[Amino:] beeld/geluid storingen (👨‍🔧)

Kan komen door onderscheid van Multicast en Unicast streams. Vaak zijn de buitenlandse zenders namelijk unicast en de Nederlandse zenders multicast. :wink:

Interessante informatie @bastiaan. Waarom zouden buitenlandse zenders geen gebruik maken van multicast? Dat is toch erg inefficient?

Het ligt er maar net aan hoe de streams aangeleverd worden natuurlijk. Je kunt het normaal gesproken ook zien aan het ‘IP’ logo in de zenderbalk wanneer je naar een multicast stream aan het kijken bent. Kijk maar eens naar NPO1 en NPO1 extra. NPO1 is multicast, NPO1 extra is unicast.

Dus het gaat ook niet alleen over de buitenlandse zenders, maar daar heb je wel de grootste kans bij dat die via unicast afgeleverd worden.

Sinds gisteren avond, 18 februari 2021, bevriezen na enkele seconden het beeld en geluid van de eerste 10 zenders. De overige hebben geen problemen in beeld en geluid… Ook geen problemen met Netflix.
Ik heb de decoder losgekoppeld van de 220 volt en opnieuw opgestart, geen resultaat.
Vandaag, 19 februari 2021, heb ik de Fritz!box 7590 losgekoppeld van de 220 volt en opnieuw opgestart, het probleem blijkt opgelost te zijn. Tot nu toe.
Met vriendelijke groet,
Hans de jong

1 like

Welkom in onze community.
Goed te horen dat alles weer werkt.
De fritzbox wil soms inderdaad dit soort problemen veroorzaken. Vaak kan je dan ook de fritzbox niet via de webinterface benaderen.
Dit probleem is bekend bij AVM.

Het is misschien slim om te kijken of de FRITZ!Box de laatste firmwareversie heeft. Onlangs is 07.25 uitgebracht. Dus hopelijk zijn daar de problemen mee opgelost.

Als het modem nog niet zelf de update heeft gedaan, kun je deze starten door de instructie op https://freedom.nl/helpdesk/hardware/fritzbox-handmatig-updaten-nl te volgen.

Het is bij ons ook echt drama met stotterend beeld , soms is er niet naar TV te kijken.
Dit is al zo vanaf dat ik Freedom heb. Het lijkt zich voor te doen als de lijn flink belast wordt. En dat is nogal eens. Het inde Fritzbox aangeven dat TV prio moet krijgen helpt helaas ook niet.
1gb/512mb KPN WBA

Bij mijn FRITZ!Box 5490 is de firmwareversie nog 7.12.
Komt daar ook nog een update voor?

@Eye2Eye Daar heb ik geen zicht op. Voor nu is de update alleen voor de FB7590 uitgerold. Bij de 5490 is de laatste versie 07.12 inderdaad.

Zoals ze het mij vertelden.
De bèta voor de 5490 loopt op de 7490
Er komt nog een 7.25 (of 7.26)

Ik heb sind een week eenzelfde probleem maar wel kanaalafhankelijk . Ik kon de kanalen 11 en hoger zonder problemen ontvangen, maar de kanalen 1-10 stopten na ca. 10 seconden, wel was soms wat geluid of gekraakt te horen.
Bij overschakelen van een kanaal onder de 11 naar een ander kanaal onder de 11 bleef het oude beeld bijna altijd staan.

Ik gebruik een Amino met de volgende build info:
App: 20.1.82.0.2_build4-etv–yt19-vas–opera4–agama

Fritzbox al herstart?
Dat was bij mij de oplossing.

Bedankt voor de suggestie, maar de kanalen 1-10 bleken vanavond weer te werken (vrijdag in elk geval nog niet) en heb er - afgezien van een harde reset van de Amino begin vorige week - niets aan gedaan.

Wel nog steeds benieuwd wat de kanalen 1-10 bijzonder maakt. En waarom de Fritzbox die ‘eruit zou kunnen pikken’ ?

Wat ik begrepen heb is dat kanalen 1 tot 10 (de nederlandse zenders) een ander protocol gebruiken. Als alleen die zenders niet werken zou het haast niet aan de amino kunnen liggen. De fritzbox herstarten zou het daardoor op kunnen lossen.

