Canal Digital klachten

Beste andere Freedom Internet gebruikers,
Ook ik sluit me aan bij de algemene tendens van Top tevreden over Internet, maar zeer ontevreden over Canal Digital. Ik maak regelmatig gebruik van opnames en die willen inderdaad nog al eens haperen, vaak kwam ik daar toch wel onderuit door naar de Gids te gaan, als de opname niet ouder dan 1 week was.
Maar dit weekend werd het wel heel gortig, ik kan zo’n beetje 10 opnames niet terugkijken veelal op NPO inclusief bijvoorbeeld de film Luizenmoeder die ik nog 2 dagen kon bekijken.
Nu zie ik net op de Storingen pagina dat er een storing is geweest bij Canal Digital, fijn dat dat gemeld is maar wat heb ik daar aan.
Hoe ingewikkeld kan het zijn. Ik kom ook van Ziggo af, daar was het nog geweldig vergeleken bij Canal Digital. Het is zo erg dat ik ook ga nadenken over andere oplossingen. Hier in Oss wordt binnenkort ook een tweede glasvezel, tot mijn verbazing, aangelegd, misschien een goed moment om …

Dan nog over het menu, dat is al een tijdje geleden drastig gewijzigd, ik kan niet zeggen een grote verbetering, ik mis ook wel wat opties, maar wat ik het meeste is dat bij een opname die je deels bekeken hebt niet meer de optie zit om bij het begin te beginnen.

En tenslotte ik heb ook een opname in het menu staan die ik niet weg kan gooien.
He, ik ben het kwijt voor de eerst keer ook, ik zal ook meteen een email aan Freedom sturen.

Hartelijke groet, Mikey

Ik heb al veel geklaagd over Canal Digitaal maar inderdaad de opnames zijn een echte achilleshiel aan het worden. Wanneer bij CD een opname is mislukt (erg jammer maar kan gebeuren) dan doen ze geen enkele moeite om die opname toch nog ergens anders (al is het bij een concurrent) vandaan te halen om die alsnog te kunnen herstellen. Het lijkt wel of ze vinden dat geen enkel TV programma belangrijk genoeg is om terug te bekijken (ook na langere tijd) om ervoor te zorgen dat de opname er altijd zeker is. Je kan niet een seizoen van een serie opnemen om dan na afloop alles in één keer te bekijken, want veel kans dat een deel van het seizoen (één of meer afleveringen) niet is opgenomen.
Het is nu bij NPO geweest en dan merken veel mensen het, maar in de hele tijd dat wij al abonnee zijn is het bijna meer fout dan goed gegaan met de kanalen van VRT. Er was altijd wel wat mee aan de hand: de stream die haperde 5 minuten vóór het einde van een uitzending (heeft bijna een half jaar geduurd), begin-gemist dat niet werkte, opnames die mislukten… En CD houdt ook geen rekening met de bij VRT veel latere begintijden (en dus ook eindtijden) van programma’s dan bij Nederlandse zenders. Je mist in een opname heel vaak het einde omdat de VRT vaak bij programma’s laat op de avond wel een kwartier of twintig minuten te laat is… (Extra opnametijd inbouwen kan toch niet zo moeilijk en/of duur zijn?)
Ach ja, gelukkig is voor mij de TV niet zo belangrijk. Maar het zou wel fijn zijn als er een goed legaal alternatief kwam.

CD, het was niks, het is niks en zal ook nooit wat worden.

De Amino gebruiken we niet meer. Helaas geen koring op het abonnement als je die zou terugsturen.
We zijn nog aan het experimenteren met de opnames via de APP op een Chromcast.

De APP heeft ook kuren: Als je gepauzeerd hebt, dan krijg je de tijd dat er gepauzeerd is aan het eind van het programma gewoon niet te zien.

