Beste site om snelheid te meten en welke VPN is de beste voor Glasvezel (snelheid)?

Sinds 4 dagen klant bij Freedom en het bevalt me goed.
Nu ben ik toch wel een beetje benieuwd welke site ik het beste kan gebruiken om een speedtest mee te doen. Ik doe dus regelmatig een speedtest met speedtest.net en dan kom ik tussen 850/920 download en 890/930 upload (verschillende waarden). Dat lijkt me toch best een goede test, of niet?

Hij zoekt eigenlijk altijd Redhosting in Almere op, heb wel eens andere gepakt maar die komen heel laag uit.

En dan mijn tweede vraag. Welke VPN is nu het beste om aan te schaffen voor goede snelheid (dus zo min mogelijk snelheid verlies) voor glasvezel. Had altijd coax met een VPN, daar zag ik nooit zoveel verschil in. Nu met glasvezel, gek genoeg, haal ik via die zelfde VPN veel minder dan voorheen met coax (dus minder snelheid).

Iemand die hier iets over kan vertellen, welke VPN is de beste om aan te schaffen om een goede snelheid te behouden? Het lijkt me toch beter om een VPN te gebruiken, of zijn er mensen hier die het zelfs afraden? Ik wil toch liever niet over mijn IP adres achter laten :slight_smile:

Alvast bedankt!

Als je een snel VPN wil, dan voorkom je dat er SSL/TCP tunnels gebruikt worden.
Je zoekt bij voorkeur een OpenVPN op UDP gebaseerd, dan wel een IPSEC tunnel.

Of the New-kid on the block: WireGuard. Met name vanuit mobieltjes zou Wireguard een betere optie zijn omdat de setuptijd van een tunnel vrijwel ontbreekt. Wiregiuard is een UDP gebaseerd protocol.

1 like

Als ik deze twee gebruik dan kom ik maar op 50 Mbps uit met download en 200 met upload. Hmm, dat zou wel heel dramatisch laag zijn. Laten we hopen dat deze info niet klopt :slight_smile: Speedtest kwam ik vanmorgen uit op 848 Mbps down en 665 up (en nee, niet tegelijk gemeten natuurlijk) LOL

WireGuard kende ik en heb ik nu ook via mijn huidige VPN provider. Oh ja, ik kijk nog wel even rond wat er allemaal is. Ik hoef ook niet volledig anoniem rond te zoeken, op z’n Hollands gezegd: ik heb niets te verbergen (maar surf wel graag veilig) :stuck_out_tongue:

Bij speedtest.net heb ik meestal de hoogste waarden met 31173 Services AB Amsterdam.
Beperking van mijn pc speelt ook een rol, zo is FF langzamer dan Chrome met de test hier.
De piek ligt rond 930
De snelheid is in de praktijk helemaal niet spannend.

1 like

Je hebt ook wel gelijk Erik, de snelheid is in de praktijk niet zo spannend. Bij mijn oude provider, waar ik inmiddels goed contact mee heb (had nu), hadden ze me graag willen houden. Maar gezien de prijs, snelheid en momenteel problemen met andere dingen, heb ik besloten om er weg te gaan. En nu is natuurlijk elke keer de vraag hoe het bevalt en of ik niet liever terug wil komen. NOPE!

Daarom eigenlijk ook een beetje het idee van deze tests. Ik wil ze bij deze graag vertellen dat ik dol gelukkig ben met Freedom en niet terug wil :slight_smile: - Alleen nog even het modem verhaal, maar dat gaat ook nog wel goed komen. Heb goede adviezen gekregen, van oa Kevin, dus dat komt de komende maanden ook nog wel goed.

Tot nu toe zeer tevreden en we zien wel hoe het verloopt.

1 like

Een pingplot zegt veel veer over de qualiteit van een verbinding.

Heb bij bekenden een tijdje een plot laten lopen, tot aan netwerkbeheer toe de resultaten gedeeld, maar men kwam niet met een oplossing voor de dramatische jitter (geregeld meer dan 1200ms) en packetloss op de derde hop (core-router van provider).

