Techniek verhuizing DSL->glas: volgorde handelingen

Eindelijk: maandag 8 januari wordt de glasvezelkabel in huis afgemonteerd.
Hoe de FB 5530 aan te sluiten staat duidelijk hier beschreven: Handleiding FRITZ!Box 5530 (Glasvezel) | Freedom Helpdesk
Maar ik wil ook met de wizard in de FB 7590 mijn instellingen overzetten.
In welke volgorde doe ik dit: eerst internetverbinding maken, of eerst instellingen overzetten ?
Of maakt dat niet uit ?

  1. Ik zou eerst kijken of je verbinding het doet.
  2. Daarna factory reset en met restore overzetten van instellingen.

Je kan d8 ik (en ms beter ) ook gelijk restore doen als stap 1 werkt.
Suc6

Over de nieuwe methode zie ik alleen wat in het Duits.
Het vertaalknopje in de browser, is handig als je het in Nederlands wenst.

Je nieuwe fritzbox moet op fabrieksinstellingen staan en de oude gaat naar fabrieksinstellingen.
Als je dan geen back-up hebt, is de oude fritzbox dus leeg, na de procedure.
Ik zou hem eerst testen en dan resetten en dan overzetten.
Ik doe mijn nieuwe toestellen met de hand en een spiekbriefje.
Dit zorgt er voor dat ik de nieuwe software beter leer.

En zorg er voor dat beide de laatste update hebben, voordat je het doet.

Als je van vdsl naar glas gaat zou ik niet zomaar backup van de 7590 in de 5530 restoren, migratie via wizard heb ik geen ervaring mee, maar mijn (zeer recente) ervaring met een backup/restore van 7590 naar 5590 is dat de hele glasinterface niet meer zichtbaar/bruikbaar is na een restore (ook herhaaldelijke reboots deden deze niet opnieuw verschijnen, ook via wizard instelling kreeg ik ineens die keuze niet meer). Mogelijk werkt de pmigratie wizard wel, anders niet verder zoeken en handmatig te werk gaan.

Dus toen maar een factory reset en de config handmatig overgezet met twee pc’s naast elkaar, dat ging in principe goed. Bij ng-blu over Delta mag je blijkbaar geen eigen ONT installeren en moet je de Nokia laten zitten. Bij navraag over vrije “modemkeuze” kreeg ik als antwoord: “je hebt een glasvezelverbinding zonder beheerde modem/router en vrije modemkeuze is hierbij niet van toepassing omdat enkel de verbinding met vast ip wordt geleverd”. Tsja, ik zal wel gek zijn… (dat is dus Delta, over een jaar maar eens opnieuw kijken, heeft me al veel te veel tijd gekost, voorlopig een 7590 via UTP aan de Nokia ONT).

@tnhb: bedankt voor de waarschuwing, ik denk dat ik dan toch maar handmatig te werk zal gaan.
Ik heb een aantal podcast url’s in de FB staan. Dat is veel werk om handmatig over te zetten.
Ik ga een tekstbestand maken met die url’s. Met kopiëren en plakken gaat dat sneller.
Ik ben overigens benieuwd of de nieuwe FB al voorzien is van de nieuwste software.

@Erik: een backup bestand heb ik al. Maar ik wist niet dat na het voltooien van de wizard de oude FB op de fabrieksinstellingen staat. bedankt voor de waarschuwing !

Je kunt (@Reijer) in het proces relevant geachte stukken, naar keuze selectief terugzetten vanuit een back-up.

Glas of (v)DSL zijn in de Fritz sws gescheiden (WAN) elementen en zelfs als je (v)dsl instellingen kan terugzetten (als dat al kan) in een 5530, hebben de instellingen van stel DSL daarin geen functie.

Zoals met alles niet zomaar als blind paard alles terugzetten maar weloverwogen besluiten wat dan wel en bij twijfels, vooral niet.

E-Fiber heeft de aansluiting binnen opgeleverd en de datum van overstappen ligt vast: 12 februari.
In dit draadje heb ik gelezen welke lange glasvezelkabel ik nodig heb om de FB5530 op de plek te zetten waar de FB7590 nu staat:

Volgens mij een LC/APC - SC/APC

Deze dus:

Als ik het mis heb, hoor ik het graag.
Ik doe tzt verslag van mijn overstap ervaringen.

Zaterdag heb ik het glaspakket ontvangen:
-FB5530 met een “groene” SFP.
-LC/APC - SC/APC kabel, 2 meter.
-Patch cover, groen. Heb ik niet nodig voor de E-Fiber FTU.
-Platte UTP kabel.

Ik had me er al bij neergelegd dat de 5530 geen NAS heeft, maar toen ik op de doos van de FB bij de specificaties “NAS” zag staan, ging ik toch twijfelen. Maar na inloggen wist ik het zeker: geen NAS.
Het is overigens een nieuwe FB:
Er staat 7.29 op en ik denk niet dat de servicepartner van Freedom blauwe beschermfolie op een retour FB plakt.
Maandag is de grote dag.

op de AVM-site FRITZ!Box | AVM Deutschland lees ik dat voor de 5530 al FritzOS 07.80 klaarstaat.
Maar hier op de FreedomCommunity lees ik ook over herstart-problemen bij de 07.80 … …

Je hebt kans dat in de 07.29 nog niet alle mogelijkheden staan genoemd;
en ik dacht me te herinneren, dat Freedom-Fiber er nog niet in zat.

Ik neem aan dat ik pas kan updaten “als hier het licht aan gaat” Dat is maandag 12 februari.
Als Freedom-Fiber er nog niet in zit, heb ik dan de helpdesk nodig om verbinding te maken? Ik heb geen monteur besteld voor de overstap.

Je kan de update ook handmatig downloaden en installeren: Index of /fritzbox/fritzbox-5530-fiber/other/fritz.os/

Da’s waar ook: update kan ook met de hand via een kabeltje.
7.80 staat er op. Freedom Glasvezel staat al aangevinkt.
Dat scheelt maandag wat werk.
Bedankt.

Ik lees die ook.
Lees ook dat het vaak een paar keer was en dan niet meer.

De vraag is ook aan wie dit probleem heeft:
Is het weg als je na de update de Fritzbox even spanningsloos maakt?

Wie kan mij vertellen of de bewaarde tv opnames bewaard blijven bij mijn overstap van DSL naar glas?

Vandaag om 08:40 de FB5530 aangesloten en aangezet.
Om 08:42 verbinding !
Het overzetten van de instellingen met de wizard in de 7590 is niet gelukt: “de nieuwe Fritzbox is niet gevonden”. Ik was heel blij met de backup van de 7590, want bij al het proberen ging er wel wat fout.
De levertijd van een lange glasvezelkabel is langer dan verwacht: er liggen nu drie UTP kabels langs de plint naar de plek waar de FB7590 stond.
De TV opnames bleken gelukkig bewaard.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.