Aantekeningen bij omzetten AON naar GPON in Eindhoven

De laatste nieuwsbrief vertelde trots dat Freedom behalve KPN (via AON) ook Fibercrew (via GPON) kan leveren. Bij KPN is de langzaamste 50 mbit aansluiting EUR 51 en de snellere aansluitingen duurder; bij Fibercrew is alleen 1gbit leverbaar, en dat kost ook EUR 51. Een Fibercrew aansluiting is dus goedkoper, of sneller, en meestal allebei.

Bovendien, als je goed leest dan weet je dat KPN WBA bij Freedom niet populair is, en als ik met een goedkoper / sneller abonnement business bij KPN weg kan halen - ik ben het XS4all debakel nog niet vergeten. En Freedom gaf aan dat op lange termijn alles GPON wordt, dus dan maar nu hup maar.

Maar ik heb mijn eigen aansluiting, met een NTU, een 1000BASE-T ethernetkabel naar de NAT-box (waar PPPoE / vlan6 over gaat), en hoe zit het met de migratie?
Ik had een aantal vragen per mail gestuurd maar de helpdesk is druk en ik kreeg geen antwoord, en heb vandaag daarom maar in de helpdesk-wachtrij geklommen. Het resultaat zijn een aantal weetjes die ik niet op Freedom website heb kunnen vinden en die ik daarom alsnog hier documenteer:

  1. Bij de omschakeling van KPN/AON naar FiberCrew/GPON wordt de NTU die ik nu heb, vervangen door een passieve adapterbox en een converterbox. Die converterbox heeft netspanning nodig, net zoals de NTU vroeger. Je hebt dus bij de fiberaansluiting geen extra netspanning nodig, een is voldoende, wel vervang je de spullen.
    (bij een van de adressen hangt de PPPoE box op een andere plek, niet bij de fiberaansluiting, omdat we hiermee een veel beter wifi signaal hebben in de blokhut)

  2. Het protocol blijft hetzelfde: PPPoE via VLAN6. RFC4638 (PPPoE jumbograms) is nog steeds ondersteund dus je blijft je MTU van 1500 houden (als je die had, teminste)

  3. De IP adressen van je aansluitingen veranderen! Zowel IPv4 als IPv6. Dit is eerlijkgezegd het grootste nadeel. Je krijgt de nieuwe IP’s voor de aansluiting, maar of alle DNS en firewalls aangepast zijn, …

  4. Mijn “IPv4 subnetje” blijft behouden en hernummert niet.

  5. Freedom levert de nieuwe fiberspullen en dat levert geen kosten op

  6. Monteur is niet nodig. GPON werkt met serienummers; die worden door Freedom geadministreerd als ze de spullen opsturen (en ik hoop dat de pakketten vertellen voor welk adres ze zijn, ik ga meerdere aansluitingen omzetten). Je hebt dus geen admin, dat is al geregeld.

  7. Belangrijk is dat de NTU de avond voor de migratie, uitgeschakeld wordt. Niet het modem, de NTU. De fiber moet donker zijn anders gaat het feest niet door. Je mag alvast de GPON spullen aansluiten; GPON spullen geven, in tegenstelling tot AON, geen “tegenlicht”.

  8. Omzetten zet je in gang door je aansluiting te “verhuizen” waarbij je postcode hetzelfde blijft. Je krijgt de keuze van de nieuwe technologie (aanvinken), je kunt aangeven waar de fiberspullen naartoe moeten (een van mijn adressen is geen postadres vanwege vandalisme), je kunt aangeven dat je geen monteur wil, en ook geen modem (kosten dan EUR 49,-).
    Er komt een vraag over incasso’s, dan hangt het even een minuut, geen paniek, na een minuut schuift alles door en is alles klaar.

  9. Deze migratie levert je een nieuw jaarcontract op.

  10. Ikzelf kreeg 2 januari als aansluitdatum maar vermoed dat dat nog wel eens kan gaan schuiven want ik verwacht dat de fibermonteurs niet mogen werken als ze vette vingers hebben van de oliebollen.

3 likes

?!?
Dan geef jij ze die oliebollen toch pas als ze bij jou klaar zijn ? :wink:

Hoi

Ik neem aan dat met ‘modem’ router bedoelt word.
Kan iemand adapter box en convertor box toelichten?
Voor zover mij bekend zend PON alleen in toegewezen tijdslot en dus niet zonder dat er een tijdslot is toegewezen. Vandaar dat dus ook registratie vereist is.

