“Dat hangt er van af”, en dat is een antwoord waar je niks aan hebt. Er zijn verschillende soorten glasvezelaansluiting, afhankelijk van je type heb je bij AON een NTU nodig of bij nieuwere GPON aansluitingen, een ONT.
Beide leveren een ethernet aansluiting maar je hebt nog steeds een NAT box nodig (bijvoorbeeld Fritz, mensen noemen het een router, maar dat is fout).
Het fijne van deze constructie, alhoewel je een “extra doosje” krijgt, is dat alle fiber-specifieke ellende in een aparte doos zit die je door de provider geleverd wordt. Is er fiber ellende → probleem provider. Fiber ellende aan jouw kant → nog steeds probleem provider.
Maar mensen willen “kastje minder” en dan wordt het ingewikkelder. Je kunt er ook voor kiezen om de fiber de NAT box in te laten gaan. Dan heb je een NAT box nodig die met fibers om kan gaan, danwel een NAT box waar een fiber module in past.
Het type fiber module hangt af van het type glasvezelaansluiting dat je krijgt. Bij GPON is het bovendien zo dat de provider gegevens nodig heeft om de aansluiting te laten werken. Bij de ONT van de provider is dit al geregeld, krijg je een fibertransceiver van de provider dan is dat geregeld, anders heb je extra werk.
En daarbij komt dat als je zo’n fibertransceiver gebruikt je ook de correcte fiberkabel moet gebruiken. Daarbij is niet alleen “past het” belangrijk, maar ook de kleur van de connector: sluit je blauw (PC) aan op groen (APC) dan is er schade aan je fiber.
Om al die redenen ben ik persoonlijk geen voorstander van “fibertransceiver” maar als je dat wil dan is er op dit forum voldoende over te vinden.
Mijn advies is om voor een “los kastje” te gaan, dan is duidelijk waar de scheidslijn ligt en bovendien kun je dan bijvoorbeeld de Fritz, die vaak ook het wifi levert, op een plek ophangen waar het wifi goed werkt. Met een fibertransceiver zou je daarvoor met een fiberkabel door het huis moeten - kan wel, maar zou ik niet doen en zo is het bij mijn aansluitingen ook niet gedaan.
Je IP adressen (IPv4/IPv6) veranderen. Heb je een IPv4 subnetje, dan kun je dat meenemen.
En Freedom is verstandig door je over te willen zetten. Het overzetmoment komt eraan (dus het is alleen uitstel van executie), je kunt het overzetmoment goed plannen in plaats van een datum gedwongen wordt (in de meeste gevallen werkt 't meteen, maar als dat niet zo is dan is bijvoorbeeld een vrijdag voor migratie een mindere keuze), en glas levert je bijvoorbeeld een symetrische verbinding op.
Een poos geleden hebben ze hier de straat opnieuw gedaan en, je raadt het al, de DSL geraakt. Daar is uiteindelijk een graafploeg mee bezig geweest, ik kreeg de indruk dat er slechts een klager was en dat was ik. Er wordt dus nog gerepareerd maar de vraag is hoe lang. Ik denk niet dat je gedwongen wil worden, gewoon behoedzaam plannen en laten gebeuren.