbps. Dus let op de testopstelling voordat je harde conclusies gaat trekken :grinning:

En realiseer je dat “snelheid meten” anders is als wat we bij ADSL/VDSL gewend zijn.

xDSL maakt gebruik van infrastructuur die daar niet voor bedoeld is en gebruikt allerlei truuks om “het beste ervan te maken”. Daarbij is de bedrading bij de mensen thuis een belangrijke factor; wat KPN netjes maakt met kilometers straatkabel, er zijn heel wat thuisgebruikers die deze performance verprutsen bijvoorbeeld met een stukje van die platte grijze serpentijnkabel, of aftakkingen op de kabel, of niet goed op de kabeltwist aansluiten. En hoe goed het xDSL modem daarmee om kan gaan en wat het er nog uit kan persen, bepaalt “de snelheid van je xDSL verbinding”. Zie bijvoorbeeld de status info van de Draytel 165 die mijn backup VDSL verbinding vormt:

Bij glas is dat anders. De netwerk-verbinding, daar moet je vanuit gaan, is perfect (*) of doet het helemaal niet. Alleen met vuile connectoren kun je een “slechte” verbinding maken en die is dan ook meteen heel erg slecht. Vandaar dat het belangrijk is om zo schoon, zo schoon mogelijk om te gaan met die kabels. Hou de dopjes daarom bij de fiberspullen en stop ze in zo’n zip-bag, dan blijft het schoon.

De tests van speedtest.net zijn afhankelijk van de “server waar je tegenaan test”. Probeer er een paar, en hou dit als parameter bij de hand als je gegevens gaat vergelijken. De server van een bekende, minder-populaire groene provider in Amstelveen heeft bij mij, pre-GPON, betrouwbare gegevens gegeven maar hoe dit zit als ik geen afgeknepen verbinding heb weet ik niet.

En bij de aansluiting die we nu hebben wordt de performance van de NAT-box (Fritz voor velen, OpenWRT op diverse platformen voor mij) belangrijk dus als je gaat klagen is de kans groter dat je gezegd wordt je eigen modem te moeten vervangen.

En realiseer je dat Freedom, voor die paar tientjes per maand, geen gegarandeerde gigabit-verbinding levert en dat bijvoorbeeld het tijdstip van de dag ook invloed heeft.

Dan nog even over de perfecte verbinding (*). Als je je ONT ontvangt, zit aan de onderkant een sticker, mijn advies is om daar even een foto van te maken voor je 'm ophangt. Die foto vertelt bijvoorbeeld een IP adres, een gebruiker en een wachtwoord (dit wachtwoord is voor iedere ONT anders, vandaar “foto”. Je kunt inloggen op de ONT, en dan de fiberverbinding opvragen. Dat levert iets op als:

Je kunt zien wat het zendvermogen en het ontvangstvermogen is van de fiber verbinding. Zolang de gegevens in de marge zijn is 't allemaal goed.
Dit is overigens een andere reden waarom ik de ONT blijf gebruiken en niet met een SFP aan de gang ga, als er kwaliteitsissues zijn met de verbinding dan is het zo dat beide einden van de verbinding geleverd zijn door Freedom / Fiber Operator en er geen discussie ontstaat over mijn apparatuur. Je kunt ook de ethernetpoort van de ONT opvragen. Ik let dan op 1000 Mbit/s en Full-Duplex. Als je slechts 100 Mbit/s krijgt dan heb je waarschijnlijk een kapotte netwerk-kabel of heel mss een Fritz die geen gigabit verbinding aankan (dit is soms iets wat je in kan stellen). Let op dat de oude NTU’s alleen 1000 Mbit/s aankonden dus als je upgraded is de kans dat dit misgaat niet zo groot.

1 like

De gegevens van de ONT zijn vrijwel identiek aan die van GeertJan hierboven, dus dat zit wel goed.
En die speedtests, tja, het valt enorm op hoeveel verschil er zit tussen de verschillende metingen. En dan lijkt de speedtest.net er consistent beter uit te komen dan de speedtest.freedom.nl… De upload is ook steeds minder snel dan de download.