Vr.Gr,
Rob

Adapterbox (ws. Fiber Termination Box cq FTU) zal het doosje(sdeel) zijn dat de binnenkomende fiber verbindt met de ‘fiber’ omgeving van de gebruiker. Soms is dit - als demarcatie - niet veel meer dan een simpel stekkertje/kabeltje naar de ONT.
Met “converterbox” zal de ONT (Optical Netwerk Terminal) bedoeld zijn.

Moet Fibercrew in je bericht niet Fiber Operator zijn voor deze omschakeling in Eindhoven? Dat is bij mij namelijk wel het geval in Eindhoven :thinking:

Ik ben blijkbaar niet de enige die in Eindhoven wil omschakelen… Blij dat ik dit topic gevonden heb - dank voor de uitgebreide documentatie. En m’n vraag over ander IP adres is al beantwoord ;O)

Ik wil proberen met een eigen FritzBox 5590 met GPON SFP direct de glasvezel op de FritzBox aan te sluiten - scheelt weer een voedingsadapter voor de Media converter. Ben benieuwd of dat nog extra problemen/registratie gaat geven ?
Ik begrijp inmiddels dat ik dan het best het identificatienummer van de mediaconverter in de FritzBox kan clonen, zodat hij meteen door Freedom herkend wordt als geregistreerde aansluiting.

Net een email ontvangen dat de omzetting gaat plaatsvinden op 22 Januari i.p.v. de 2e… Blijkbaar zijn die oliebollen extra vet dit jaar ;O)

Status update.
@jorik: het is inderdaad Fiber Operator, niet fibercrew. Zoveel verwarrende namen…

Mijn verhuizing (verhuizingen) die aangevraagd stonden op 2 januari zijn door Freedom verplaatst naar 19 januari. Ik hoop dat dat 's nachts zo is, zodat ik vrijdag kan bellen als 't toch niet werkt. “IT changes op vrijdag” is een doodzonde, maar we zullen zien.
Freedom vertelde me telefonisch overigens al dat de op de website aangegeven 2 januari wellicht niet gehaald gaat worden. En het voordeel is natuurlijk dat het fiber-patchen nu niet met vette vingers gaat.

@Gerard: Ik weet niet of een GPON SFP gaat maar het serienummer is belangrijk omdat dat onderdeel is van de encryption key van GPON. Wellicht de helpdesk bellen (als ze de telefoon gerepareerd hebben…) en vragen hoe dat moet. Wellicht dat je in deze thread kunt vertellen, zodat anderen er ook van leren?

@sput: ik zie inderdaad dat ik “modem” geschreven heb en dat is fout. Maar dat is “router” ook. Een router ontvangt een pakket, neemt een forwarding beslissing, telt een af van de TTL en zendt het pakket door. Wat fritzboxen en dat soort gespuis doen is NAT en dan mag het geen “router” meer heten maar een NAT-box.
Mijn huidige opstelling heeft een NTU (op de montageplaat van de fiberaansluiting) die het AON signaal omzet naar 1000BASE-T ethernet over koper (let op: deze dingen werken alleen met gigabit ethernet!). Op dit ethernet draait PPPoE op VLAN 6; met TV doe ik niks. Ik heb tevens een “NAT-box” die PPPoE op VLAN6 aanpakt en daar een netwerk verbinding mee maakt, vervolgens het IPv4 NAT, mijn subnetje door-routeert, IPv6 door-routeert en ook nog de nodige firewalling doet.

Bij de verhuizing wordt, voor zover ik nu begrepen heb, de NTU vervangen door een ding wat de fiber op de montageplaat omzet naar een fiberkabel, dit is dus een passief ding. De fiberkabel gaat naar de converterbox, deze praat GPON, doet de tijdsloten en tevens de encryptie van het fibersignaal. Voor deze encryptie is het serienummer nodig van dit apparaat, dus als je wat anders aansluit moet je of het serienummer laten veranderen, of het oude nummer klonen wat Gerard gaat doen.
Deze converter heeft spanning nodig, de kabel op de montageplaat niet en dus blijven we op een voeding.

