Vraagje nog, ik ben net over naar de vezel direct in mijn fritz 5530 i.p.v. via de ONT, moet ik nog een bepaalde instelling aanpassen m.b.t. IGMP/IPTV?
Multicast werkt nog niet direct met de 5530 op Fiber Crew. Dat zit hem in het GPON-gedeelte en kun je niets aan doen. We zijn er nog mee aan het testen.
ok, wacht ik het af…
Met een beetje geluk kan je op je ONT via de ethernet interface (192.168.1.1) inloggen op de beheer pagina en kijken welk VLAN nummer je hebt aan de wan (glas) zijde voor TV. Hier (Lelystad) wrdt vlan4 aan de glas zijde vlan 1304. Voor 6 is er geen translatie in de ont hier actief.
BTW wat betreft de storing, hier al 4 dagen stabiel en correct werkend.
Nu werkt het alleen niet meer lekker via Cambrium, pas na verschillende pogingen tot starten start een OTT stream daad werkelijk.
S815 error, naa een tijdje wachten. Random uitzendingen bij terug kijken.
@Arien, heb je wel enig idee hoe het staat met de testen? Ik vind het prima om een tijdje via de app tv te kijken maar heb op termijn wel graag gewoon de amino werkend i.v.m. kwaliteit van de stream (en gemak).
Er is net een nieuwe ‘Labor’ versie uit waar een aantal zaken opgelost zouden moeten zijn. Alleen die is nog niet door ons getest. [1]
De oplossingen zijn eigenlijk bedoeld voor problemen met een ander PON-netwerk. Ik heb goede hoop dat ze ook een opening bieden voor Fiber Crew’s netwerk,
ja, die zag ik van de week bij AVM staan. Ik weet niet hoe stabiel die is, maar ik zou dit natuurlijk kunnen testen en terugkoppelen aan jullie… Of moet de freedom-config bij jullie nog worden aangepast o.i.d.?
@arien Is dit ook van toepassing voor TV (via kastje) over glas van E-fiber?
Ik heb, direct via FB5533 aangesloten, ook last van S815.
Deze discussie is voor gegaan over multicast problemen bij Fiber Crew. Maar die kunnen natuurlijk ook elders spelen. De S815 fout is generiek voor het niet kunnen afspelen en is van toepassing op multicast en unicast.
Stuur vooral een mail naar de helpdesk als je dit soort problemen ervaart.
Dat mag natuurlijk altijd. Ik kan je er niet mee helpen qua instellingen. Want die wete ik ook niet zo.
Daarvoor hebben we samen met Fiber Crew een testopstelling; alleen we allemaal ook andere prioriteiten.
Ben er ondertussen achter dat direct op de Fritzbox toch werkt. Wanneer ik meer tijd heb ga ik eens zoeken waar het aan ligt.
In geval van E-fiber via Fiber Operator werkt het waarschijnlijk some wel en soms niet. Dat heeft te maken met de multicast-afhandeling van de FB 5530 en 5590 in combinatie met GPON en met de manier waarop Fiber Operator en ook alle andere belichters, behalve KPN en Cambrium werken.
In het kort komt het er op neer als er een niet-Freedom klant op hetzelfde PON-segment zit die ook een abonnement van Canal Digitaal heeft én als die niet-Freedom klant kijkt/luistert naar dezelfde multicast groep (zender) dan komt de multicast-stroom van twee verschillende routers binnen. De zelfde data komt dus dubbel binnen. Daar kan de STB soms wel en soms niet mee overweg.
Inmiddels is de Labor versie van de 5530 aangepast voor deze situatie. En die is dus nu in Beta.
Ook zonder FB xxxx zijn er regelmatig problemen. Soms werkt het na een minuut wel, of na 3 pogingen…
Het gaat in ~ 50% van de gevallen bij (terugkijken, “opnames” bekijken) bij de eerste keer, daarna in ruim 50% van de gevallen in tweede instantie ook fout,
Begin gemist gaat wel vrijwel altijd goed.
Het maakt vrijwel niet uit stream welke geprobeerd wordt.
Multicast (direct kijken) gaat vrijwel niet fout.
Ben je (nog) ontsloten via Cambrium?
Er is bij mij niets veranderd sinds de overstap van KPN4ALL → Freedom in de groep van 1024.
(aan mijn kant van de verbinding, dus feitelijk niets meer sinds de de Glas/Ethernet tranceiver van 100Mbps na een storing is bijgewerkt naar een 1Gbps versie. Toen XS4ALL nog “echt” XS4ALL was
.
Vermoedelijk dus ja.
Ja dan heb je naar mijn idee last van een historisch gegroeide situatie die al bestond voordat Freedom was opgericht.
Gelukkig komt hier binnen afzienbare tijd een einde aan.
Hm tot ruim een maand geleden was het min of meer stabiel…, met zo nu en dan enkele maanden van opnamen niet meer bereikbaar en dan na een paar weken weer wel. Of beeld dat verminkt was.
versie 7.80 is nu beschikbaar, blijkbaar is de labversie goed genoeg bevonden.
Betekent dit dat ik eindelijk multicast tv kan gaan kijken? Of moeten jullie nog instellingen aanpassen n.a.v. deze nieuwe versie?