Maar goed, al met al ben ik nu best tevreden: ga van 100 Mbps naar ‘1000’ Mbps voor een tientje minder per maand. Heb er even op moeten wachten, maar dat was het wel waard. Dank aan ieder die hierbij heeft geholpen - helpdesk, mede ‘bloggers’ en Fritzshop.nl voor het advies. En ik ben wat glasvezeltechniek ervaring rijker :wink:

Je kùnt de FritzBox ook via Freedom huren, dan vervalt de reden

Daarnaast kan de poortsnelheid van jouw FritzBox op “traag” staan:
bijvoorbeeld als je in het volgende scherm kiest voor “Energie-Besparing”

dan worden op andere plekken de configuratie veranderd,
daaronder de poortsnelheden van LAN1 t/m LAN2/3/4
èn de poortsnelheid van jouw WAN-poort.

Dus dat is inderdaad zelf ook in te stellen.

Die one-hand “discussie” vervalt imo ook wanneer apparatuur bij Freedom wordt aangekocht.

Dat ik zelf geen SFP-model wil toepassen is dat daarmee mijn eigen mogelijkheden om iets anders te doen, dan beperkt zijn. Ook wil ik zo lang mogelijk blijven “genieten” van mijn eigen AON aansluiting.
Ik mag soms graag een Linuxdoosje direct (of parallel) op de RJ45 zetten om daarmee PPPoE sessie te starten of die te monitoren.

En ook bij valt uiteindelijk goed nieuws te melden. Freedom had, naar aanleiding van mijn hulpkreet vrijdag, een extra fiberkabel (SC/APC - SC/APC) op laten sturen en die landde met een plofje rond het middaguur op de mat.

Ik had m’n knutselkabels eerder vervangen door een kabel die de storingsmonteur nog in de wagen had liggen maar besloot om alles nu in een keer helemaal goed te maken, alles met de spullen van Freedom en alles in een keer zoals het hoort. En daarmee verdween het geknipper van de rode LOS (Loss Of Signal) LED en ging het PON LEDje aan!

Snelheid enzo is prima, helemaal tevreden.

Mijn conclusie is dat voor mijn twee aansluitingen, en die van Gerard, een verkeerde fiber-patch een hoop ellende veroorzaakt heeft. En het (tijdig) gebrek aan correct informatie, o.a. het verhuizen naar de B-poort, de benodigde (andere) kabels en zo.

Ik hoop dat anderen die deze verandering binnenkort krijgen, iets aan deze thread hebben. En ik hoop dat het patchen dan wel in een-keer-goed-gaat.

De Freedom helpdesk heeft het waanzinnig druk. Ik hoop dat ze tijd hebben om uit deze thread info te vissen waardoor andere upgraders niet hoeven te gaan bellen. We gaan het zien!

3 likes

Meest recent ziet de 5590 er nu zo uit.
Nu zie je duidelijk dat er een 2,5 Gbit/s poort is.

LAN Settings GUI 5590

zolang de glasfiberbekabelaar (voor scrabbelaars onder ons) op jouw adres AON blijft leveren, geldt: je hebt gelijk !

Maar zo hier en daar lees ik dat wijken (of nieuwe/gewijzigde aansluitingen) alléén nog maar een smaak van het ‘gereguleerde’ PON worden gezet.

( Hier alleen nog maar Coax- en AON- -wijkcentrales, dus ik zit in een goede wijk. )

1 like

Gefeliciteerd, toch nog goed nieuws !

Hoi

Vraagje:
Begrijp ik het goed dat je een blauw koppelstuk kan gebruiken voor twee groene connectors?
Er zijn namelijk ook groene koppelstukken.