Ikzelf kies ervoor de converter (van ZTE?) van Freedom te gebruiken zodat GPON compatibiliteitsissues fijn het probleem van Freedom worden en er geen interoperability-issues zijn met het nieuwe stuk van de opstelling: het GPON gebeuren.
Bovendien is het op een van de adressen zo dat de NTU (nee, converterbox) op een hele andere plek zit als de NAT box, omdat de NAT-box (die ook een van de accesspoints is) op deze manier keurig hoog en centraal in het gebouw zit. Hierdoor kan ik het gebouw goed met wifi coveren (ik heb maar een tweede AP nodig om alles aan te schijnen). Om de GPON-fiber door het gebouw te trekken is niet handig, een cat6 kabeltje voor het 1000BASE-T ethernet kopersignaal is gemakkelijk gelegd en ligt al.

Heeft iemand ervaring met SNMP oid naar die ZTE dingen? Ik zou ze graag uit willen lezen om bijvoorbeeld lichtsterkte te monitoren.

1 like

Hoi

SNMP!
Ik vraag me af of mijn ZTE ZXHN F3100 ook SNMP praat.
Weer een meet-ding erbij!

Vr.Gr,
Rob

In de FB 5530 en 5590 kun je gewoon de AON SFP vervangen door een GPON SFP. Wel dien je het modem ID dat op de SFP staat eerst aan de helpdesk van freedom door te geven.

Ik heb begrepen dat zelfs het doorgeven van dat modem nummer aan de freedom helpdesk niet nodig is - uit Van KPN en 5590+AON SFP naar Fiber Crew 5590+GPON SFP (zonder NTU)? :

“Inderdaad een kwestie van techniek verhuizing aanvragen bij Freedom en op de dag dat je overgezet wordt de SFP vervangen in je Fritz!Box. Je krijgt van Freedom een ONT toegestuurd, als je deze niet gebruikt (en de fiber rechtstreeks in je FB wilt) dan moet je alleen het SN van de ONT even noteren en deze op http://fritz.box/#support 4 (of via het menu: Hulp en Info → FRITZ!Box support (helemaal onderaan)) onder “GPON-serienummer” invoeren. Daarna kan die ONT direct de kast in. Kabel is bij GPON en AON SFP voor Fritz!Box hetzelfde, dus deze kan je blijven gebruiken.”

Voordeel is dan dat je zowel met de ONT als met de SFP in de FB de glasvezel verbinding kunt gebruiken. Mocht de SFP (of zelfs de FB) het laten afweten, kun je dan in ieder geval nog met de ONT en een andere router Internetten… Reden om de ONT niet altijd te gebruiken is dan dat het weer een voedingsadapter scheelt.

Ik heb nu de FB 5530 met AON. Krijg je bij de tech change de GPON SFP van Freedom of moet je die zelf aanschaffen?

Zat die niet al in de doos bij aanschaf van de 5530? Bij mij (5590 zelf gekocht) zaten ze er namelijk allebei bij.

Nee helaas. Deze is door Freedom geleverd. De AON module zat in de doos al in de Fritzbox.

Ik weet niet hoe Greedom met deze situatie omgaat, maar deze GPON-SFP is het type dat je nodig hebt. Wel het daarop aanwezige Modem ID aan de Freedom helpdesk doorgeven. Daarna zul ne spoedig online zijn!

Dank je wel. Die aanschafprijs valt nog wel mee.

Sorry dat ik dit topic een beetje als een blog gebruik, maar ik zie dat het vele mensen bezig houdt en wellicht dat de informatie anderen helpt of gaat helpen in dit proces. Ik ga dus maar even door met rapporteren.

De datum van omzetten was verzet van 2 januari (wat in de aanvraag gekozen was, maar waarvan de helpdesk al aangegeven had dat dit niet gehaald ging worden) naar 19 januari, met "je krijgt de spullen uiterlijk een week voor de aansluiting (sic: verandering natuurlijk, maar goed).

Nou levert “pakketten afleveren” hier in de buurt nog wel eens wat onverwachte uitdagingen op, dus dat was mijn volgende zorg: hoe komen die dingen hier, wanneer, etc etc etc. Hoe dan ook, ik kreeg vanochtend een bericht “je pakket is verzonden” met als beschrijving van de inhoud: “Huawei Optical Network Terminal (ONT)”.
De transporteur is dhlparcel en daarvan ken ik inmiddels de eigenaardigheden, komt wel goed.

