FritzBox 5490 zonder ONT

Vrijdag ga ik over van Tweak naar Freedom. Nu ben ik van plan nog andere apparatuur te gaan kiezen, maar in de tussentijd wil ik eerst mijn oude FritzBox 5490 gebruiken. Die zit momenteel bij Tweak rechtstreeks aangesloten op de glasvezel (groen), zonder ONT.

Ik heb echter een ONT ontvangen van Freedom en vraag me nu af of ik echt moet gebruiken en de FritzBox op LAN1 aansluiten of dat ik ook zonder ONT kan werken.

Ter info: Ik zie bij account informatie in FritzBox wel Freedom staan

Er zijn al een paar soortgelijke vragen en antwoorden in deze :spraydot: Freedom-Community.

Lees eens de volgende items door:

Een Freedom-klant maakte een mooi overzicht over alles rondom Fiber:

Mijn ( te ) snelle conclusie:
.1.
noteer het SerieNummer van de toegestuurde ONT
.2.
zet dàt SerieNummer ( 's avonds vóór de overgangsdag) in de FritzBox en
zet dan 's nachts vóór de conversiedag de FritzBox UIT
.3.
zet op de conversiedag de FritzBox 's morgens weer aan

Maar lees eerst de genoemde bijdragen van mensen met ervaring goed door,
want zelf heb ik zo’n conversie niet meegemaakt.

1 like

Ik vermoed dat je bij Tweak op AON zat en derhalve de 5490 niet zult kunnen gebruiken. Wel om een backup van te maken die relevant is terug te zetten (nadat je verbinding werkt).

De Freedom accountinstelling kan je (denk ik) negeren en heeft buiten de “merk/branding” geen functie om verbinding te maken. Mogelijk wel zodat daarmee Freedom (ACS/provider) toegang kan krijgen tot jouw FB om daar instellingen aan te passen.

Zou je bij omzetten naar Freedom-klant, als je

in de nieuwe situatie ook niet op AON zitten?
( dan zou je namelijk wèl de 5490-AON kunnen blijven gebruiken )

Weet wel, dat modem-leverancier AVM de 5490 uit de actieve service heeft gehaald (zover ik weet) ; kijk daarvoor op de (Duitstalige) website

https://avm.DE/service/status-der-produktunterstuetzung/fritzbox/

en klik halverwege op de + (plus) bij Weitere-Modelle

Het vinkje onder de Wissensdatabank bij de 5490 betekent,
dat alle info over de 5490 nog te vinden is onder

https://NL.avm.de/zoeken/?q=5490

Dank voor de info. Een aantal topics had ik al doorgelezen, maar snap denk ik nog niet alles. Bij Tweak zit ik inderdaad op AON. Ik had gedacht dat dit gelijk zou blijven omdat ik ook bij E-Fiber blijf. Dit lijkt echter overgezet te worden naar GPON.

Ik krijg er geen nieuwe router bij (want die dacht ik niet nodig te hebben), maar de FB5490 heeft geen SFP en ondersteund alleen AON, dus vrees ik dat het anders moet.

Er is de mogelijkheid om internet via LAN poort 1 te laten binnenkomen als er gewerkt wordt met een andere router. Ik hoop eigenlijk dat die functie kan werken in combinatie met de Huawai ONT van Freedom. Anders zal ik toch snel wat anders moeten regelen

Via de LAN1 poort met een ethernetkabel naar de ONT waar de glasvezel kabel in zit zal het inderdaad gewoon werken.

Als je vandaag al jouw FritzBox update naar de nieuwste Frits/OS (nu 07.57),
dan helpt die jou goed door de conversie heen.

.1 backup van instellingen maken (altijd doen vóór je met iets begint)
.2. update naar nieuwste FritsOS
.3. (kan nu al) jouw thuis-situatie veranderen, zodat LAN1 van de Fritz leeg is
.4. op conversiedag de ONT aansluiten en vanaf daar een CAT6-utp-kabel naar de Fritz, maar ! nog niet aansluiten !
.5. Op de omgangsdag, als de ONT signaal ontvangt, dan start je in de FritzBox de Wizard Verbinding

en volg alle aanwijzingen van de wizard precies op

De keren dat ik dat deed, werkte dit prima.
Maar dan moet op dat moment de ONT wèl (actieve) glasverbinding met de wijkcentrale hebben.

Werkt het? Maak dan meteen weer een BackUp van de FritzBox, zodat je een kopie hebt van een werkende situatie.

Een vraag specifiek over dit punt. Volgens de helpdesk kan de ONT gewoon aangesloten worden (dus zowel de fiber als de UTP-kabel naar de PPPoE speaker) voor de conversie.

De oude NTU laten zitten is een doodzonde vanwege het “tegenlicht” van deze dingen, maar een ONT schijnt geen licht te genereren voordat het ding zelf licht gezien heeft en er zou dus geen tegenlicht probleem zijn met een aangesloten, gevoede ONT die aangesloten is op een PPPoE speaker.

Jouw opmerking suggereert iets anders. Voor mij is dit belangrijk want ik heb twee conversies dezelfde dag op twee verschillende locaties dus het plan was de boel ombouwen naar ONT de nacht ervoor en dan gewoon wachten tot de PPPoE sessie weer opkomt…

Ga er van uit dat de melding van de Helpdesk dichter bij de waarheid zit dan mijn vermoeden en Fritz-ervaring.
Dus daar waar hun aanwijzingen afwijken van eerder genoemde tip: volg alsjeblieft de aanwijzingen van de :spraydot: Helpdesk.

Mijn opmerking was meer bedoeld om te laten weten dat de FritzBox met de recentste FritzOS deze verandering kan behappen.
( op de eerder genoemde website met Status-der-ProduktUnterstützung zie je welk FritzOS op dit moment voor jouw FritzBox wordt aangeboden )

Ik heb de 5490 ook wel een tijdje op de NTU gehad.
Direct aan de AON glasvezel werkt beter.
@Drs_W 7.57 heb ik nog niet gezien voor de 5490

De 5490 is nu bijna 10 jaar oud.
Iets nieuws beginnen met een 5490 zou ik niet doen.
En al helemaal geen externe toegang, met een model dat EOL is.

Inderdaad @Erik, zojuist gekeken op FRITZ!Box | AVM Deutschland onder Weitere_Modelle (oudere modellen)

De 5490 heeft momenteel 07.31 als nieuwste versie. (komt van september 2023)

Ik ken iemand die al een tijd de 5490 rechtstreeks aan het glas heeft zitten,
werkt nog steeds probleemloos voor gewone huis-tuin-en-keuken-situaties.

Wil je bijzondere dingen, overweeg dan ( vóór installatie melden! ) een nieuwe(re) FritzBox via :spraydot: Freedom te huren ( €2 per maand ) of te kopen.
Huur wordt - voor zover ik weet - model 5530
Kopen kun je de 5530 ( en wellicht ook de iets krachtiger 5590; weet ik niet zeker! )

Ik zit al een paar weken aan de 5590.

De 5490 staat er nog als back-up.
Hij heeft direct via glas gewerkt en via de Genexis NTU.

Ik scan nog steeds de updates van de 5490.
Ik verwacht geen functionele update meer.

Iedereen die een 5490 “over” heeft, is van harte welkom om mee te testen :slight_smile: