Andere betaalmethode Freedom Internet Diensten?

Momenteel is het alleen mogelijk om diensten af te nemen wanneer men akkoord gaat met een machtiging om geld van een bankrekening af te laten schrijven. Ik heb op principiële gronden bezwaren tegen deze betaalmethode om de volgende redenen:

  1. De betaalmethode vermindert het betaalbewustzijn. Dit is zelfs het geval als er een kennisgeving wordt gegeven. Er is namelijk geen koppeling tussen betaling en realisatie van impact op saldo. (geen “betaalpijn”)
  2. Het betaalmoment kan niet gekozen worden, en al kan het gekozen worden, dan is het alsnog een veel minder flexibele methode dan het zelf overmaken.

Met name reden 1 is denk ik interessant, omdat betaalbewustzijn nu juist financiële zelfstandigheid bevorderd.

Ik zou daarom het verzoek willen doen dat Freedom Internet het mogelijk maakt om na het versturen van een factuur zelf per bankoverschrijving te betalen.

Om deze redenen heb ik bunq. Dan ben ik zelf de baas.

Ik gebruik sowieso geen bank die alleen per app te bedienen valt, dus ik ben niet bekend met hoe Bunq werkt. Welke functie bedoel je precies?

Dan valt bunq al af.

Het is vooral een fundamentele stellingname tegen de vermindering van een bewust financieel leven welke betaalmethoden zoals credit cards, pinpassen en automatische afschrijvingen al dan niet doelgericht bewerkstelligen. Ik heb alle incasso’s uit mijn leven verbannen.

1 like

Bij welke bank zit je? Ik bankier bij twee uitersten: bunq en ASN Bank. Best of both worlds.

Ik zit bij de ING, maar wat mij betreft zou de bank er niet toe moeten doen. Ik geloof dat die insteek de verkeerde is voor datgene wat ik hier voorstel. Freedom zou ook vrijheid op financieel vlak moeten ondersteunen door de mogelijkheid te bieden om per overschrijving te betalen. (Het liefst eigenlijk cash op kantoor, maar daarvan kan ik ook wel inzien dat het wat te extreem is)

Daar ben ik het ook wel mee eens. Heb je al contact gezocht met Freedom?

Vorig jaar heb ik dit geprobeerd aan te kaarten. Helaas geen heel bevredigende reactie. (machtiging accepteren en dan blokkeren)
Ik dacht dat een discussie op het forum wellicht kon helpen bij:
a. een peiling onder meer mensen om te zien hoe men er over denkt
b. het onderwerp nogmaals onder de aandacht te brengen. FI is nu een jaar ouder en wellicht ook beter in staat deze betaalmethode te ondersteunen.

Ja, goed dat je het topic opent. Ben ook benieuwd.

Er lezen altijd mensen van Freedom mee dus wie weet levert het ook nog wat op.

Begrijp ik dan goed dat Freedom zegt dat het wel kan, per overschrijving betalen, maar dat de procedure is:

  1. Abonnement afsluiten
  2. Incasso accepteren (eenmalig)
  3. Incasso blokkeren via Bank (eenmalig, bv via ING de Goedkeuringslijst)
  4. en dan voortaan maandelijks handmatig betalen aan Freedom via overschrijving

Klopt bovenstaande? Want dat lees ik dat je ongeveer schrijft.
Da’s natuurlijk geen schoonheidsprijs, maar een voorlopige oplossing die wel werkt lijkt mij.

Als een voorlopige oplossing was het inderdaad nog wel acceptabel, maar een jaar later zou het wel fijn zijn als een permanente oplossing ook in beeld komt. Het überhaupt moeten accepteren van die incasso was mij al een doorn in het oog. Je blijft ook steeds meldingen krijgen van geweigerde incasso’s. Daar wil ik eigenlijk wel eens van af.

Duidelijk en eens, ruimte voor een oplossing. Eens afwachten of iemand Freedom dit leest.

Sws zou het zinnig zijn de directe koppeling tussen bankrekening en wie een abbo voor een afgenomen dienst betaalt, volledig los te laten. Zolang er voldoende saldo gestort wordt, blijf het abbo dan (door)lopen. Freedom hoeft dan alleen nog maar het fysieke aansluitadres te weten.

Probleem hierbij is overigens dat onze “fijnmazige” wetgeving vaak en veelal verplicht stelt dat een leverancier van diensten het mogelijk maakt dat afgenomen zaken tot op een gebruikende persoon traceerbaar zijn.

Een peiling onder de mensen hier op de community. Ik wil je best vertellen wat ik wil, geen probleem. Gewoon automatisch afschrijven, daar heb ik geen probleem mee. Maar als andere mensen iets anders willen, goed dat het hier onder de aandacht komt. TOP!

1 like

Ms wil iemand niet hebben dat die (daarmee) traceerbaar is/wordt.

Strikt genomen heeft/moet Freedom hier wmb sws geen (in)leidende positie in hebben (of nemen). Dat overheden dat anders (doen/willen) zien is dan ook de voortdurende strijd die we ondervinden om anoniem te kunnen (en mogen) zijn.

Los daarvan best wel (niet zo) grappig dat cash afrekenen meer en meer wordt gezien als niet koosjer.
Hele volksstammen worden inmiddels op een vierkante millimeter getracked omdat overheden niet in staat (willen ?) zijn om de vierkante(kilo)meters van witwasrijken af te kunnen palen.
Ik vind het een groter probleem dat grote partijen onbelast hun winst(en) kunnen wegsluizen dan dat iemand zijn leverancier cash betaalt.

3 likes

Ik was een aantal jaar geleden in Zweden en heb geen Zweedse kroon in handen gehad. Alles, maar ook alles digitaal. Overal. Daar gaan wij ook naar toe en dat is bijzonder jammer.

Hoe gaan we de poets in huis, nachtapothekers, noem maar op betalen. PayPal? Bitcoin?

Ik zou de nachtapothekers gewoon vragen om een pinapparaat in gebruikt te nemen.
Kunnen ze meteen scimmen en je rekening plunderen :joy:

Hahahaha!

Ben wel benieuwd naar een reactie van Freedom aangaande de topic start.

Het was ook maar een grapje van mij uit
Ik heb niemand willen wegzetten als niet koosjer, excuus hiervoor.