Vr.Gr,
Rob

Ja, blijkbaar…en ik snap het nu ook: kijk naar https://i.ytimg.com/vi/iep0MFhAX7g/maxresdefault.jpg Aan de rechterkant zie je daar hoe UPC en APC stekers op elkaar aansluiten. Door de slimme plaatsing van het schuine APC polijstvlak kan dit in hetzelfde koppelstuk. Wat ook meteen duidelijk wordt is dat UPC en APC op elkaar in één koppelstuk plaatsen problemen gaat geven…

[quote=“sput, post:51, topic:4267, full:true”]
Begrijp ik het goed dat je een blauw koppelstuk kan gebruiken voor twee groene connectors?
Er zijn namelijk ook groene koppelstukken.[/quote]

Alleen de kleur is anders, verder zijn de blauwe en groene koppelstukjes helemaal gelijk.

Ik ben onlangs overgestapt van TriNed (GPON via FO) naar Freedom (GPON via FO), vroeger had ik trouwens Freedom (AON via KPN). Daarbij ging het ook niet helemaal soepel. Ik zal dit in een apart topic zetten, maar herken wel wat onduidelijkheid zoals in dit topic bij klantenservice en de proactieve informatievoorziening kan zeker beter.

Zojuist van Fritzshop het SC/APC - LC/APC kabeltje ontvangen, en meteen aangesloten op de Fritzbox. De andere kant met het overgebleven koppelblokje verbonden aan de SC/APC die in de ONT ging. De verbinding kwam snel op, dus nu heb ik de Huawei ONT niet meer nodig - deze dient nu als backup. Daarmee is de aanpassing van AON aan GPON compleet. (Heb zoals gemeld het serienummer van de Fritzbox vervangen door het serienummer van de Huawei ONT, zodat de verbinding juist geïndentificeerd kan worden).
Overigens was de overgang van 5490 naar 5590 ook gemakkelijk door een backup van de gegevens van de 5490 en het herstellen van de gegevens op de 5590 (natuurlijk niet die van de verbinding). Heb enkel de DECT telefoons opnieuw moeten aanmelden, maar zelfs de SIP gegevens (bij een andere provider) waren overgenomen en de verbinding werkte meteen. Kijk bij nl.avm.de hoe dat te doen.

2 likes

Heel veel dank voor dit topic tot zover. Ik zit in de lichting van een paar weken later en stap in Eindhoven over van belichter KPN naar belichter Fiber Operator, op datum 9 februari. Vanuit Freedom ontving ik deze week de Fritzbox 5530, maar verder nog niets. Ik heb vandaag gebeld en ze gaan alsnog de benodigde glaskabel en patch cover opsturen, zeggen ze. Met de kennis uit dit topic weet ik dat de kans bestaat dat dit niet de juiste spullen gaan zijn, en dat ik eventueel zelf moet gaan knutselen, dus ik ben benieuwd. Ook de informatie dat de nieuwe lijn op de B-vezel zou binnenkomen heb ik officieel nog niet vernomen van Freedom.

Interessant genoeg zie ik vanavond dat als ik nu de postcodecheck doe op de website van Freedom, de Fiber Operator GPON optie hier in Eindhoven ineens als “voorinschrijving” staat:

Zou Freedom de orders maar even stopgezet hebben, gezien de verrassingen met levering op de B-vezel met APC-aansluitingen, totdat ze de juiste informatie en benodigdheden kunnen leveren voor deze verbindingen?

Ik neem dat mijn aansluiting volgende week nog wel doorgaat…

Interessant, bij mijn PC zie ik nu ook die melding. Ik denk dat nieuwe aanvragen wellicht inderdaad even op pauze gezet zijn, maar jouw aansluiting zal wel gewoon doorgaan verwacht ik.

1 like

Dat is - helaas - inderdaad het geval. En dat is jammer, want met de info die we nu hebben zou ik geen moeite hebben om te migreren. De toestand rondom A-fiber vs B-fiber, fiber aansluitingen, blauw vs groen weten we nu wel. Als je in reggefiber gebied zit (ik neem aan dat je een TY-01 FTU hebt?) dan denk ik dat we nu weten hoe het moet.

