[AdTech:] Federated Learning of Cohorts (FLoC)

Zie Google’s FLoC Is a Terrible Idea | Electronic Frontier Foundation. Tuig is het! @Michael had er ook wat over gedeeld.

Maar er zijn ook ‘glimmers of hope’: Firefox, Edge, Safari, and other browsers won’t use Google’s new FLoC ad tech - The Verge.

Deze is ook aardig.

@basjhj Waar je naar verwijst gaat eigenlijk over UID2 dat eigenlijk nog een stap verder gaat dan het experiment van FLoC van Google.

FLoC is naar mijn mening gebaseerd op het de wens van de individuele gebruiker (en adverteerder) om niet iets mis te willen lopen, die bij de groep horen die <vul behoefte/status in>. Dit wordt dus vanzelf door de massa goedgepraat zodra er een immateriële incentive tegenover komt te staan. Vergelijk het met de platinum creditcard.

Aangezien gebruikers niet weten in welke groep je wordt ingedeeld zal het merendeel alle informatie vrijwillig af willen staan om maar te boek te komen als een soort Triple-A gebruiker in categorie X,Y,Z, omdat ze dan ‘betere’ aanbiedingen kunnen krijgen op producten/diensten waar ze toch al in geïnteresseerd zijn (of Wannabies) en ook zo met status te boek kunnen komen te staan. Dus eigenlijk like-jes maar dan omgekeerd: de adverteerder krijgt in één klap alle potentiële kopers op een dienblaadje aangeleverd. Dat is toch beter dan de individuele onzekere informatie view/click/conversion ratio die zij nu hebben?

Zeer onetische manier van profilering als je het mij vraagt. Welke ‘status’ krijgt iemand die niet in FLoC wordt meegenomen of die niet in een bepaal hokje van gemeenschappelijke delers valt te duwen? Wat als het algoritme een element mist en jij onbedoeld in een ‘verkeerde’ categorie terecht komt? Wat als je FLoC blokkeert?

De FLoC lijkt de aandacht weg te trekken van de UID2 die zo mogelijk veel gevaarlijker is! Deze maakt gericht en zonder tussenkomst van een door jou te filteren ingreep de inhoud buit van jouw e-mail inhoud waarna een algoritme ermee aan het werk gaat. Je reinste inbreuk op je online recht op privacy: inbraak met schending van (online) briefgeheim. Als dit bewaarheid wordt dan hoop ik dat Marleen Stikker tegen die tijd Internet 2.0 heeft aangekondigd, reserveer dan alvast maar een founding-member account voor me.

Waar je naar verwijst gaat eigenlijk over UID2 dat eigenlijk nog een stap verder gaat dan het experiment van FLoC van Google.

Yikes! UID2 lijkt nog maar het topje van de ijsberg te zijn. Als ik het goed begrijp liggen er meer van dat soort creepy plannen klaar.

Daarom is het noodzakelijk dat de heren en dames in Brussel nu voor de op handen zijnde Europese wetgeving de handjes op elkaar krijgen in plaats van handjeklap gaan doen. De timing van FLoC (niet voor niets dat Google dit nog niet in Europa kan testen!) maar ook de UID2 liggen alvast mooi op koers als we dit nu niet serieus nemen en de GDPR/AVG en encryptie gaan afzwakken. Wie bepaalt hier nu eigenlijk wat: De Europeanen zelf of de (lobby van) datagraaiers? De uitkomst ervan bepaalt wel in hoeverre dit soort ‘experimenten’ binnenkort binnen […] de grenzen van de Europese Wetgeving de dagelijkse praktijk zal gaan worden. Terugdraaien zal namelijk niet meer gaan.

1 like

Het venijn bij UID2 kan nog groter zijn aangezien partijen waar je rechtstreeks contact mee hebt op hun beurt overeenkomsten hebben met andere partijen.

Voorbeeld:
Een apotheker waar je medicijnen haalt kan een eigen overeenkomst hebben met ern onderzoeksbureau. Neem Benu Apotheken: na ontvangst van medicatie krijg je het welbekende e-mailtje ‘Hoe was jouw ervaring met…’. Deze e-mails worden verstuurd door Feeddex. Het bedrijf claimt alles te doen om je privacy te waarborgen. Prachtig. Maar ze hebben wél (zonder jouw toestemming) jouw e-mailadres en zitten in een sector met gevoelige data. Dit is nog een net voorbeeld in NL.

Als consument heb je nooit gevraagd om deze connectie of soortgelijke bij andere contractpartijen (energie, bank, verzekering, etc). Toch zou in principe een UID2 door deze simpele e-mail headers van al dit soort externe partijen vreselijke profilering en analyses kunnen maken. Onze e-mailadressen zijn in het verleden door jan-en-alleman verstrekt aan derden met verwerkersovereenkomsten waar jij als consument helemaal geen wéét van hebt dat deze bestaan! Het wordt voor de gemiddelde en onwetende gebruiker welhaast een onmogelijke taak de historische e-mail adressen ‘distributie’ te ontdoen. Sitting ducks.

direct lezen:
Google FLoC_kritiek van Mozilla.pdf (125,6 KB)