De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik toen ik vorige week ontdekte dat Freedom mij alleen een Fritzbox had opgestuurd en geen verdere patchcovers of kabeltjes, en ik jullie verhalen las over wat er nodig was, meteen al zelf wat backup onderdelen heb besteld:
Dus ik zou nu al vooruit moeten kunnen onafhankelijk van wat Freedom nog opstuurt.
Bij wijze van oefening van mijn patchcover schuifkunsten heb ik vandaag vast de A-kant van mijn aansluiting omgebouwd van mijn jarenlang gebruikte setup met XS4ALL-geleverde NTU uit 2016, naar patch cover setup, met SC/blauw-SC/blauw kabeltje naar de fiber-poort mijn huidige Fritzbox 5490. Die laatste dan ook naar de meterkast verplaatst, in plaats van diens gebruikelijke plek aan de andere kant van een lange netwerkkabel naar de woonkamer, zodat de setup al meer gaat lijken op wat mijn nieuwe setup via Fiber Operator moet gaan worden. En jawel, het werkte in een keer. Alleen in de Fritzbox even de setting veranderen van âFreedom via LAN-poortâ naar âFreedom via Fiber-poortâ en na een paar minuten kwam de verbinding netjes up.
Ik had nog een Fritz Repeater liggen die nu aan de andere kant van de netwerkkabel in de woonkamer kan, in LAN bridge mode om een wifi mesh te vormen, wat toch geen luxe is gezien het wifi-bereik vanuit een fritzbox in de meterkast.
Als Freedom mij nog een tweede patch cover opstuurt, kan ik die vast op de B-kant schuiven met het groen-groen kabeltje eraan naar de nieuwe Fritz, en dan zou het donderdagavond/vrijdag een kwestie zijn van de oude Fritz uitschakelen, en de nieuwe inschakelen. En dan alleen nog eventueel de Repeater koppelen aan de nieuwe Fritz
In de tussentijd had ik het heft in eigen handen genomen en spullen van Fritzshop.nl laten komen, zodat ik zeker de juiste materialen in huis had om volgens de informatie hierboven de verbinding aan te sluiten op de B-kant van mijn TY01 aansluitpunt. En nogmaals, die informatie heb ik nog altijd niet van Freedom zelf ontvangen, maar heb ik alleen dankzij jullie in dit topic kennis van kunnen nemen.
Gisteravond omstreeks 23:50 heb ik volgens de instructies in de email netjes mijn huidige AON-apparatuur die aan de A-kant van de aansluiting hangt, uitgeschakeld (die mail heb ik wel ontvangen). Het einde van een tijdperk voor mijn door KPN belichte verbinding op die vezel, sinds 2016 bij XS4ALL en sinds 2020 bij Freedom.
Zojuist heb ik de B-kant van het aansluitpunt in orde gemaakt volgens de instructies hierboven, en met het groene LC-stekkertje aan de Fritzbox 5530 GPON aangesloten en deze aan de stroom gehangen. Echter het Fiber lampje blijft na 10 minuten nog knipperen, en in de Fritzbox webinterface staat dat de verbinding met de Fiber exchange nog niet gemaakt kan worden. Het is wel pas 10.30 uur, dus we wachten af⊠Als er ergens vanmiddag nog geen verandering is zal ik maar eens gaan bellenâŠ
Dat klinkt heel logisch idd, gezien wat we nu weten van de setup. Maar ik volgde maar gewoon de info die ik van Freedom heb gekregen, zodat ze niet kunnen zeggen dat ik het niet gedaan heb. En nogmaals, dat er ĂŒberhaupt op de B-vezel geleverd ging worden, weet ik van Freedom officieel nog steeds niet (waarschijnlijk omdat Freedom dit tot voor kort zelf ook niet wist, aldus de berichten eerder in dit topic).
Hi Jonathan, fijn dat het goed gelukt is. Als nu Freedom ook nog even de informatie hierboven netjes samenvat en meteen ook de juiste spullen meestuurt met de Fritzbox (of zonder Fritzbox als men een eigen router gebruikt) kunnen nog veel meer klanten in Eindhoven gebruik maken van dit alternatief - lijkt me dat dit wel moet gebeuren voor we dit topic als opgelost mogen beschouwen.
Inderdaad, ik ben het er ook niet per se mee eens dat mijn bericht als âOplossingâ gemarkeerd is. Voor jou en mij een paar anderen hier is zijn de verbindingen werkend geworden, maar alleen dankzij goed opletten, interesse tonen in de techniek, achter Freedom aanbellen, en informatie halen en delen met de community. In vele opzichten nog een beta-testers fase dus. Ik blijf benieuwd naar degenen die na ons gaan komen, die nu pre-orders plaatsen, wanneer ze een datum krijgen, en hoe zij de informatie en aansluitbenodigdheden vanuit Freedom krijgen, etc.
Proficiat met de resultaten en blij dat het werkt!
Het lijkt erop dat Freedom nog wat voorwerk moet doen om dit âklantenbestendigâ te maken. De helpdesk vertelde me dat dit de reden was dat ze naar âvoorinschrijvingâ zijn teruggegaan.
Ik hoop dat ze de gegevens uit deze thread kunnen gebruiken om de instructie te maken. Naar ik begrepen heb moet er procesmatig ook nog het een en ander worden ingeregeld om het automatisch te laten gaan, en dat wens ik de helpdesk toe.
Desalniettemin ben ik heel blij met mijn verbindingen en dat ik âtester heb mogen zijnâ.
Het zou prettig zijn als Freedom een truuk kan bedenken om âhet is gepatched, nou zou 'ie het moeten doenâ automatisch door te sturen. Dat is op dit moment handwerk, en naar ik ervaren heb, nog best veel werk ook.
Ikzelf heb ervaren dat het actief hebben van de GPON apparatuur geen reden is voor Fiber Operator om niet te patchen (zoals Freedom ook aangaf). Ik had twee locaties op dezelfde dag en kon dus geen twee adressen fysiek bekijken.
Ik heb, om een aantal redenen, RIPE ATLAS ingezet om de nieuwe adressen te pingen. En van een van de locaties (waar ik niet was) ontdekte ik eind maandagmiddag dat alles plotseling werkte.
Je kunt dus veilig de GPON spullen gekoppeld hebben en de NAT box netjes PADI packets laten zenden en als de fiber-link opkomt en PON authenticatie en provisioning gelukt is komt de verbinding automatisch op.
@kkn: laten we er rekening mee houden dat niet alle klanten even techniek-bekend zijn, en er hoeft er maar een te zijn die âoh, dan laat ik de spanning op de AONâ, of erger âhet werkte niet, ik heb de AON teruggezetâ bij een een-fiber installatie. Ik moet daar eigenlijk niet aan denken dat dat ooit fout gaat.
Ik heb âoplossingâ op het forum uitgezet. Zo blijft de thread open en kunnen anderen nog dingen toevoegen. Feitelijk zou een wiki niet slecht zijn (wie herinnert wiki.xs4all.nl nog?) maar laten we de thread openhouden en kijken wie nog meer blijgemaakt kan worden met deze info.