Cloudopslag via Freedom

Ik las zojuist iets over plannen van Freedom voor 2023 waarin ook Cloudopslag wordt genoemd als ontwikkelingspunt. Een mooi idee dat ik volledig kan onderschrijven, maar misschien is samenwerking met een partij die voldoet aan de eisen van Freedom ook een kans van slagen, waarmee klanten gelijk kunnen profiteren van de innovaties van die andere partij. Nu gebruik ik al jaren Tresorit en ben hierover zeer te spreken: https://tresorit.com/individuals

Ik vroeg mij af of het niet een idee kan zijn met een partij als Tresorit eens te praten en te kijken of er raakvlakken zijn. De Nederlandse Cloud van Transip (Stack) gebruikte ik ook als abonnement, maar vind die minder innovatief (STACK - Jouw online cloud opslag | TransIP). Hun vroegere gratis account is verdwenen; alles is over naar een abonnement.

Ook heb ik Boxcryptor gehad, maar zij hebben het bedrijf in het laatste kwartaal 2022 verkocht aan Dropbox. Naast gezamenlijke inhoudelijke raakvlakken tussen beide partijen vragen verdere softwareontwikkelingen altijd kapitaal waardoor een grotere deelnemer dan al snel interessant wordt. De data van Boxcryptor blijft wel in Duitsland opgeslagen. Een nieuwe losse Boxcryptor account aanvragen is hierdoor niet meer mogelijk. Dropbox zal de Boxcryptor technologie op een of andere wijze incorporeren in hun Cloud. Onduidelijk is nu nog wat dit voor een Dropboxaccount en abonnement gaat betekenen.

Momenteel zit ik alleen nog bij Tresorit.
Naast allerlei balangrijke punten van veiligheid spreekt mij bij hun aan dat gebruikersinput wordt gewaardeerd en meegenomen in hun verdere productontwikkeling. Ik denk dat een onderzoek van Freedom zeker de moeite waard kan zijn. Ik ben benieuwd wat de Cloud bij Freedom gaat worden, maar zou zeggen als eenvoudige betrokken leek en crowdfunder: ga een wiel dat wellicht elders al is uitgevonden, niet opnieuw bedenken. Dat scheelt kapitaalinzet en met een goede samenwerking kun je snel een interessant product uitrollen naar klanten. Veel wijsheid wens ik alle medewerkers van Freedom op hun pad naar een Cloudopslag.

Tresorit ziet er inderdaad goed uit, heeft bijna alles wat ik zoek.
Voor zover ik kan nagaan mist het voor mij één zeer belangrijk feature: ‘Remote Rsync over Remote SSH’ ten behoeve van mijn NAS (Netgear ReadyNAS 424), voor volledige automatische sync van mijn NAS naar de cloud.

Verder is er een beperking van 1TB zonder de optie alleen dat te vergroten in stapjes van bijvoorbeeld 1 TB. Dan moet je overstappen naar het 2.5x zo dure professional abonnement om 4 TB te krijgen.

Ik zie wel het volgende: https://support.tresorit.com/hc/en-us/articles/115003636713-NAS-syncing-in-Tresorit. Maar het lijkt er op dat de betreffende computer dan wel aan moet staan. Misschien via een Raspberry Pi, die toch altijd aan staat ???

Hallo Peter,

Ik kan jouw technische vraag helaas niet beantwoorden, maar je kunt een gratis account aanmaken en dan jouw vraag en goede idee van een stapsgewijze verhoging in TB ook aan hun voorleggen. Hier de link naar het opzetten van een proefperiode: https://support.tresorit.com/hc/en-us/articles/227327447-Basic-plan-features-and-limitations

Eveneens een link naar de pagina How can we help
https://support.tresorit.com/hc/en-us

Als voorbeeld van het gebruiksgemak ook voor mensen die geen account hebben hier een link vanuit mijn Tresorit account, naar een alweer wat gedateerde review (2021). Ik heb de link niet voorzien van allerlei beperkingen (een wachtwoord, of in de tijd gelimiteerd, naast nog enkele andere opties die ik heb uitgezet). Eveneens kan ik deze gedeelde link in mijn account op ieder moment uitzetten waardoor deze onbenaderbaar is.

Hier een link voor mensen zonder Tresorit account vanuit mijn Cloud app op een iPad (werkt het niet laat het mij weten).