Wij gebruiken ook alleen nog de Chromecast.
“Als je gepauzeerd hebt, dan krijg je de tijd dat er gepauzeerd is aan het eind van het programma gewoon niet te zien.” Dit is geen eigenschap van de APP. Het werkt vaak wel maar soms niet. Of het wel of niet werkt lijkt te liggen aan of het springen naar het juiste moment in het volgende programma mogelijk is of niet. De manier waarop CD programma’s klaar zet om er “middenin” te springen maakt dat het soms wel en soms niet werkt. Soms kom je middel in de volgende uitzending terecht en kan je wel terugspoelen naar een moment dicht bij het begin, waar het vorige programma nog net verder ging. Soms kom je wél op de juiste plek in de volgende stream terecht en is er een seconde of wat overlap… Het zijn allemaal bejaarde-kinder-ziektes. (Echte kinderziektes zou CD al lang niet meer mogen hebben…)
Het is allemaal “een beetje vaag”. Zo kan je bij een zender als SBS6 wanneer je “begin-gemist” neemt niet vooruitspoelen, maar als je gewoon midden in het programma terecht komt kan je wel een stuk achteruit spoelen (tot aan het begin) en daarna kan je ook weer vooruit spoelen… (en meestal moet je dat achteruit spoelen twee keer proberen omdat de eerste keer hij nog terug naar het “huidige tijdstip” terugspringt…

Het is onvoorstelbaar.

Ik ga maar eens een mailtje naar de helpdesk sturen of de (statische Jekyll gebasserde) websites die ik nu via het freedom dashboard heb blijven bestaan bij een mail only abonnement, en of je dan ook nog de F-secure virusscanner behoudt.

Tsja, CD gaat ‘m gewoon niet worden. Freedom is ook aan handen en voeten gebonden op het moment, er is simpelweg geen alternatief voor hen want je moet wel TV aanbieden. Misschien is er in de toekomst iets te regelen met de TV dienst van Trined nu ze daar mee samenwerken?! Al moet ik zeggen dat ik daar geen ervaring mee heb, dus geen idee wat daar de kwaliteit van is. Of iets als NLZiet resellen…

Televisie bij Freedom opzeggen en het TV App abonnement rechtstreeks bij Canal Digitaal bestellen. Scheelt je een whopping € 1,05 per maand mits je TV Standaard afneemt bij Freedom. Of als je genoeg hebt aan de zenders van NLZiet dat eens proberen, dat is echt een prima dienst wat mij betreft. Ik gebruikte dat al toen ik nog Ziggo internet had. Enige nadeel is een wat beperkt zender aanbod, maar daar kan ik persoonlijk mee leven. Met bijv. NLZiet kan je wel het kwalitatieve internet van Freedom blijven gebruiken.

Website is volgens mij ook onderdeel van het mail abonnement, F-Secure hoort bij het internet abonnement dacht ik.

Bedankt allemaal voor de reacties, herkenbaar en nuttig om mee te nemen in mijn overwegingen. Ik heb inmiddels ook wat andere posts gelezen en daar werden ook al soortgelijke opmerkingen gemaakt, bijvoorbeeld over het continu veranderen van de interface en de optie Begin gemist.
Misschien toch nog even eindigen met een pluspuntje: ik kon gisteren toch ineens weer mijn opgenomen programma;s bekijken, dus blijkbaar was de storing verholpen :wink:

Wat erg om te lezen dat er na al die tijd nog steeds zoveel problemen zijn. Als dit zo doorgaat dan gaat het TV gedeelte Freedom nog eens naar de ondergang helpen. Ik lees zo her en der behoorlijk slechte reviews over Freedom, maar het komt eigenlijk altijd door het TV gedeelte. Hoe lang kan je nog op deze manier doorgaan?

1 like

Daarom stel ik al enige tijd voor om als Freedom geen TV dienst te leveren. Beter niets dan de rommel van CD met alle negatieve reviews van dien.
Dan schep je de juiste verwachtingen en weten abonnees dat ze iets ander moeten vinden voor hun TV wensen. Je zou ze kunnen verwijzen naar diverse oplossingen die ze onder eigen verantwoordlijkheid en afhankelijk van hun wensen kunnen aanschaffen, zoals bijvoorbeeld NLZiet of Ziggo alleen TV (op basis van DVB-C of CI+ module).

