Freedom blokkeert Facebook, Instagram en WhatsApp

Freedom stoort zich al langere tijd aan het privacy- en advertentiebeleid van Meta en zal de websites en apps van Mark Zuckerberg gaan blokkeren.

De apps (en websites) Facebook, Instagram, WhatsApp en Threads zullen daarmee niet meer bereikbaar zijn voor klanten van Freedom Internet.

Freedom Internet blokkeert de diensten niet omdat Freedom Mark Zuckerberg zijn nieuwe verjaardagscadeautje niet gunt, maar wel omdat de vele miljarden worden verdiend over de rug van de gebruikers van de platformen. Zij betalen met hun gegevens en privacy, veelal zonder dat ze het zelf door hebben (gehad).

Naast de blokkade, krijgen de modems van Freedom Internet een update waardoor apparaten in een straal van 50 meter (ook van niet Freedom klanten) geen gebruik meer kunnen maken van de diensten van Meta. 

Vanaf komende maandag zullen de wijzigingen van kracht worden.

Update 2 april:
Uiteraard was dit bericht een 1 april grap.
Hoe de websites van Meta (WhatsApp, Facebook Instagram en Threads) omgaan met de data van haar gebruikers is natuurlijk geen grap en wij vinden het goed om daar een beetje extra aandacht aan te geven.

Het op eigen houtje blokkeren van sites of content is natuurlijk totaal tegenstrijdig met de principes van Freedom Internet en zullen dit dan ook nooit doen.


Zie het oorspronkelijke bericht op https://freedom.nl/nieuwsartikel/freedom-blokkeert-facebook-instagram-en-whatsapp
9 likes

Laten we met z’n allen hopen dat dit geen 1 april grap is, dit mag wat mij betreft per direct.

4 likes

Vooral de toevoeging “Naast de blokkade, krijgen de modems van Freedom Internet een update waardoor apparaten in een straal van 50 meter (ook van niet Freedom klanten) geen gebruik meer kunnen maken van de diensten van Meta” maakt het af.
Dat zal ze leren :rage:

2 likes

Het zou een mooie actie zijn, inderdaad. :rofl:

Ook zelf te doen met RegEX voor PiHole:

### Facebook block ############################################################
\.fb$
(fb|fbcdn|fbsbx|tfbnw|facebook|freebasics|internet|messenger)\.[a-z.]{2,7}$
facebook\.com\.edge(key|suite)\.net$
fborigin\.[a-z.]{2,7}$
fbsx.com.online-metrix\.[a-z.]{2,7}$
facebook-web-clients\.appspot\.[a-z.]{2,7}$
fbcdn-profile-[a-z]\.akamaihihd\.[a-z.]{2,7}$
instagram\.[a-z.]{2,7}$
cdninstagram\.[a-z.]{2,7}$
#instagram(static-)?(|[a-z]|a\.akamaihd)\.facebook\.[a-z.]{2,7}$
instagram(static-)?([a-z]|a\.akamaihd)\.facebook\.[a-z.]{2,7}$
instagram
whatsapp\.[a-z.]{2,7}$
m\.me$

Als je een GPON verbinding hebt dan kun door het aansluiten van een normale SFP waarschijnlijk nog verder komen dan de eerder genoemde 50 meter.

:crazy_face:

1 like

Facebook, Instagram, WhatsApp en Threads komen bij mij toch al niet op mijn iMac, iPhone of iPad voor! Ik heb zo’n hekel aan deze sites dat deze grap van mij best werkelijkheid mag zijn.

Jammer joh, deze 1 april grap werkt bij mij niet :face_with_peeking_eye:

1 like

Bij mij thuis zijn er een paar niet blij met dit bericht :face_with_raised_eyebrow: :upside_down_face:

Ook op Mastodon zijn de reacties gemengd:

Gelukkig is dit een 1 april grap want anders was dit de kortste weg richting het faillissement. :grinning: :grinning:

Aan Freedom verdient overigens Mark niets want Freedom adverteert niet meer. Mark hoeft zo zijn spiksplinternieuwe jacht, van 300 miljoen nog niet te verkopen.