Ik beheer twee aansluitingen, en de aanpasdatum van beiden was hetzelfde en is beiden verplaatst naar 19 januari. Van beiden aansluitingen is mijn adres het afleveradres voor de spullen; een van de adressen is geen postadres. En omdat het serienummer van de ONT bekend moet zijn bij Freedom is het belangrijk om te weten welke ONT / welk pakket voor welk adres is. Freedom is gelukkig niet “slim geweest” door de pakketten bij elkaar te doen: ik heb twee mailtjes gehad met twee verschillende DHLparcel tracecodes en kan dus de ONT’s uit elkaar houden bij ontvangst; een sharpie voorkomt dat ze later verwisseld worden. En uiteindelijk heeft de helpdesk me de benodigde serienummers gegeven; dit moet goedkomen.

Ik zie vragen over een losse SFP in een fritzbox. In mijn geval ga ik het niet zo inrichten: de plek van de glas-aansluiting is niet de beste plek voor wifi en ik heb de bestaande accesspoints daarom elders (“hoog, droog en centraal”) geplaatst. De NAT-box, die PPPoE doet, VLANs enzo, hangt daar ook, en dit is gewoon gekoppeld met 1000BASE-T koper (let op: deze aansluiting MOET 1gbit zijn, de NTU doet niet aan speed-conversie!) met de NTU en straks met de ONT.

Heeft iemand slimme ideeen hoe de ONT-fiber mechanisch te beschermen die in dit forum gedeeld kunnen worden?

Kweetniet of en waartegen (voor wie), maar je kunt er een (zoekwoord:) beschermkorf of beschermkap omheen zetten. Verkrijgbaar bij elektro-installatie winkels of conrad.

1 like

en de fiberglaskabel-zèlf kun je in een goot en flexibele (ruime) bochten leggen,
als mechanische bescherming.

Nieuwe update. DHL belde aan en leverde twee Huawei OptiXstar EG8010H GPON terminals af. Een kastje van 6.9 x 8.3 cm, dus dat ding zal wel “ergens” passend gemaakt worden in de meterkast.

De Huawei engineer die dit ding ontworpen heeft, heeft verwarring gehad over “boven en onder”. De tekst bij de status LEDs (POWER, PON, LOS en LAN) alsmede de merknaam suggereert dat de aansluitingen (voeding, fiber, ethernet) aan de bovenkant van het kastje zitten. Dat is vanwege “stof” ongewenst in iets als een meterkast, maar goed.

Aan de achterkant van het kastje zitten twee slotgaten (afstand: 47mm) om het ding met twee schroefjes op te hangen. Maar die slotgaten zitten precies verkeerd om: bedoeld om het kastje op te hangen met de aansluitingen naar beneden. In de meterkast hangt het ding dus altijd ondersteboven.

Op het ding zit een sticker met behalve typenummer, serienummer en dergelijke, ook een IP adres, een username, en een password. Dit password is voor beide kastjes anders, dus ieder kastje z’n eigen password. Ernaartoe browsen levert een web-pagina op, waar je overigens meteen het default password moet wijzigen. Je kunt een aantal dingen instellen en bekijken, o.a. het optisch vermogen waar ik in geinteresseerd was.

De web pagina heeft een aparte pagina voor GNU licensing, het is blijkbaar een linux gebakje.
Met nmap zie ik alleen poort 80 open, poort 23 “closed” maar geen enkele UDP poort en ik heb nog geen sjoege gekregen met SNMP.

Er was ook een teleurstelling.
Behalve ONT, muurwrat, netwerk-kabel, een velletje stickers, een ethernetkabel en een safety-boekje zat er niets meer in de doos. Specifiek, de fiberkabel om de ONT aan te sluiten ontbrak. Het heeft de helpdesk wat moeite gekost om uit te vlassen wat ik precies nodig heb want er zijn de nodige verschillende typen aansluitingen (Fiber termination unit - Wikipedia). Na wat soebatten kijkt het erop dat ik in Noord-Eindhoven (Reggefiber-gebied) een TY-01 heb:

In eerste instantie wilde men alleen een patchkabel opsturen maar dat is niet genoeg. Uiteindelijk lijkt het dat daar dan zo iets bijhoort:

VRAAG: dit ding heeft een blauwe kabel. De ONT fiber aansluiting is groen. Heb ik een probleem?

gewoon tòch met de aansluitingen naar beneden hangen,
dus dan zijn die gaten wèl weer goed.

( Plak over die onderste-boven-merknaam gewoon een leuk ander stikkertje )