DNS instellingen voor website bij freedom. Hoe?

Als je wat toevoegt aan die index.md file onderaan en het opslaat, dan verschijnt dat ook op de website.

Die templates die ik noem staan onder het website vierkantje dat je blijkbaar hebt aangeklikt om die files te gaan zien. De redirect template lijkt het niet te doen. De bootstrap template wel. Maar ik hou het even simpel bij die jij nu ook gebruikt.

Het stond bij mij niet meer zo als bij jou omdat ik er wat mee gespeeld had, zonder echt resultaat tot nu toe.

Ok helder. Maar ik ben benieuwd:
Zouden we - nu al - met die .md files een wat meer fancy website kunnen bouwen, of blijft het bij een tekstuele layout? Jij bent daar al iets verder in zo te lezen.

Niet echt heel veel verder. De volgende stap wordt dan voor mij eens lezen wat er staat op Setup | Jekyll • Simple, blog-aware, static sites en dan met name het volgen van de tutorial onder aan die pagina.

Ben benieuwd. Lijkt mij dat er server side dan al van alles geïnstalleerd moet zijn: Ruby? Jekyll? Heb er allemaal nooit van gehoord moet ik bekennen. Vraag is of Freedom dat allemaal al gedaan heeft.

Eerste deel van die pagina over installatie hoef je nauwelijks te lezen, dus Ruby etc is al door Freedom gedaan.
Jekyll is blijkbaar het webpagina bouwsysteem, dat moet je dan wel leren. Daarom de onderste deel van die pagina met hoofdstukken van belang.
Ik denk dat het vergelijkbaar is met een webpagina content management systeem (CMS) als Joomla of Drupal. Maar dan waarschijnlijk wat simpeler.
Ik weet zelf bijna nog niets van CMS-en, wilde me daar toch al eens in verdiepen.
Wel weet ik dat het CMS WordPress dat je veel ziet, echt vreselijk is, ik kan er eigenlijk niets mee. Misschien past het ook wel niet bij mijn denkwijze. Lijkt meer gericht op blogs, niet op informatieve pagina’s. Plus dat je dat heel erg goed moet beveiligen. Te veel hack mogelijkheden.
Ik heb Joomla geinstalleerd op een raspi om eens wat ervaring op te doen.
Maar hier is het dus Jekyll, misschien is dat een eenvoudiger begin.

https://www.saashub.com/compare-joomla-vs-jekyll

1 like

.md = MarkDown een eenvoudiger MarkUp language (simpeler dan HTML, XML, …)
Zie ook:

En wat kort in het Nederlands:

2 likes

Is er al een antwoord op mijn oorspronkelijke vraag?

Het vreemde nu is dat mail.[domein_bij_freedom].nl
uitkomt op de simple website die je instelt via het freedom dashbord Domeinen → [domein_bij_freedom].nl → website

Maar dat heb ik in DNS ingesteld staan als
‘mail CNAME webmail.freedom.nl. 5 minutes’
Maar dat komt dus helemaal niet op webmail uit maar op de eigen site.

Oplossing is te vinden op Doorverwijzing website (redirect) lukt niet

Kort samengevat:

  • Zet in je DNS instellingen op een subdomein mijnwebsite.[je-domein-bij-freedom].nl het A record op 116.202.126.227
  • Zet in _config.yml van de betreffende website de regel
    host: mijnwebsite.[je-domein-bij-freedom].nl

‘mijnwebsite’ kan je natuurlijk zelf een goede naam geven.

Helaas geen https hoewel er wel een ACME challenge op de DNS instellingen pagina staat, dus zeuren daar vele browsers over.