Belasting aangiften 2021

Hi mensen van Freedom,
Misschien een hele gekke vraag, al hoewel mij altijd is geleerd dat vragen nooit gek zijn. Maar bij deze heb ik een vraag over het stukje appeltaart en de belastingdienst.

Waar moet ik deze invullen bij de belasting? of hoeft dit niet ingevuld te worden. We hebben van CrowdAboutNow een jaaropgave gekregen met 0,00 euro erop. Moet het dan aangegeven worden, zo ja… waar bij de belasting en zo nee, dan is het ook goed :slight_smile:

Zo vreemd dat er 0,00 euro staat op de jaaropgave, het moet toch 250,- euro zijn? Misschien iemand die kan helpen?

2 likes

Hoi @Internetjunk ,

Goede vraag! Je kan denk ik beter deze vraag bij CrowdAboutNow neerleggen.

Ook kun je de vraag wel naar crowdfunding@freedomnet.nl sturen, maar waarschijnlijk krijg je daar dezelfde tip. :wink:

En het leuke is, die sturen mij volgens mij weer naar jullie?!?

Zie mail van CrowdAboutNow:
De investering van Freedom is een aandelencampagne. Dit houdt in dat de aandelen overgedragen worden naar een STAK en zij het beheer van de aandelen hebben. STAK staat voor: Stichting administratiekantoor. Welke dit is, kun je terugvinden op de overeenkomst op je dashboard. Dit is de reden dat deze als 0 euro op je jaaropgave bij ons staat. Wil je er meer over weten zal ik je willen vragen de STAK te contacteren.

En volgens mij zijn jullie de STAK, toch?

Freedom Internet is niet zelf de STAK, meest al is dat een entiteit buiten het bedrijf (Stichting), met een afvaardiging vanuit het bedrijf.

VZIW: (maar mijn boekhouder doet de aangifte altijd):
Aandelen zijn bezit, en de laatst bekende waarde moet in Box drie bij vermogen opgegeven worden.
Eventueel uitgekeerd Dividend moet bij dividend worden opgegeven.

Dan is het Stichting Appeltaart? of Appelpunt?
Ik weet gewoon niet waar ik het moet invullen, dat is het probleem. En ook niet of ik er dan een waarde aan moet geven. Want op de jaaropgave van CrowdAboutNow staat 0,00 euro en het moet natuurlijk 250,- euro zijn. Dus ik weet gewoon niet wat ik moet in vullen en waar.

Ik lees op internet:
De peildatum is altijd 1 januari in het betreffende boekjaar. Als je over het jaar 2021 belasting over jouw aandelen wilt betalen, vormt het vermogen op 1 januari 2021 de leidraad. Dus: 0,00 euro, begrijp ik hier uit?!

Dividend is er niet, denk ik?
Het zou fijn zijn als iemand van Freedom hier iets over kan schrijven :slight_smile:

Oh ja, bij de belastingdienst staat:
Hebt u vermogen, zoals spaargeld, aandelen of een tweede woning? Dan hoeft u de werkelijke inkomsten, bijvoorbeeld de rente op uw spaargeld, het dividend op uw aandelen of de huuropbrengst, niet aan te geven. Uw kosten, zoals betaalde rente, mag u niet aftrekken. Zie: Box 3: sparen en beleggen

@Internetjunk Ik ga het hier ook even voor je navragen. Maar doe alsjeblieft ook een mailtje naar crowdfunding@freedomnet.nl sturen met je vraag.

Ik heb de antwoorden in ieder geval nu op dit moment nog niet voor je, maar als we dit doen denk ik dat we al een stuk verder gaan komen. :slight_smile:

1 like

Ik ga het direct doen, hij is verzonden!

Naar aanleiding van je vraag hebben we een antwoord op de FAQ geplaatst op FAQ Crowdfunding | Freedom

Het volgende antwoord staat daar:
Ja, je moet dit aangeven tijdens je belastingaangifte, maar pas vanaf 2023. Een certificaat op een aandeel valt in dit geval onder het eigen vermogen in Box 3. De certificaten zijn niet veranderd in waarde. Dat betekent dat de certificaten op dit moment nog evenveel waard zijn als toen je ze kocht.

Mocht je niet meer weten voor welk bedrag je certificaten hebt gekocht, lees dan je overeenkomst door. Deze vind je op CrowdAboutNow. Log hier in met je gegevens. Klik op ‘Mijn investeringen’ en vervolgens op ‘Afgeronde investeringen’. Je ziet nu jouw afgeronde investering staan. Klik op ‘download overeenkomst’ om de overeenkomst te kunnen openen en het bedrag te achterhalen dat je hebt geïnvesteerd.

Dus dank je wel voor de vraag. Er zijn hier wat balletjes gaan rollen hierdoor :slight_smile:

3 likes

TOP!
Dank je wel Bastiaan

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.

@Internetjunk Het is toch anders dan wat ik in mijn vorige post zei. We hebben het op de website ook weer aangepast. Excuus voor de verwarring.

In de oplossing post heb ik het even aangepast.

1 like