De FRITZ!Box 5590, vanaf nu beschikbaar bij Freedom

Vanaf vandaag is de FRITZ!Box 5590 beschikbaar gemaakt in het bestelproces bij Freedom. De FRITZ!Box 5590 is de grote broer van de standaard meegeleverde FRITZ!Box 5530.

De verschillen tussen de 5530 en 5590
Zowel de 5530 als de 5590 beschikken over WiFi 6 en passen naadloos in het MESH netwerk van AVM.

De 5590 is over de 2,4Ghz en 5Ghz frequentie wel een stuk krachtiger, waardoor ook op grotere afstand tot het modem, hoge snelheden behouden blijven. Natuurlijk is het belangrijk dat je het Wifi netwerk voor je thuissituatie optimaliseert om het maximale eruit te halen.

Het grotere aantal aansluitingen op de 5590 is iets waar velen heel blij mee zullen zijn. De 5590 heeft vier in plaats van twee gigabit netwerkpoorten. Ook heeft de 5590 twee aansluitingen voor analoge telefonie, in plaats van de enkele op de 5530. Ten slotte zitten er twee USB 3.0-poorten op, waarop je bijvoorbeeld een printer of een externe harde schijf kunt aansluiten.

De 5590 draait uiteraard op het vertrouwde FRITZ!OS, het besturingssysteem met vele functies, denk hierbij aan ouderlijk toezicht, inzicht in het energieverbruik, getimede WiFi, een mediaserver, een WiFi gastnetwerk etc.. 

Nog meer informatie over de AVM FRITZ!Box 5590 vind je op de website van AVM.

Wat kost het?
Door de hogere inkoopprijs van dit modem ligt de huurprijs voor de 5590 op € 7,50 per maand. Dat is € 5,50 per maand meer dan de 5530 die € 2,- per maand kost. De huurprijs van de 5530 zit standaard verwerkt in ons maandprijs voor internet.

Uiteraard vervalt deze € 2,- als je geen modem afneemt, of een modem koopt. De 5590 is bij ons te koop voor € 180,- en de 5530 kost € 125,-. De keuze voor huren, kopen of het helemaal niet afnemen van een modem die maak je tijdens het bestelproces

Ben je bestaande klant en wil je een 5590 i.p.v. een 5530? Dat kan, stuur dan even een mailtje met in het onderwerp "5590 FRITZ!Box huren" naar helpdesk@freedomnet.nl en dan helpen we je verder.

Als je ervoor kiest om als bestaande klant een 5590 te huren, dan gaat dit wel gepaard met een nieuw jaarcontract van onze internetdiensten.

Veel gestelde vragen over de FRITZ!Box 5590:

Waarom is de 5590 duurder dan de 5530?

Door de hogere inkoopprijs van dit modem ligt de huurprijs voor de 5590 op € 7,50 per maand. Dat is € 5,50 per maand meer dan de 5530 die € 2,- per maand kost. De huurprijs van de 5530 zit standaard verwerkt in ons maandprijs voor internet. 

Ook de koopprijs verschilt om deze reden, de 5530 kost € 125,- en de 5590 € 180,-. Dit is een voordelige optie omdat de retailprijzen respectievelijk € 179,- voor de 5530 en € 269,- voor de 5590 bedragen.

Waarom krijg ik een nieuw jaarcontract als ik als bestaande klant m'n huur 5530 wil omruilen voor een huur 5590?

Als je ervoor kiest om als bestaande klant een 5590 te huren, dan gaat dit wel gepaard met een nieuw jaarcontract van onze internetdiensten.
Dit om zekerheid te hebben dat het modem i.i.g. een jaar wordt verhuurd. 

Wordt mijn thuisnetwerk beter en sneller door de 5590?

Hier kan je de exacte verschillen vinden tussen je huidige modem en het nieuwe modem:
https://helpdesk.freedom.nl/de-verschillende-fritz-box-op-een-rij

Hoe moet ik het modem aansluiten op de technieken AON / GPON

Hoe je het modem dient aan te sluiten, vind je in onderstaande (en meegeleverde) handleiding:
https://helpdesk.freedom.nl/handleiding-fritz-box-5590-glasvezel

Op welke glasvezelnetwerken kan ik de FRITZ!Box 5590 aanvragen?

Op dit moment kun je de 5590 aanvragen wanneer je een verbinding hebt via de volgende belichters en technieken:
- Fiber Operator met AON en GPON
- KPN AON


Zie het oorspronkelijke bericht op https://freedom.nl/nieuwsartikel/de-fritz-box-5590-vanaf-nu-beschikbaar-bij-freedom
2 likes

Mooi. En kunnen alle versies geleverd worden?

image

Hi voorstad,
Het verschil tussende modems is enkele de los in de schuiven SFP module.
We leveren nu de 5590’s uit met een AON SFP of een GPON SFP. (Waarom AVM ervoor kiest om ook een model te hebben met 2 SFP modules is mij ook een raadsel)
In XGS-PON gebieden leveren we nu enkel een 7590 achter de ONT van KPN, dus een 5590 met een XGS-PON SFP bieden we nog niet aan.

