Ik heb thuis een UniFi-netwerk die ik deel met de buren (KPN). We gebruiken load balancing dus als een van de twee eruit ligt merken we daar vrijwel niets van. Alleen de laatste tijd merk ik dat plaatjes niet meer laden (profielfoto’s op Facebook/Twitter) en dat de downloadsnelheden lager zijn. Iemand een idee?
Ik heb net m’n RPi firewall ingeruild voor een Cisco access router en ik zie ook een verschil, 670 down, 930 up. Ik weet dat ik op aan AON lijn zit, dus verderop snelheid deel. Ik ga er vanuit dat dat het is, Vakantie periode, dus meer gezamenlijk gebruik van de AON infrastructuur. Zo niet, dan zou KPN moeten zijn gaan knijpen, wat ik eigenlijk niet echt verwacht.
Lijkt mij niets verkeerd mee. Ik zou het zoeken in jet router performance en niet ondenkbaar dat die loadbalancing (welke/hoe precies en hoe ? Preferred route ? wat je dus vooral merkt bij download), roet in het eten gooit. Ik zou even niet loadbalancen en dan kijken wat gebeurd.
Ik zit via Fiber Crew. Maar het lijkt me sterk dat de dl-snelheid wordt gehalveerd omdat men massaal aan het NetFlixen is. Op de KPN-WAN haal ik 900+ up en down. De upload op Freedom gaat wel regelmatig ver over de 1Gbps.
De fiber-kast in de straat is wel een gedeelde, maar dit betekent dus dat KPN haar klanten voorrang geeft.
Yep, Fibercrew (zit ik ook bij) is PON, gedeelde snelheid. Aangezien er meer gedownload wordt dan geupload merk je drukte. De fiber naar de straat/wijkkast is niet gedeeld, maar daarna is de lijn gedeeld.
Bij KPN (AON) heb je een (redelijk) gegarrandeerde snelheid en daar betaal je ook flink voor. Ik heb nu ook 1 Gbit ipv 50 Mbit voor dit bedrag. Als ik dan de helft haal ben, ik al blij. (en om eerlijk te zijn, 50 Mbit is al meer dan ik nodig heb )
Nu is dat natuurlijk geen UniFi spul, maar mogelijk wel een richting waarin gedacht kan worden.
Helemaal mooi is het natuurlijk als er met een andere router getest kan worden achter de ONT of deze zelfde problemen zou geven.
Ik ben ook wel benieuwd of andere mensen met een FiberCrew verbinding dezelfde problemen zouden ervaren (dus of het een algemeen dingetje zou zijn of dat dit alleen jouw verbinding zou betreffen).
Net even getest met het idee dat ± 6:30 er minder verkeer is, maar ook weer netjes 666M down en 933M up in de 2e test. (1e was 415M down) Tests met speedtest (IPv4 only) vanuit Lelystad over FiberCrew naar Jonaz in Amersfoort.
Ik blijf rond de 450 down/800 up zitten, op achtbaan en speedtest.net. Mijn desktop zit met een 2.5gbps LAN-kaart aan een 2.5gbps poort van mijn UniFi Dream Machine SE en ik heb 2x 1gbps WANs; Freedom en KPN. Op KPN haal ik 995/998 en op Freedom max 450-500/750-800. Ikke niet snap. Uiteraard alles al gereset enzo. Als ik op twee tabbladen tegelijkertijd speedtest.net laat draaien kan ik precies zien welke provider hij aan het testen is en Freedom is altijd veel langzamer dan KPN.
KPN is AON (eigen fiber uplink naar de centrale), FiberCrew is AON (eigen verbinding naar de wijkkast, gedeelde verbinding naar de centrale).
Even op duckduckgo zoeken levert deze uitleg in het Nederlands en deze in het Engels op. De tekening in de engelse versie laat duidelijker zien dat de splitter van PON elke aansluiting meer levert dan een AON switch, waardoor de snelheid lager is. Bij AON filtert de switch in de (wijk)centrale, bij PON de ONT in de meterkast. Tevens is PON afhankelijk van additionele versleuteling vanwege de gedeelde capaciteit. Dat kost ook (een beetje) capaciteit.
Conclusie: WIl je gegarrandeerde snelheid, dan heb je AON nodig en een hogere kostenpost.
Voor mij persoonlijk vind ik PON een prima compromis tussen snelheid en kosten. De storingsgevoeligheid is iets hoger bij PON, maar de grote storing die we in Lelystad hadden (36u heen internet) kwam door graafwerk en daar hadden de AON klanten bij KPN net zo hard last van.