1 like

Na 4 jaar stop ik met met Tresorit omdat ik ze te duur vind geworden.
De prijs is verhoogd van 121 euro naar 145 euro incl btw per jaar.
Ik heb al mijn bestanden nu ondergebracht bij Proton.
Helaas heeft die geen automatische sync.
Ik had begrepen dat ze daar bij Proton aan werken.

Hartelijk dank voor de info. Link werkt uitstekend, Zeer nuttige info, maar inderdaad gedateerd qua product pakket en prijzen. Daarvoor moet je natuurlijk de actuele website van Tresorit bekijken.

Ik ga het in ieder geval eens uitproberen met een gratis 14 daags trial vanaf het weekend.
Ik gebruik nu Mihos met 2TB voor € 6,- per maand. Maar dat is niet encrypted opegeslagen en met geen features voor delen. Wel op een Nederlandse server.
1TB van Tresorit is me eigenlijk te klein. Maar om nu direct voor € 25,- de 4 TB aan te schaffen is me ook wat te gek.

Hallo Edward,

Mee eens dat de prijs pittig is. Ik gebruik naast Freedom ook Proton mail (betaald account). Zeer tevreden hierover en volg de ontwikkelingen aldaar ook op de voet. Maar voor Cloud en VPN kies ik momenteel toch voor Tresorit en Express VPN. Eens zien wat de toekomst brengt bij Proton die ook niet stil staan.

Hallo Peter,

Ik las hier iets over Tresorit en NAS (in voorlaatste alinea) review 2020, updated May 2022

Succes met jouw test en vergelijking.

Helaas al de eerste tegenvaller: Het werkt niet op een Raspberry Pi 4:
“Your system architecture is currently unsupported! Tresorit currently supports AMD64 (x86_64) and i686 (x86) architectures.”
En dat is de enige computer die bij mij 24 uur per dag aan staat en dan de syncs tussen NAS en Tresorit zou kunnen regelen.

— heb de vraag bij support tresorit neergelegd — Dit is vrij essentieel voor mij voor de NAS sync.

Ander vraagje waar ik op de Tresorit website geen duidelijk antwoord kan vinden:
Kan ik bij het ‘personal’ licentie een specifieke directory openen voor anderen die geen tresorit account hebben om daar files neer te zetten?

Dat zou voor mij van grote toegevoegde waarde zijn.

Of moet ik me die files via send.tresorit.com laten toesturen?

Zelf gebruik ik ook Tresorit. Voor het laten sturen van bestanden naar jou kun je een file request doen naar iemand, ook als diegene geen Tresorit account heeft. De bestanden komen dan keurig in de opgegeven folder terecht.

Nadeel is dat het alleen met het duurdere personal pakket kan of met een Business licentie.

SynologyC2 kan ook een alternatief zijn, misschien bekende aanbieder, zie anders: https://c2.synology.com/nl-nl/pricing/backup/personal

Is het geen probleem dat het in een Microsoft cloud draait?
En dus Microsoft gevraagd kan worden om alle data op te lepelen?

13.107.238.67 (13.107.232.0/21)
AS 8075 ( MICROSOFT-CORP-MSN-AS-BLOCK )

Er lijken ook wat conflicterende features te zijn…
Alle data wordt al op het Eindpunt ge-encrypt, maar als twee mensen tegelijk een document updaten wordt de aanpassingen samengevoegd in de opslag. Hoe kan een server een merge van data doen als de data niet leesbaar is.

(Hier ben ik gestopt met verder naar deze service kijken).

1 like

Hallo Peter,

Ik weet niet of het onderstaande jouw vraag benadert, maar noem het toch als optie.

Ik denk dat Anco in zijn antwoord refereert aan het duurdere personal pakket met de genoemde optie (Request link). Voor mijn behoeften is dit teveel en ook te duur. Ik los het anders op in het goedkopere persoonlijke pakket.

Ik maak een Kluis voor mijn zoon en een voor mijn vrouw en kan die met hun delen via Add member of Share with link.

Bij add member kan ik ze een rol toekennen: Manager (share, modify and read files); Editor (modify and read files) of Viewer (Read).