1 like

Kanalen 1 t/m 10 zijn over het algemeen multicast zenders (er zijn nog wel een paar andere, maar bij deze kanalen valt het het eerste op). Wanneer deze niet te zien zijn kun je de volgende dingen checken:

  • Sluit je televisieontvanger altijd direct bekabeld aan op de modem om te kijken of het probleem dan ook speelt.
  • Bij gebruik van switches. Zorg ervoor dat deze IGMP-snooping ondersteunen. TP-Link switches zijn berucht om het niet goed ondersteunen hiervan en zorgen voor problemen met multicast streams.
  • Controleer of er andere routers in het netwerk zitten die storing zouden kunnen veroorzaken en haal deze van het netwerk af.

Voor de FRITZ!Box heeft AVM ook een mooi stappenplan uitgeschreven. Zie https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7590/knowledge-base/publication/show/592_Storingen-tijdens-televisiekijken-via-IPTV-aansluiting/

Bij gebruik van een eigen modem zul je moeten zorgen dat deze goed ingesteld staat. Voor de algemene instellingen kijk je op https://freedom.nl/helpdesk/internet/algemene-instellingen#televisie

1 like

Bij het zappen op de amino ontvanger krijg ik elke keer de vraag je schakelt nu terug naar live tv. na keuze voor terug naar live tv bevriest het beeld, dan is er soms een uitweg via “play” of “ok” bevestigen en daarna play.

dit is sinds de laatste drie dagen en was daarvoor niet.

ik vind nergens wat over dit probleem
al gedaan

  • opnieuw amino installeren
  • afstandsbediening gereset en batterijen vervangen
  • hdmi kabel vervangen
  • router opnieuw gestart
  • 10 uur spanningsloos gehad
  • geen wijzigingen gehad bij mij in de systemen

overigens werkt al het overige prima, testen netwerk etc bevestigd het ook

herkent iemand iets ?

eric

Bedankt, ik had me niet gerealiseerd dat (link- layer) switch de network-layer kon filteren en ik heb er idd een (D-Link) switch tussen zitten.

Overigens geen idee of dat de werkelijke oorzaak was, de FRRITZ!box event log bevat geen IGMP multicast foutmeldingen maar wel “The service provider successfully transmitted settings to this device”, dus dat zou het probleem ook weggenomen kunnen hebben.

1 like

Probleem opgelost

Blijkt dat ik een update op de router heb gehad van fritz. Ik zag dat voor de repeaters een update nodig was.

Ik heb de updates gedaan en vervolgens de router nog een keer herstart.

Het werkt nu weer als voorheen

eric

3 likes

5490/7.12 direct op glas.
2x 1750E/7.24_86800
Als ik TV kijk en een speedtest doe op de pc met een snelheid van 900Mbps (bekabelt)
Geen storing.

Via 5 Ghz wifi testen met de Fritz Wlan app Android op 250Mbs
Gaat het beeld helemaal stil staan.
Maakt niet uit of ik aan de 5490 hang of aan een 1750E.
De fritzbox een herstart gegeven. zelfde resultaat.

De tv ontvanger hangt direct aan LAN3 en de rest allemaal aan LAN2
LAN3 op 100 of 1000 maakt niet uit.
Hoogste prioriteit aan de ontvanger geven maakt niet uit.

Wie heeft soortgelijke ervaringen of wil dit ook eens testen?

wellicht dat een van de andere gebruikers hier ook last van heeft, na twee weken Ziggo op een vakantiepark terug achter de eigen TV en wat blijkt de zenders zijn allemaal bevroren de enige manier om nog tv te kijken is op PLAY te drukken 5 seconden wachten en dan weer op PLAY drukken dan heb je ineens weer bewegend beeld. (soms) zender wissel is eerst terug naar live TV dan proberen van zender te wisselen (meestal lukt dit niet)
Reset is gedaan ( dit moet ongeveer 3 keer per week >30 seconden)
Modem is gereset > 30 seconden
updates gecontroleerd
terug naar factory settings
units gewisseld (twee in huis)
Momenteel komen we niet verder dan Nederland 1
Alles is bedraad al ben ik af en toe in staat om alles uit de muur te trekken, ik weet niet meer hoe ik hier in huis de sfeer nog een beetje gezellig kan houden maar met deze Amino’s zal dat steeds moeilijker worden. Als aanhanger van het eerste uur, donateur en founding father ben ik nu op het punt gekomen dat ik mij afvraag waarom ik de overstap gedaan heb.