Drs_W
10 januari 2024 om 14:08
2
Er zijn al een paar soortgelijke vragen en antwoorden in deze Freedom-Community.
Lees eens de volgende items door:
Een paar maanden geleden was ik van Tweak naar feeedom overgestapt. Dat was voor mij dan ook de reden om mijn eigen Fritz!box 5590 Fiber met AON-SFP te voorzien van een GPON-SFP die ik HIER had gekocht. Het enige wat ik daarna nog moest doen was het Modem ID dat op de GPON-SFP staat vermeld, doorgeven aan de Helpdesk van freedom. Daarna was ik binnen 5 minuten online. De door freedom geleverde Huawei ONT heb ik nooit gebruikt. Misschien een tip.
De laatste nieuwsbrief vertelde trots dat Freedom behalve KPN (via AON) ook Fibercrew (via GPON) kan leveren. Bij KPN is de langzaamste 50 mbit aansluiting EUR 51 en de snellere aansluitingen duurder; bij Fibercrew is alleen 1gbit leverbaar, en dat kost ook EUR 51. Een Fibercrew aansluiting is dus goedkoper, of sneller, en meestal allebei.
Bovendien, als je goed leest dan weet je dat KPN WBA bij Freedom niet populair is, en als ik met een goedkoper / sneller abonnement business bij KPN weg kan …
Pakket is binnen, nieuwe router en patch cover.
[IMG_20240108_153038]
ODS heeft destijds (voor ik hier woonde) al een gaskabel neergehangen.
Stofkapje hadden ze blijkbaar alvast verwijderd terwijl we nog fiks aan het verbouwen zijn geweest.
Ik neem iig aan dat ik de patch cover niet nodig heb, en de ODF kabel direct in de router kan prikken. Misschien is het wijs om eerst de glaskabel nog even extra schoon te maken of zou het nog beter zijn om de ODF kabel te verwijderen en de bij de patch …
Eindelijk: maandag 8 januari wordt de glasvezelkabel in huis afgemonteerd.
Hoe de FB 5530 aan te sluiten staat duidelijk hier beschreven: Handleiding FRITZ!Box 5530 (Glasvezel) | Freedom Helpdesk
Maar ik wil ook met de wizard in de FB 7590 mijn instellingen overzetten.
In welke volgorde doe ik dit: eerst internetverbinding maken, of eerst instellingen overzetten ?
Of maakt dat niet uit ?
Een Freedom-klant maakte een mooi overzicht over alles rondom Fiber:
Ik krijg regelmatig vragen omtrent glasvezel. Met name over het gebruik van eigen routers en hoe deze kunnen worden aangesloten op de glasvezelkabel die iemands woning binnenkomt. Ik hoop door middel van dit topic veel van die vragen te kunnen beantwoorden.
Allereerst wil ik wat misconcepties over glasvezel uit de wereld helpen, voordat we verder gaan.
Bij glasvezel heb je geen modem.
(Met “modem” doel ik hier letterlijk op een modem. Niet op het soort apparaat dat door veel mensen “modem” w…
Mijn ( te ) snelle conclusie:
.1.
noteer het SerieNummer van de toegestuurde ONT
.2.
zet dàt SerieNummer ( 's avonds vóór de overgangsdag) in de FritzBox en
zet dan 's nachts vóór de conversiedag de FritzBox UIT
.3.
zet op de conversiedag de FritzBox 's morgens weer aan
Maar lees eerst de genoemde bijdragen van mensen met ervaring goed door,
want zelf heb ik zo’n conversie niet meegemaakt.
1 like