Ben je thuis de beheerder van de digitale devices van jezelf en jouw partner, kun je ook overwegen in 1Password (ik gebruik het betaalde familieabonnement) een gezamenlijke kluis aan te maken met alle inlogcodes en wachtwoorden voor de belangrijke accounts waartoe je beiden toegang moet hebben (dus ook Tresorit). Het is hierbij wel belangrijk voor 2FA die veelal aan 1 persoonlijk mobiel of email is gekoppeld dat je beiden elkaar kunt informeren over codes of deze devices/emails ook beiden kunt benaderen voor de code. Bij een solide parnerschap moet dit geen probleem zijn en voorkom je ook nog bij overlijden dat 1 lid nergens bij kan of niet weet wat de ander digitaal zoal heeft bedacht en geregeld (bij overlijden is vaak tussen partners nog niet overal alles goed geregeld voor belangrijke websites).

Er staan overigens bij 1Password nieuwe ontwikkelingen op stapel die wachtwoorden overbodig maken en gebasserd worden op de devices die je gebruikt. Het fijne ken ik er nog niet van maar het staat niet stil. Ik stuur de link over dit vraagstuk straks nog even op.

Hier de link over de nieuwe ontwikkelingen voor 1Password die op stapel staan.

Dit lijkt me de juiste oplossing via delen link. Dan hebben ze toch het account password niet nodig om er bij te kunnen?
In dat geval kan het ook iemand helemaal extern zijn, dat is mijn doel: Een paar shares waar anderen wat (grote) files veilig voor me kunnen neerzetten.

Je kunt dit eens testen zou ik zeggen met een vriend of jouw partner en kijken of het voor jou werkt met de mensen en de files die je voor ogen hebt. Mijn praten erover moet uiteraard door de praktijk wel onderbouwd worden. Succes bij de test.

Hallo Peter,

Bij het delen van de map (share) krijgt de ontvanger een bericht om een account aan te maken

I’d like to share “Tresorit handleiding” with you.
Click here to access the folder: https://en dan volgt de foldernaam.

You’ll have to create a Tresorit account to access this folder.

De ander zal dan een proefperiode krijgen die hij omzet naar gratis neem ik aan. Dus uitproberen met een goede vriend(in) zou ik aanraden en kijken of het voldoet aan jouw verwachtingen.

Hier nog een aanvullende link: https://support.tresorit.com/hc/en-us/articles/227327447-Basic-plan-features-and-limitations

Is het dan zo dat de ander ná zijn proefperiode ook maar files mag uploaden van max 500 MB naar mijn share waar ik files van max 10 GB op kan zetten met een persoonlijk account?
Als dat zo is dan kan ik beter vragen mij vertrouwelijke files toe te sturen via send.tresorit.com. Dan is de limiet 5 GB en hoeft men geen account aan te maken.

Het antwoord op jouw vraag weet ik niet, testen zou ik zeggen. Bedankt voor het noemen van de alternatieve optie. Die kende ik nog niet, omdat ik een betaald account heb en het niet langs die weg hoef te versturen. Heb dit direct als bookmark nu vastgezet en zal die optie delen met vrienden.

Hierbij wil ik delen wat ik van tresorit support kreeg op mijn vragen:

For me it is important to be able to sync folders on my Netgear ReadyNAS 424 to the cloud while a PC is not active, as they are not constantly available. I have a Raspberry Pi 4, 24/7 active which could do that task. But Tresorit is not available for Raspberry Pi Linux according the installer.
Is there another way to do it?
Does Tresorit support something like ‘Remote Rsync over Remote SSH’

Het antwoord:

Please be advised that it is unfortunately not possible to directly run Tresorit directly on a NAS, sync has to be triggered from a device on which the Tresorit application can be installed.

Installing Tresorit on a Raspberry Pi is not possible, as our Linux and Windows clients do not support the ARM processor architecture at the moment. This is an improvement that we are considering for the future and are already researching. We will be sure to keep you posted.

Sadly Tresorit does not handle the triggering of sync over SSH either, so this workaround is not possible. The NAS could only be periodically synced (whenever your device is running), however, this would still sync all of the changes that have been made in the meantime.

Dan ga ik het eens proberen via een PC die toch regelmatig aan staat. Niet ideaal maar ik denk goed genoeg.

Deze discussie over Tresorit is wat mij betreft bedoeld ter inspiratie van Freedom voor hun Cloudservice specificatie.