Datalogger via wifi maakt geen verbinding meer

Ik heb een Growatt omvormer voor de zonnepanelen. Die geeft via een wifi datalogger gegevens door naar de app op mijn telefoon. Sinds de overstap naar glasvezel en Fritzbox 5590 is deze niet meer te verbinden. Alle stappen van de handleiding al doorlopen als je nieuw modem of nieuwe provider hebt. Zelf al een nieuwer type gekocht de Shinewifi-s, maar geen succes. Altijd goed gewerkt op de Frtitzbox 7583.

Verbindt de WiFi datalogger wel met je Fritzbox, of komt het ding niet op internet?

Als hij al niet met lokale WiFi verbindt zijn hier wat tips/weetjes:

  • Staat de regio van de datalogger goed? (Frequenties van WiFi verschillen wat per regio).

  • Test eens met een andere SSID (Naam van je WiFi netwerk).
    Soms kunnen apparaten niet goed verbinden als er bijv. spaties inzitten of speciale karakters.
    Hetzelfde geldt voor de WPA-sleutel.

  • Accepteert je Fritzbox alleen WPA3 ? Misschien ondersteunt de datalogger dat nog niet?

Succes!

Datalogger verbind niet met de Fritzbox. Ik had de SSID al aangepast omdat vreemde tekens niet worden geaccepteerd. En er wordt WPA2 gebruikt.

De volgende stap is kanaal 12/13 uit doen.
Dan kun je PMF nog uit zetten.
Als het dan nog niet lukt, Mesh en de 5 Ghz uit zetten.

Ik heb hier zo’n huisbaasje gehad op proef gehad.
Doet het alleen op mijn Fritzbox 7170
Een nieuw apparaat met een prehistorische beperking.
De conclusie was, ik wil niet zo’n zwakke schakel in mijn netwerk.

De 5590 ondersteunt ook geen 802.11a meer op 2,4GHz
802.11b doen beide niet.

1 like

Idd opmerkelijk dat ‘b’ (dwz wifi1@2.4Ghz icm WEP key) niet meer wordt ondersteund op hun nieuwste flagships (zoals 5590 & ook 5690).
De hardware-chipset daarvan zelf zou het best kunnen. Qua software kan ik het als verdienmodel wel plaatsen dat AVM kiest om die standaard niet meer backward te behouden.

Terzijde, vind ik het bizar dat leveranciers het daarmee onmogelijk maken dat gebruikers zelf mogen/kunnen bepalen of zij al of niet gebruik maken van een toepassing. Genoeg toepassingen waarbij beschermen van datastromen nauwelijks een rol van belang heeft. Maar goed, de insteek waarbij leveranciers bepalen wat goed is voor hun gebruikers, is inmiddels een gewoonte en wordt zelfs gezien als toegevoegde waarde.

NB1: 802.11a (=wifi2@5Ghz) is volgens wel ondersteund.
NB2: de 5530 en de 7590 ondersteunen (nog) wel de aloude 802.11b standaard. Iets om te bedenken in & met (lowcost) IoT projecten.

De specificaties van de Growatt ShineWifi-s datalogger

  • Cable-free, easy plug-and-play installation
  • Wireless Communication
  • 50 meters long-range, wide coverage
  • Build-in storage, 1-month data
  • Online monitoring and maintenance
  • Technical specs:
    • Wireless standard - 802.11 b / g / n
    • Frequency range - 2412M ~ 2472M
    • Data interface - RS232 (Modbus RTU protocol)
    • Operating voltage - 9V (+/- 15%)
    • Operating current - 100mA
    • Supported servers - ShineServer
    • Inverter Communication - RS232 (Modbus RTU Protocol)
    • Server Communication - TCP (Modbus TCP Protocol)
    • Support Network - 2.4 G WiFi
    • Max. communication range - 50m
    • Data transfer interval - 5 minutes
    • Dimensions (Length / Width / Height) - 135/79/29 mm

Specificatie wifi fritzbox 5590

802.11a, 802.11g, Wi-Fi 4 (802.11n), Wi-Fi 5 (802.11ac), Wi-Fi 6 (802.11ax)

Hoi

One size fits all past niemand echt goed. Andere router zou ik zeggen.
Ik download altijd de specs voordat ik nieuwe zaken in huis haal. Dingen die niet goed gedocumenteerd zijn koop is sowieso niet. Dat voorkomt een hoop onaangename verrassingen.

Vr.Gr,
Rob

Zie ik dan iets niet goed. Shinewifi ondersteund 802.11g en de Fritzbox 5590 toch ook.

Dit vond ik bij Tweakers in het forum:
Inmiddels kan ik trouwens hier antwoord op geven. Er zit een bug in de growatt dongle waardoor hij niet met elke AP kan connecten. Je kan checken of dit ook jouw probleem is door even een wifi SSID te maken zonder wachtwoord. Als hij dan wel connect dan heb je last van de zelfde bug.

Zie:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2064816

En misschien updaten naar de nieuwste (alternatieve?) firmware?

Kan je de omvormer met een ethernetkabel aan een LAN-poort van de Fritzbox verbinden (al dan niet via een switch)?