Het zou overigens wel fijn zijn dat Meta failliet zou gaan. De wereld zou dan toch wat minder snel richting het afvoerputje gaan.

Het zou Freedom zijn die heel snel failliet zou zijn door het verlies aan klanten die toch de applicaties van Meta niet kunnen missen.

Voor al die diensten zijn prima goede en/of open gefedereerde alternatieven:

Facebook → Friendica
Instagram → Pixelfed
Whatsapp → Signal, Matrix

We kunnen de ‘diensten’ van Mark missen als kiespijn.

1 like

Dat ligt niet aan Facebook, maar aan de gebruikers. Ik gebruik geen Facebook, heb daar niks mis mee en er is genoeg aan te merken op Facebook qua beleid. Maar teksten als “…zijn spiksplinternieuwe jacht van 300 miljoen…” krijg ik toch ook een beetje jeuk van. Komt meer over als afgunst en heeft niks te maken met het beleid waar je wat op aan te merken kan hebben. Uiteindelijk is Mark een hele goede zakenman en dat heeft hem geen windeieren gelegd. Daar kunnen we denk ik alleen maar ons petje voor afnemen, knap gedaan. En nogmaals, dat neemt niet weg dat er genoeg is aan te merken op het beleid van Facebook en ik gebruik het zelf dus ook niet omdat ik er de meerwaarde niet van inzie. Maar er is niks mis met (grof) geld verdienen, mits dat binnen de grenzen van de wet gebeurd natuurlijk.

Facebook, Instagram, Whatsapp gebruik ik niet
Workplace ook van Meta, gebruik ik wel maar werd niet genoemd.

Leuke 1 april grap. Ik zou willen dat het echt gebeurt. Maar ik denk niet dat het zo werkt. Ik bepaal altijd nog zelf wanneer mijn modem wordt bijgewerkt, en ik stel me zo voor dat de blokkade via de DNS server loopt …

Ik schrik er toch eigenlijk wel van dat zoveel mensen aangeven dat ze zouden willen dat deze 1-april grap waar was. Hoe kan je nou zijn voor een gecensureerd internet?

Jammer dat het een 1 april grap is, ik blokkeer die rommel (en vele anderen …) al jaren :slight_smile: .

Dit gaat wat mij betreft niet om de inhoud, maar om de zeer onethische praktijken van het platform. Denk hierbij aan verslaving (apps worden opzettelijk zo verslavend mogelijk gemaakt), digitale uitbuiting (je gegevens worden zo veel mogelijk gebruikt om er geld aan te verdienen) en manipulatie (door de gerichte advertenties en algoritmes die de berichten voor je selecteren).

Is wat mij betreft geen reden om te censureren. We kunnen het met de Russen ook grondig oneens zijn en hun media is een spreekpop van de dictator. Zouden we nog niet de toegang tot die onzin moeten blokkeren naar mijn mening. Net zoals mensen zelf de verantwoordelijkheid en keuze zouden moeten hebben om wel of geen Facebook diensten te gebruiken. Het is en blijft een eigen keuze, je wordt niet gedwongen met het mes op de keel ofzo.

3 likes

Yep, vrijheid is ook mogen en vooral kunnen kiezen voor “opinies” die anderen in hun vrijheid van keuze, verwerpelijk vinden.

Vervelend is dan wel dat dat soms die eigen keuze zo eenzijdig van aard is (in)gevoed en dan daarmee verwordt als (de enigste) maatstaf om andersdenkenden van hun vrijheden te ontdoen.

Dat Freedom vanaf aanstaande maandag volledig de weg kwijt is, mag duidelijk zijn:

#privacyfirstof4 #providerblokkade

Wie is op 1 April niet de weg kwijt?