Bellen zonder FritzBox, direct met meerdere IP VoIP apparaten?

Is er een mogelijkheid om met Freedom Bellen, zonder gebruik te maken van een FritzBox (vanwege multi-WAN router), met meerdere apparaten op een goede manier in te loggen op het enkele telefoonnummer? Ik bedoel dan een simpele Siemens Gigaset Go als een IP toestel, een softphone app als IP toestel en nog een Android toestel als derde registratie? Werkt nu prima met de Gigaset Go ofwel de softphone, maar beide tegelijk gaan niet rinkelen als er gebeld wordt. Dat is kennelijk ook het logische gedrag, zoals hieronder in een reactie eens aangegeven:

In de portal van Freedom bellen zie ik nu één enkel intern toestel staan, 201, volgens mij zouden dat er dan bijvoorbeeld 3 moeten worden, 201, 202, 203. Dan zouden die los van elkaar over kunnen gaan. Is zoiets mogelijk, al dan niet tegen meerprijs, zie ik iets over het hoofd? Ik zie hieronder veel meer mogelijkheden, maar vermoed dat zulks enkel zakelijke dienstverlening is?
https://voip-wiki.freedom.nl/index.php?title=Hoofdpagina

Ik kan van alles bedenken met andere VoIP providers, eigen VoIP centrales, of een FritzBox in het eigen netwerk hangen puur om VoIP doorgeefluik te spelen. Voelt allemaal als wat veel van het goede qua complexiteit en energie die het allemaal kost, plus zonde van wat wel inbegrepen zit in het Freedom abonnement. Ik wilde het daarom toch graag eerst even hier ook vragen. Alvast bedankt :slight_smile:

Naast meerdere nummers en eenvoud,o,a, reden dat ik bij CheapConnect zit waar ik voor elk voip-apparaat, een los voip-account heb (à €0,95/jr) om mee uit te bellen en ik die naar wens gelijktijdig of in volgorde, met followme inkomend op (extern) hoofdnummer kan meeschakelen.

Het nadeel van die followme-constructie is dat de voicemail (op het telefoonnummer) dan impliciet vervalt. Een kennis van mij heeft om die reden een extra (inkomend) voipnummer, die hij als laatste in zijn followme plaatst om te fungeren als voicemailbox. Dit probleem is er niet wanneer één van de meegeschakdelde voip-apparatern, denk aan een FB of GS of Asterisk, zelf uitmondt in een eigen voicemail functie.

Wanneer ik kijk naar de (mooie voip) wiki, zinkt mij bijkans ook de moed in de schoenen met wat daar (vooral zakelijk bedoeld) allemaal kan, dat ik niet wil weten om hier gewoon te kunnen bellen.

CheapConnect heb ik naar privacy verklaring gevraagd per e-mail (al op 3 januari), nooit reactie op mogen ontvangen. Met zo’n partij waar je privégesprekken via moeten lopen, maar niet eens duidelijk is hoe ze met die data omgaan, kan ik me niet thuisvoelen helaas. Even goed bedankt voor die suggestie, in het technisch en financieel domein klinkt dat als een prima oplossing ja. Ik zal eens kijken naar andere aanbieders nog, maar ben ondertussen zoveel mogelijk mensen aan het vragen gewoon mobiel te bellen ipv huisnummer. Dat gaat misschien nog eerder het hele verhaal overbodig maken…

Het scenario van een paar VoIP toestellen die gelijktijdig overgaan bij als je gebeld wordt, kan nog niet via Freedom zelf kreeg ik gisteren bevestigd:

Citaat
Dat is inderdaad helaas niet wat wij op dit moment nog kunnen aanbieden.
We zijn nog volop bezig met het uitbreiden van ons VoIP portfolio. Maar op dit moment kunnen wij niet voldoen aan jou verzoeken.
Daar is op dit moment de enige weg in via een andere partij.

Eens dat het privacy statement aspect, verder vaag is. Gelet dat het een NL bedrijf is dat zich - als aanbieder - ook aan de Telecomwet en ACM voorwaarden moeten houden, zie ik daar niet een (groter) gevaar. Dat een ander dat statement toelicht met een expliciet bladibla statement dat precies hetzelfde zegt, maakt dat voor mij niet beter, meer of minder.

Mobiel bellen is/heeft/geef mij juist een minder privacy(gevoel) omdat de locatie, bereikbaarheid en omstandigheden ook bekend - kunnen - zijn. Met Voip-bellen is alleen bekend van waaruit technisch de connectie wordt/is gemaakt, wat niet perse wil zeggen dat ik daar ook fysiek ben. Maar weinig mensen hebben juist om redenen van mijn privacy/rust/phishing bv mijn mobiele nummer(s). Sterker nog, ik bel en wordt alleen gebeld via mijn vaste nummer die ik dan flex kan om/over/doorschakelen.

Het gelijktijdig over laten gaan - los van de eigen oneindige PBX mogelijkheden - is eenvoudig te regelen bij CC. Wat ik verder prettig vind dat CC een Nederlands bedrijf is en ik supervrij ben om thuis te kunnen doen wat ik wil. Daarnaast vind ik het prettig dat ik vanwege pre-paid niet meer geript kan worden door een hoge rekening achteraf wat ik paar keer elders heb gehad.

Heb je nog antwoord gehad op welke termijn dit gaat gebeuren aangezien de wiki pagina inderdaad anders doet vermoeden.

Nooit meer iets vernomen helaas. Draai zelf inmiddels FreePBX op de eigen NAS. Beetje overkill, maar dan weet je waar je gesprekken en gespreksdata blijven. Qua bedrijfszekerheid een wat mindere optie, maar waar de NAS eens moet rebooten, of FreePBX blijft hangen, essentieel is de vaste telefoon gelukkig niet meer hier.