Je begrijpt dat die zijn overgestapt naar een ander, na anderhalf jaar (eigenlijk langer maar gerekend vanaf mijn eerste analyse van het probleem) tobben, bellen, mailen en huilende eerstelijns helpdesk medewerkers. (Niet dat ik ooit iemand persoonlijk iets aangerekend heb bij die provider, maar als je ze dagelijks aan de lijn hebt en duidelijk maakt dat het wat mij betreft de spuigaten uit aan het lopen was met het standaard script af te moeten lopen elke keer…)

Heeft het ook een reden dat ik bij Freedom klant ben, want dan is 1x mailen genoeg om het probleem op te lossen. Misschien nog een paar keer aanvullende informatie, maar dat zijn gerichte vragen om het probleem op te lossen.

3 likes

Gisteren Apple WWDC gezien en zag dat Apple met een eigen VPN gaat komen. Het zal mij benieuwen hoe dat gaat en of het geen snelheid gaat wegnemen. Dat zou dan denk ik een goede vervanger zijn :slight_smile:

Hmm, tsja, apple… die vertrouw ik ook net zo ver als ik een iPhone kan gooien…

Da’s vast meer dan een meter :wink:

Dan vertrouw ik ze nog beter dan Google (Android)
Maar goed, ieder zo z’n eigen voorkeur. Niet waar :crazy_face:

Mensen die niets hebben met Apple zullen daar anders over denken.

Ik begrijp niet waarom 3 verschillende browsers, en iMac app, andere snelheden aangeven. Uiteraard gebruik ik dan bij allemaal dezelfde test server en gebruik speedtest (Freedom Internet → Netprotect Amsterdam).

  1. via Safari browser : 412 Down en 923 Up - ping 5 ms
  2. via Chrome browser: 206 Down en 929 Up - ping 4 ms
  3. via Firefox browser: 756 Down en 778 Up - ping 6 ms
  4. via iMac app Speedtest: 574 Down en 931 Up - ping 5 ms

Hoe kan het nu toch zo verschillen en hoe kom ik nu aan de werkelijke snelheden? Via fast.com is het helemaal dramatisch, daar kom ik met alles niet hoger dan 200 Down en 300 Up - Dus dat is ook al iets vreemds :frowning:

Heeft dit te maken met dat ik nu zo’n TP-link kastje er tussen heb, ipv de FritZBox? Of ligt dit gewoon bij mij thuis? Gebruik ASUS AX92U. Misschien dat ik nog iets moet aanpassen in de router? Iemand die mij misschien iets meer kan vertellen hierover, ik snap er niets meer van. Voorheen bij Ziggo had ik altijd netjes 500 Up en 20 Down, nooit minder en soms zelfs ietsje meer.

Alvast bedankt voor de reacties en de hulp.

Overigens, alles ZONDER VPN !
Dus direct aangesloten met mijn iMac en via een hele nieuwe kabel.

Ik zou dit wel willen proberen maar hoe ga ik te werk?
Kan het gewoon in de browser of moet ik dat ergens anders in doen? Heb zelf een iMac en snap van dit soort dingen niet zoveel. Leer het wel graag natuurlijk :slight_smile:

Die heb ik ook even getest.
Bij Chrome 91 is het redelijk rond de 800
Bij Chrome 93 is het een flipperkast, waarden tussen 270Mbs en 2.2Gbs

Ook ping is bij de Chrome 93, 1 ms korter dan in andere browsers bij speedtest.
Nu komt bij mij het woord sjoemelsoftware in mijn hoofd op.
Die browser doet iets, waar de testers geen rekening mee houden.

1 like

Heel vreemd, maar ik krijg elke keer de melding:
zsh: command not found: iperf3

Ik krijg dan deze info:

Geeft inderdaad een ander resultaat. (Windows 10)

   Speedtest by Ookla

     Server: Redhosting - Almere (id = 7214)
        ISP: Freedom Internet BV
    Latency:     4.21 ms   (0.08 ms jitter)
   Download:   907.18 Mbps (data used: 501.6 MB)
     Upload:   911.67 Mbps (data used: 1.1 GB)
Packet Loss:     0.0%

Redhosting is ook niet de snelste.

Hmm, als het aan de lage kant is dan is dat niet goed :slight_smile:
Kan dit komen door dat TP-Link kastje? De iMac is aangesloten via UTP, niet via Wifi en een nieuwe kabel (Cat6). Wel vreemd dat het dan zo laag is :frowning:

Ik krijg hier deze meeting te zien:

Nice, het loopt nu wel op!
Krijg nu dit te zien: