CD valt weg met melding 5815

Ein reboot mach immer gut… of in elk geval gedeeltelijk. Ik heb wel een ip adres, zie veel igmp query v2 langs komen en een verloren igmp query v3 en van igmpproxy een igmp v3 report.

Daarnaast opvallend veel netbios (dat hoort een fritz toch niet het externe interface op te spuwen?) en veel dhcp requests die blijkbaar niet beantwoord worden. De mac adressen die ik zie zijn er maar 4 en de mijne zit er niet tussen (Ik heb na de reboot een adres).

Overigens geen beeld op welke zender dan ook, multicast.

Dank voor het uitgebreide onderzoek en de gedetailleerde beschrijving! Helaas is het hier weer volledig stuk (regio amersfoort). Ik heb voor de zekerheid de FB en de amino gereset, maar helaas. Aan trace te zien lijkt dhcp nog (of weer) niet goed te gaan; alleen dhcp requests en ARP packets.

Waardering voor het werk van jullie, maar helaas is in Soest de multicast (weer) compleet verdwenen.

Frustrerend voor jullie dat er problemen blijven opduiken. Ik hoop dat zo nodig alles weer naar unicast gaat i.v.m. alles wat er speelt (sport en politiek) vandaag en morgen.

Zojuist weer multicast signaal gezien op monitor FB en inderdaad weer multicast
tv en radio !

Ik heb om 12:30 een workaround gemaakt voor de DHCP-agent. We zien dat het is gaan werken in Leusden.

We zien een aantal multicast groepen in de forwarding-tabellen.

Dus hoe is het nu?

Dat is erg fijn om te horen :slight_smile:

Hier net even snel gecontroleerd, er is weer beeld, zowel op NPO1 als BBC first. Lelystad is weer in de lucht wat multicast betreft.

Een snelle controle laat zien dat er weer beeld is. En inderdaad multicast. Nou houden zo.
Lag het aan een DHCP-server? En zo ja, door Freedom of door FC? Maakt me verder niet uit, maar ik ben gewoon nieuwsgierig

DHCP is de verantwoordelijkheid van Freedom.

Strict genomen doen en deden de DHCP-servers het prima. De netwerkapparatuur draait een agent (relay) die DHCP voor en van de servers door kopt. Daar zat het probleem.

Vannacht zagen we dat DHCP weer prima werkte en hebben deze problemen toen aan de loop (lus) toegedicht. Dat was een verkeerde inschatting.

Merk op dat DHCP pas dit weekend begon en de andere twee problemen eerder speelden.

Hoe dan ook, hier al 1,5 uur een strak signaal, zowel op de FB als op de TV. Goed werk.

Uitzending gemist op de NPO gaat nu ook weer goed hier.
Directe uitzending heeft niet gestoord afgelopen weken, hier op Cambrium.

Geluid is idd met multicast weer gewoon meerkanaals. Ik ben blij dat jullie er bovenop zitten.

Ariën en iedereen die gewerkt heeft aan het probleem bij Freedom en Fiber Crew: na 24 uur stabiliteit wil ik namens iedereen die hier heeft meegewerkt met alle posts jullie te bedanken voor de inzet.

Sluit ik me bij aan. Hier ook weer superstabiel

Helaas, hier weer compleet verdwenen. Ik zie 1 dhcp request en bergen arp requests langskomen. IP adres was van vlan4 verdwenen en herstart van het interface hielp niet. Na reset van zowel de ONT als de router is er weer connectie. Kernel log van de router laat geen errors zien, ik hou het hier in de gaten.

Kan een instabiele ONT dit veroorzaken? Als ik geen connectie heb op vlan4 heb ik dat wel op vlan 6, de ONT doet een vlan translatie.

Almere , hier start de Multicast wel maar valt die daarna weer weg na ± 30 seconden.

Het IGMP packet moet regelmatig naar upstream gestuurd blijven worden.
Filter dat protocol vanuit de AMINO niet, en je hebt een Multicast proxy nodig om het van het ene lan naar het volgende te transplanteren.

Hier heeft IGMP jaren gewerkt, bij xs4all, Freedom KPN en Freedom FC, tot deze storingen. 0 wijzigingen aan deze kant. van de fiber.

Alles valt en staat bij Mulitcast met (centraal) beheer van instellingen, waarbij dit eenvoudiger is te controleren wanneer de leverancier zelf in full control is over alle tussenliggende netwerk elementen zoals een xs4/KPN deed/doet.

Ik zou als Freedom vooral gaan inzetten op unicast want bij de eerstvolgende andere belichter of iemands verandering, ontstaan dit soort gebreken opnieuw.
Alternatief is dat Freedom in elk netwerksegment, controle apparatuur plaatst op de eindpunten dat zij centraal vanuit haar NOC dat preventief kan monitoren.