Ik las in de Wikipedia: 802.11a- en 802.11b-apparatuur kan niet samenwerken, tenzij apparatuur beide implementaties ondersteunt.
Was ook te snel met mijn conclusie, 802.11a is alleen 5GHz volgens de Wikipedia.

@mlohnen
Grappig dit soort dingen, heb dat lang geleden ook een gehad, sommige wachtwoorden deden het gewoon niet. Ben er toen nooit achter gekomen, wat de oorzaak was. 1 letter meer of minder en hij deed het.

Lan kabel is niet mogelijk. Daar heb je een andere datalogger voor nodig die op de omvormer gaat.

Yep 802.11g is 2,4Ghz waarbij de adder mogelijk is dat de 5590 alleen nog WPA(2?) security toelaat en die datalogger ws alleen WEP-security ondersteund.

Idem vwb 802.11n dat niets verteld over de draaggolf (frequentie 2.4 e/o 5Ghz) maar met die ondersteuning daarbinnen, kanalen kunnen worden samengekoppeld om zo totaal tot een hogere doorvoer te komen.
Dat dit in een overbezet landschap van een drukke stad en beton eigenlijk zinloos is, wordt dan weer aan de verbeelding overgelaten.

Kortom, het bekende marketing woordgekunstel voor de folder, alles kan maar alleen niet tegelijkertijd waarvoro het nodig is. Vervolgens wordt de argeloze gebruiker in het moeras gedumpt met zoek het zelf maar uit.

Het werkt weer. Er was ook een tweede methode om de datalogger als hotspot in te stellen. Dat was anders dan ik met mijn oude datalogger was gewend. En die methode werkte. Toen was het mogelijk in de app op de iPhone mijn netwerk en paswoord in te geven. Binnen een minuut verbinding met de Fritzbox via de repeater.

1 like

Fijn dat het werkt, en inderdaad uiteraard moet de datalogger opnieuw ingesteld worden.
Zelfs als je dezelfde SSID en wachtwoord gebruikt moeten veel apparaten opnieuw gekoppeld worden aan de Wifi als het een nieuw access point is.

Interessant, ergens, dat je datalogger als verlengd onderdeel in (kan) stellen van je netwerk. De security/toegang daarvan wordt dan overgelaten aan die datalogger.

Zie je die “Growatt” (ook) als hotspot, dwz zonder je Fritz en kan daarop worden ingelogd met de APP ?
Benieuwd daarna, of via die hotspot kan worden doorgehopt naar/op je reguliere FritzNetwerk.

Wat ik heb begrepen via ander forum. Met een knopje kort indrukken zet je datalogger in hotspot mode. Als de configuratie via de app op de telefoon is gelukt, wordt de hotspot mode automatisch uitgezet. Er zou een mogelijkheid zijn op via pc de datalogger te benaderen tijdens de hotspot mode, maar vele is dat niet gelukt. In de handleiding staat een ip adres. Ik heb begrepen dat de datalogger niet via internet of ip adres is te benaderen. Stuurt alleen om de 5 minuten data naar een server van Growatt.
En wat ik ook was vergeten dat de nieuwe datalogger door de installateur bij Growatt aangemeld moest worden, dan verschijnt hij pas in de app
 Ik probeerde zelf de datalogger toe te voegen, maar dan kan dus alleen de installateur

Hmmmm
 die datalogger alleen moet dus in hotspot mode moet gezet worden om het te kunnen configureren op o.a. en via je reguliere wifi-netwerk.

Als zodanig is die (nieuwe) datalogger dan een gewone Wifi client geworden die in staat is gesteld om contact te maken met je FritzBox. Ik vermoed dat je ergens op een panel van de applicatie of zo, ergens de eigen wifinaam/security/password hebt moeten invullen.

Los van het Wifi, is er dan de uitdaging van cloud-toegang waarvoor die datalogger kennelijk vooraf bekend moet zijn bij die cloudprovider. dat jijzelf het ding niet via IP kan beranderne is wat anders dat het ding wel IP gebruikt om zijn data uit te wisselen.
Zelf hou ik niet van die restricties en al helemaal niet dat iemand je (daarvoor) moet autoriseren.
Ik weet niet of het zo is, maar fijner voor privacy is om zelf rechtstreeks toegang hebt tot de dongle data - zonder dus een cloud provider, om zelf de keuze te hebben, de gegevens daarvan op te halen.

Mooi dat het is opgelost.

1 like

Is Chinese meuk van dito kwaliteit en beveiliging.
Kreeg het via Verenging Eigen huis bij centrale inkoop zonnepanelen aangeboden.
Heb bedankt, beveiliging was in het geheel niet op orde. Als ik het me goed herinner een http verbinding met de Chinese backend server.

Helaas komen de omvormers die geplaatst worden bijna allemaal uit China. De omvormers zoals Fronius of SMA die in Europa worden gemaakt, zijn zo duur dat de installateurs die niet willen gebruiken. Dan verliezen ze de order aan een concurrent. Ik ben heel tevreden met mijn Growatt, deze veroorzaakte een storing bij mijn radio ontvangst op HF frequenties. Ik ben radio zendamateur. Werd gelijk door hun opgelost.