Maar nu draai je je gebruikers een rad voor de ogen en dat wordt, ben ik ook bang, de ondergang van Freedom.

CD kost de helpdesk en Freedom medwerkers ook veel te veel tijd. Kostbare tijd die beter geinvesteerd zou kunnen worden in kwalitetesverbetering van de helpdesk en hun bereikbaarheid en in de uitbreiding van het dienstenpakket dat Freedom echt zou onderscheiden op basis van hun visie:

  • Cloudopslag backup, Nederlandse server, encrypted opgeslagen, SFTP en ‘Remote Rsync over Remote SSH’ toegang tot cloud opslag
  • Een API op de DNS (nog belangrijker dan rDNS), omdat het dan mogelijk wordt om automatisch TLSA certificaten te updaten na een automatische 3 maandelijkse update van mijn Let’s Encrypt Certificaat.
  • Externe VPN-dienst, zoiets als NordVPN etc, maar dan met de privacy en internet veiligheid van Freedom.
  • Pi-hole achtige functionaliteit in een specifieke DNS server met Instellingen (persoonlijk) van die DNS server die je zelf kan aanpassen via een web interface.
  • Wactwoordmanager
  • Calender functie

We vergeten even dat je hier veel klachten leest over CD, maar er ongetwijfeld ook heel veel mensen zijn die vrij probleemloos en naar tevredenheid gebruik maken van CD via Freedom. Ik kan me er eerlijk gezegd ook niet veel bij voorstellen, maar ik weet van 1 iemand uit mijn omgeving al dat zij echt dik tevreden is met de Animo box van CD via Freedom.

Tsja…ik zou het niet moeten hebben, maar als zij tevreden is? Zonder mogelijkheid tot TV had ze ook zeker geen klant geworden bij Freedom. Die ervaring lees je uiteraard zelden, hoewel ze er wel degelijk zijn.

Neemt niet weg dat de CD dienst voor veel (misschien wat intensievere gebruikers) veel te wensen over laat en ik wil natuurlijk niks af doen aan de klachten, want die zijn gewoon terecht. Zoals gezegd, ik zou het zelf ook niet willen hebben. :wink:

Nuance:
Als je CD ziet als provider voor lineaire TV dan werkt het wel.

Issues:
Zodra je iets extra gaat gebruiken…, begin gemist, opnames, terug kijken, … YMMV a lot. het is een beetje 50% hit/miss
Heel hinderlijk bij opnames omdat je pas bij terug kijken ziet dat het niet meer werkt. (vaak is een video stream gewoon kapot), ALS die nog in de afgelopen week zit dan kun je het nog wel eens terug kijken maar dat is geen garantie.
Het lijkt erop dat met name de streaming van video problemen heeft.

De gebruikers interface veranderd nog wel eens, na een grote verandering is er regelmatig van alles stuk dat dan bij een volgende kleine verandering wel weer werkt, maar dan is er iets anders weer stuk tot na een maand of wat de zaak weer stabiel is, dan wordt er weer het nodig overhoop gehaald en begint het weer van voren af aan.

Voor zover ik ervaar is de CD focus op het lineair kijken, de rest is bijzaak zonder (merkbare) kwaliteitscontrole. (of video’s wel correct zijn, bestanden bestaan, bestanden bereikbaar zijn etc. Blijkbaar is de opslag voor terug kijken gescheiden van die van opnames, dus evt. herstel vanuit terugkijken zou relatief triviaal moeten zijn voor opnames, bij terug kijken is zijn er minder beschadigde bestanden).

1 like

Nou… ik wou dat dit waar was. Wij hebben Freedom inmiddels al een hele tijd (meer dan een jaar) en in die tijd heeft de “lineaire TV” met de zenders van VRT al ongeveer een half jaar niet goed gewerkt, en op National Geographic en BBC First is het ook al lang genoeg bagger geweest…
Dus helaas, zelfs voor gewoon lineair kijken werkt CD niet goed. Misschien is het te tolereren voor wie alleen maar lineair kijkt en alleen naar NPO, RTL en Talpa zenders kijkt… Maar ja, wie alleen dat wil is goedkoper en misschien ook beter af met NLZiet.