“Een klant omzetten” kost een ISP veel werk en is daarmee kostbaar. Ik snap volkomen dat Freedom er even de rem op heeft gezet tot ze het proces goed ingericht hebben en de upgrade eenvoudig en soepel kan lopen, maar hoop dat de rem niet al te lang duurt. Je weet nu dat je een coverplaat nodig hebt, een SC/LC fiberkabel met aan beide kanten groene stekkers, en als de coverplate nog een kleine blauw-blauw patchkabel heeft, dat je die patchkabel moet verwijderen maar dat je wel blauwe koppelstukjes mag gebruiken. Bij Fritzshop, waar ik schaamteloos foto’s gejat heb van zo’n coverplate, heb ik mijn verhalen verteld en ze gaan het aanpassen maar met de spullen die ze nu hebben “gaat het gewoon” als je weet wat je moet mod-den.

Ik heb overigens inmiddels de oude NTU’s open gemaakt (ik hoor bij de mensen waarbij bij dit soort dingen altijd “de garantie verloopt” omdat ik altijd binnen even wil kijken hoe het zit) en als je durft kun je van de oude NTU ook een patch cover maken want de transceiver zit met zo’n zelfde koppelstukje gemonteerd en de oude NTU electronica kan er simpel uit. Maar ik kan me voorstellen dat je dat zo niet wil doen - het kan wel!

Heel belangrijk is dat je de stofkappen verwijdert op de koppelstukken en de fibers maar dat je ze erop laat zitten als de aansluiting open is om de boel stofvrij te houden.

Laat even weten wat je deze week ontvangt en dan ben ik benieuwd wat er op 9 februari gebeuren gaat.

Ikzelf heb besloten even te wachten met mijn enthousiaste verhalen over de upgrade bij mijn technische collega’s (bij een grote machinefabriek-fabriek in Veldhoven), waar ik zeker weet dat veel collega’s ook enthousiast zouden zijn van de upgrade. Ik wacht even tot Freedom in staat is de resulterende aanvragen dan ook te verwerken.
En ondertussen werkt Fiber Operator gewoon helemaal prima, en dat op twee locaties. Erg blij mee!

Geert Jan

Ik durf het nu ook wel aan, maar echt alleen dankzij de info in dit topic. Ik had niet graag in jullie schoenen gestaan die alle verrassingen zelf moesten ervaren en steeds achter Freedom aan moesten bellen. Ook denk ik dat het voor de gemiddelde klant nog net iets veel knutselwerk is nu. Er zou eigenlijk een patch cover geleverd moeten worden met kant en klaar een kleine groen-groen patch erin, dan is het een kwestie van die gewoon aan de B-kant op de TY01 klikken, en een geschikt kabeltje naar de Fritzbox of ONT of eigen apparatuur. Maar zo’n “groen-groen” patch cover lijkt niet in het standaard assortiment te zitten van de Fritzshops van deze wereld. Bedoelde je met “Fritzshop gaat het aanpassen” dat ze inderdaad zoiets in het assortiment op gaan nemen?

Wellicht zet Freedom de boel even op pauze nu totdat ze met zo’n iets meer kant en klaar oplossing kunnen komen met zulke onderdelen.

Voor mij als early adopter ben ik benieuwd met wat voor info ze nog gaan komen. Vooralsnog weet ik het feit dat de B-kant gebruikt moet worden, en dat daar groene stekkers vereist zijn, echt alleen uit dit forumtopic. Zoals gezegd had die info eigenlijk op de site moeten staan, of in ieder geval tijdig naar alle betrokken klanten gecommuniceerd.

Maar goed, ik heb nog tot vrijdag. Stay tuned…

Hi Jonathan, ik denk dat je als je de patchcover met de juiste SC/APC naar LC/APC kabel hebt ontvangen het zonder problemen moet kunnen omzetten. Wel even oppassen bij het opschuiven van de cover op de B zijde: even voorzichtig ‘passen’ en als het goed voelt rustig naar beneden schuiven. Omdat je een 5530 gaat gebruiken heb je géén gedoe met het onderbrengen van de ONT.
Ik ben wel benieuwd of Freedom nog informatie stuurt, want het is nu toch wel duidelijk wat er moet gebeuren, zou ik denken…
Succes vrijdag !