Dat is geweldig nieuws. Ik was al aan het kijken om de 5530 te vervangen vanwege crashes door hitte problemen vorige week, maar de winkelprijs van de 5590 is me te hoog. Huren bij Freedom maakt dit ineens wel een serieuze optie.

Wat is de levertijd als je als bestaande klant bestelt?

Hi net,

We hebben ze op voorraad, dus als er contact is geweest met support zou het modem er in principe de volgende dag moeten zijn.

Top! Dan ga ik zo even een mailtje sturen.

1 like

Mooie toevoeging. Huurprijs wel wat aan de hoge kant voor een 5590, na 2 jaar heb je de aankoopprijs betaald maar is hij uiteindelijk nog steeds niet van jezelf. Zo’n 5590 gaat wel langer mee dan 2 jaar dus ik zou altijd kopen, € 180,- is voor de 5590 een erg nette prijs. De 5530 zou ik voor € 2,- altijd huren i.p.v. kopen.

Vraagje: als je via Freedom een 5590 koopt, gaat dan ook een nieuw jaarcontract lopen? Of is dat alleen bij huur?

Als je het geld hebt liggen… Mijn buffer heeft weinig ruimte om even €180 vrij te maken. Maar €5,50 per maand is een stuk eenvoudiger in te passen.

Met alle respect, maar als € 180 vrijmaken uit je buffer een issue is, zou ik mijn prioriteiten heel ergens anders leggen dan een nieuwe router en eerst een fatsoenlijke buffer gaan aanleggen waarvoor € 180 geen noemenswaardig bedrag is. Maandlasten verhogen helpt niet bij het aanleggen van een grotere buffer, die moeten dus juist omlaag, hoe klein die bedragen ook voelen. Het is trouwens geen € 5,50 maar € 7,50, want je betaalt elke maand € 7,50 minder als je de 5590 koopt dan dat je hem huurt. € 5,50 is wellicht de meerprijs tegenover nu, maar dat is jezelf rijk rekenen.

Je kent mijn situatie niet

2 likes

Dat klopt en dat gaat me verder ook niks aan en hoef (en wil) ik ook helemaal niet (te) weten, maar als iemand geen ruimte heeft om € 180 vrij te maken uit een buffer, is dat wel een probleem en zou die situatie beter aangepakt kunnen worden door maandlasten te verlagen, maandlasten verhogen maakt de situatie in ieder geval nooit beter. Hoe dan ook was het maar een goed bedoeld advies, hoef je natuurlijk helemaal niks mee te doen. :slightly_smiling_face:

Precies, ongevraagd advies. En nu weer terug ontopic: de 5590 is zoveel cooler dan de 5530 (letterlijk)

Wij vonden het het nets om alleen het contract te vernieuwen bij een huurmodem. Bij koop geldt dus geen verlenging en gelden de voorwaarden van het huidige contract of eventuele verlenging

4 likes

Voor wat het waard is - ik heb zelf een tijd geleden mijn XGSPON 5590 met hulp van Freedom direct op het glas gehangen, en dat werkt als een tierelier. En het scherm met de grafische weergave van de glasaansluiting is behoorlijk nutteloos en oh zo leuk :yum:
Wel grappig dat de aansluiting als 10/10Gbps wordt gemeld, elders zag ik dat de max 4Gbps moest zijn. Niet dat het uitmaakt, voorlopig is het snelste dat ik heb de Fritz 6000 repeater die aan de 2.5Gbps poort heb aangesloten, dus meer dan 1Gbps ga ik sowieso niet ophalen…

1 like

Ik heb de 5590 nu al bijna 2 jaar in gebruik. Gekocht in Duitsland, in Nederland toen nog niet leverbaar. Bij AVM de XGS-PON sfp besteld. Rechtstreek op de glasvezel aansluitpunt aangesloten, met de hulp van Freedom. Ik zit op Glaspoort XGS-PON netwerk met 1 Gb

1 like

Technisch gezien is XGS-PON altijd 10Gbps, de snelheid wordt pas een stukje verderop geknepen.

1 like

Het maakt wel uit.
Dat de lijn 10Gbs is, geeft een snellere response.
Dat je maar met 4Gbps kunt zuigen, zorgt er voor dat iedereen zijn deel krijgt.

Mijn punt was dat het maximum van mijn (W)LAN vrijwel overal maar 1Gbps is, dus ook een 4 of een 10GBps of zelfs 9TBps gaat voor mij niet uitmaken. Ik kan max met 1GBps downloaden.

Overigens dacht ik niet dat 1,4 of 10Gbps echt effect op latency zal hebben, en XGS-PON is wel een shared network maar volgens mij word je gecapped op 1/4/10Gbps, en dat zou alleen effect moeten hebben als meerdere mensen tegelijk dat shared network intensief belasten - maar ik ben geen expert op het gebied.

Inderdaad, ik kan alleen nergens meer zien wat het huidige maximum is. Ergens zag ik op een gegeven moment 4 staan, maar waar dat was… geen idee.

Als je mazzel hebt, kun je in de fritzbox bij fiber optic een piekje zien, bij een speedtest.