Volgens het recente onderzoek van de consumentenbond ervaart 40% van de abonnees klachten met de televisiedienst. Dus 60% rapporteert geen problemen.

Frank

Dat zegt meer over het verwachtingspatroon van de gebruikers.
Er zijn al decennia lang veel tevreden gebruikers van Windows… maar de meesten vinden het normaal dat er af en toe wel eens iets crasht. Dat is niet normaal en we mogen het ook nooit normaal gaan vinden… maar het remt de tevredenheid blijkbaar niet af.
Dat een TV (ontvanger) het soms niet doet zijn mensen ook normaal beginnen vinden…

1 like

Dat is een beetje het probleem met communities en fora: je leest er vaak over problemen, maar niet over wat er goed gaat. Wij hebben hier geen enkel probleem met CD, en ja, er wordt ook wel eens gebruik gemaakt van TV Gemist e.d. Wel heb ik ervoor gewaakt geen switches tussen de Animo boxjes en de Fritzbox aan te sluiten, en de boel af te knijpen op 100 Mbps. Zit hier op E-Fiber aansluiting, ik weet niet of dat nog iets uitmaakt.

1 like

Als dat de oplossing zou zijn, dan geeft dat ook aan hoe slecht de Amino is.
Er zitten bij mij alleen kwaliteits switches tussen en dat je iets handmatig op 100 MB/s moet afknijpen is ook raar.

Maar er zijn hier ook berichten dat deze oplossing ook niet helpt. Maar ga het nu toch eens proberen.
Is wat werk, want vrijwel alles zit achter een switch, even kijken of ik het betreffende kabeltje kan vinden en of daar niet nog meer aan hangt.

De helpdesk zou gewoon moeten weten of dit dé oplossing is en dan zou het op de helpdesk pagina’s als zodog gepubliceerd moeten zijn.

Veel van de problemen die wij al hebben gehad waren universele problemen, maar vaak niet met alle zenders. Dat programma’s op de VRT (1 en Canvas) 5 minuten voor het einde blokkeerden was universeel (maar alleen zichtbaar voor mensen die “live” keken). Dat opnames mislukten en nooit werden hersteld was universeel (maar als je die programma’s niet opnam merkte je dat niet). Dat TV Gemist pas werkt 10 a 20 minuten na het einde van een programma is universeel. Dat heeft ook iedereen gemerkt die net te laat was voor “begin gemist” en dan pakweg een kwartier moest wachten. Al deze problemen zou iedereen moeten merken, met of zonder Amino, en op elk netwerk.
Maar als je doet zoals een buurvrouw die de TV aanzet, RTL4 opzet en weer uit zet als ze gaat slapen… dan merk je al deze problemen niet.

1 like

Daarnaast iemand met klachten zal dat eerder uiten. Zeker als antwoorden uitblijven dan wordt er snel breder (hulp) gezocht…, er is immers tijd voor, en niets anders te doen want de TV werkt niet zoals verwacht…

Ik weet nog dat ik er super chagrijnig van werd :sweat_smile: iets moet gewoon vloeiend werken, maar als iets onverwacht start te haperen, beeld, dan weer geluid, dan weer vastlopen etc. daar kan ik echt niet tegen :woozy_face:

TV er toen maar uit gedaan en een streaming boxje gekocht met wat streaming diensten. Werkt allemaal snel en vlekkeloos. En het voordeel is, ik kijk veel minder TV, heb meer tijd over. Dus eigenlijk moet ik CD bedanken :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Als de suggestie hier is dat we hier alleen RTL4 kijken of weinig actief zijn op de TeeVee, moet ik je ernstig teleurstellen. Wel worden de commerciëlen hier zo veel als mogelijk gemeden als de pest, of het moet noodzakelijk kwaad zijn zoals ESPN (met honkbal) of National Geographic.