Amino alternatieve afstandsbediening

In een oud topic ( Nieuwe afstandsbediening ) werd gesproken over de Logitech Harmonie als vervanging van de originele afstandsbediening. Dit omdat best wel veel mensen niet erg tevreden zijn over die originele afstandsbediening. De Logitech Harmonie blijft het beste (maar destijds wel erg prijzige) alternatief, echter, deze worden niet meer geproduceerd.

Onlangs heb ik de zoektocht naar een goed alternatief nieuw leven ingeblazen, en kwam ik de Nedis TVRC1140BK tegen, bijvoorbeeld te koop bij Allekabels.nl voor rond de 2 tientjes en heb deze daar aangeschaft.

Vandaag aan het testen geweest, en hij werkt perfect. Niet alleen ondersteund hij de Amino Aria 710, maar hij heeft ook een leer functie om toetsen naar eigen keuze te programmeren.
En er kunnen 4 verschillende apparaten mee bediend worden.

De afstandsbediening wordt vergezeld van een nogal vreemd kabeltje:

Aan de ene kant een mini usb connector en de andere kant een 3.5 mm jackplug. Het blijkt namelijk dat de programmering niet via usb gaat, maar via audiouitgang van je computer. Klinkt als een vreemde methode, maar werkt perfect. En deze methode heeft als groot voordeel dat er geen extra drivers geĂŻnstalleerd hoeven te worden wat het gebruik en programmeren van deze afstandsbediening een stuk eenvoudiger maakt.

De software is erg simpel en doet precies wat het moet doen, zonder moeilijke menu’s. Alleen “Step 2” schiep wat verwarring, maar dat duidt dus op dat vreemde kabeltje aansluiten op je audio/hoofdtelefoon uitgang van je computer.

Ik denk dat we hiermee een zeer goede en betaalbare vervanger gevonden hebben voor de originele afstandsbediening.

5 likes

Bol com heeft bovenstaande in de aanbieding voor € 13,50, incl verzendkosten.

De afstandsbedieningen van Nedis lijken sterk op die van One For All. De software is identiek.

Ik gebruik de Harmony Hub met app maar ik vrees dat de enorme database van Logitech niet meer bijgewerkt wordt voor nieuwe apparaten. Heeft Nedis ook iets als een Hub die met een app bediend kan worden? De Nedis heeft geen functionele toetsen voor bijv. TV kijken, Radio luisteren, Film afspelen e.d.
De Nedis heeft m.i. geen voordelen boven de Afstandsbediening van mijn LG smart TV die ook nog eens met spraak bedienbaar is.

De Nedis heeft inderdaad geen script functie (meerdere commando’s onder 1 toets) dat was het fraaie an de Harmonie afstandsbedieningen. Maar het is natuurlijk ook een totaal andere prijsklasse. Ik had ook liever gezien dat Logitech de productie niet gestopt had en hoop dat mijn harmonie het nog een tijd volhoudt.

Maar als volwaardige vervanger van de originele afstandsbediening van de Amino is de Nedis perfect.
En ook als de database van Nedis een apparaat niet kent (of in de toekomst niet meer bijgewerkt wordt) blijft de leer functie nog over waardoor deze toch nog goed bruikbaar blijft.

Klopt, maar ik heb nogal een bloedhekel aan bol dot com en hun beleid om hun leveranciers uit te wringen. Ik betaal dan graag iets meer zodat een leverancier tenminste een eerlijke prijs krijgt.

Zelfde geld overigens voor mediamarkt, ook daar zal ik nooit een cent uitgeven.

Maar dit is weer een totaal andere discussie en mijn persoonlijke mening en niet per definitie die van Freedom.

1 like

[quote=“Anton, post:4, topic:3298”]
en hoop dat mijn harmonie het nog een tijd volhoudt.
[/quote]

Ik ook, ik hoop tevens dat een andere partij de rechten en producten van Logitech Harmony overneemt…

1 like

Ik heb zo’n ding aangeschaft, maar ik begrijp geen … - nou, niks - van de gebruiksaanwijzing. Je plugt de boel erin, downloadt de codes (geen idee wat er dan allemaal gebeurt) en dan lijkt 'ie klaar, althans op mijn computerscherm zie ik een nagenoeg blanco pagina. Enfin, op de pijltjes rechts en links gedrukt, indicatorlichtje begint keurig te knipperen (op mijn scherm is nog steeds niks te zien) en dan volg doodleuk: “volg de stappen om het juiste apparaat/merk/model te selecteren”. Hoe dan? Welke stappen? Ik zou niet weten wat ik moet doen. Wie kan me helpen?

Ik gebruik de Harmony app samen met de Harmony Hub. Je moet in ieder geval contact maken met de Harmony server via het Internet om de IR codes voor de gewenste apparaten zoals Amino, je TV e.d… op te halen. Je kunt de Harmony **** ook programmeren met bestaande afstandsbedieningen maar dat is veel werk. Uit het verleden weet ik dat als je de handleiding volgt het wel lukt om de Harmony te programmeren. Logitech heeft veel uitvoeringen gemaakt, degene die ik destijds een tijdje gebruikt heb had een klein display. Ik vond en vind echter de app met Hub veel handiger in gebruik. De apparaten database van Logitech bestaat nog steeds want ik kon recentelijk een Samsung Soundbar ophalen.

Dank je wel, Koen, maar ik heb een Nedis TVRC1140BK (zie artikel) gekocht. Weet je of het daar hetzelfde werkt?

Misschien voor de hand liggend, maar heb je het audio kabeltje aangesloten?
Controleer anders eerst even of je inderdaad geluid hoort als je het kabeltje nog niet aangesloten hebt.

[quote=“Maarten47, post:9, topic:3298, full:true”]
Dank je wel, Koen, maar ik heb een Nedis TVRC1140BK (zie artikel) gekocht. Weet je of het daar hetzelfde werkt?
[/quote]

Zover ik ,weet heeft Nedis geen apparatendatabase zoals Logitech. Zie ook de eerste post, helemaal bovenaan, van 1 okt 2022 dat gaat over Nedis.

Dag Anton, op een of andere manier heb ik de zaak draaiende gekregen. Ik heb 'm zelfs al kunnen gebruiken, maar ik blijf zitten met een heleboel vragen want als ik op de knoppen druk doet 'ie dingen die ik totaal niet verwacht. Ik moet er eerst nog maar eens goed op studeren en maar gewoon proberen, denk ik. Maar zonodig kom ik graag nog eens bij je terug!
Maarten

Goed te horen dat je in ieder geval een stap verder bent. En je kunt altijd terugkomen :smiley:
Alleen zit ik momenteel in een verhuizing, mijn Nedis zit ergens in een van de vele verhuisdozen LOL