DSL-uitzet-"Actie vereist"-mails en Modemkeuze stress

DSL-jaar-abbo hier.

Net als vorig jaar(!) krijg ik een mail van Freedom dat KPN de dsl aan het uitzetten is ‘in mijn regio’ en dat ik over MOET stappen op fiber.

Vraag 1: Kan ik achterhalen wanneer ongeveer, en of dat echt zo is? (de mail van vorig jaar was blijkbaar vals alarm)

Uit gemaks- en duurzaamheids-oogpunt zit ik namelijk goed op DSL:

• mijn oude XS4ALL modem doet het nog goed
  • ik moet alle instellingen (poortverwijzingen/VPN etc) overzetten
  • ik krijg andere vaste IP adressen/ranges, die moet ik extern weer doorgeven?
  • ALS ik overga wil ik ook weer een eigen modem kopen… maar welke?

De Fritz 7590 die Freedom aanbiedt?
Of een nieuwer? 4060 model (die bij Tweakers een ‘Excelent’ kreeg).
Ik weet eigenlijk niet of die 4060 wel aangesloten kan worden op glasvezel (XGSPON)…

Vraag 2: iemand een tip hierover?

https://tweakers.net/pricewatch/compare/999367;1746544;1797990/

.1. Wordt jouw FritzBox nog wel ondersteund ? Kijk bij de modem-leverancier AVM:
FRITZ!Box | AVM Deutschland
(onderaan bij PLUS (rechterkant) kun je de oudere modellen bekijken)

.2. Zoek meteen of jij nu de nieuwste FritzOS hebt draaien :
Index of /fritzbox/
blader naar jouw type Fritz, en download de versie die onder “other /” staat; of update vanuit jouw FritzBox zelf onder het menu >Systeem >Update

.3. van DSL naar glasfiber: je kunt er voor kiezen om jouw huidige modem te blijven gebruiken:

• maak een backup van jouw configuratie (dan kun je later alles nog eens terugzoeken)
  • sluit (op opleverdag) de WAN-poort of LAN1-poort aan op de ONT
  • gebruik de Wizard-internet-Aansluiten om het modem nieuw in te stellen
    ( oude aansluit-instellingen worden overschreven! )

.4. kijk voor vragen over fiber naar het item dat één van de eerste Freedom-klanten voor ons begon:
Terminologie rondom glasvezel

.5. Jouw IP-adressering zal waarschijnlijk veranderen,
dus dat wordt aanpassen geblazen.

.6. tijdsplan:

• overal waar EN glas EN dsl ligt, wil KPN op den duur het koper niet meer onderhouden (dus uitfaseren)
    Als het goed is, dan laten zij dat aan jou weten een aantal maanden vóórdat het werkelijk gebeurt.
    Het zou kunnen wezen, dat ze -om klanten alvast van koper af te jagen- vooraf al een keer een ‘waarschuwingsronde’ doen.

Als er wat stuk gaat bij kpn koper, repareren ze niet.
Dan heb je geen keus. Wacht niet tot de laatste dag.

Specificities kun je op de site van avm zien.
De 4060 heeft een 2,5Gb WAN voor het doorverbinden met de ONT
De 7690 is er ook al.

volgens de AVM-site alleen nog de “Duitse versie” , nog niet de internationale

Ik heb een Freedom abonnement 1Gb/s via XGS-PON glasvezel van KPN.
In de meterkast hangt een ONT (Nokia). Glasvezezel in, UTP uit met een CAT6a kabel onder de vloer door de kruipruimte naar de WAN aansluiting op mijn FRITZ!Box 4060 in de woonkamer.
In het WiFi netwerk heb ik ook nog een FRITZ!Repeater 1200 AX opgenomen.
Internet telefonie pleeg ik met een aantal FRITZ!Fon M2 toestellen die met DECT zijn “aangesloten” op de FRITZ!Box 4060.
Aan de LAN poorten van de FRITZ!Box 4060 hangen een PC en een CCTV beveiligingscamera systeem.
Draait allemaal stabiel en als een zonnetje!

Tot en met de ONT is het allemaal de verantwoording en de zorgplicht van Freedom en KPN.

Dat is misschien niet nodig als je echt gemakshalve bezig wil gaan. Als er een NTU wordt geïnstalleerd, kan je vrijwel altijd je xDSL modem gewoon blijven gebruiken. Je moet alleen één UTP poort opofferen voor de verbinding met de NTU, maar dan kan je al je instellingen verder gewoon houden.

Ik heb een Fritzbox 7170 en een Speedtouch 780 met FTTH op gang gekregen (wel enkel IPv4). Alles wat nieuwer is kan waarschijnlijk prima met een 50 MBit/s glasverbinding omgaan.

@Drs_W
De 7690 Is heel internationaal. Ook in firmware staat dat Nederlands ondersteunt wordt.
Verkoop in Nederland komt later.
Enige nadeel is, hij is nieuw. Er zijn nog niet zoveel ervaringen.

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden! Uitstekend leesvoer die 'Terminilogie rondom glasvezel"-link.

Mijn voorkeur dan (instelgedoe/duurzaamheid) te voorkomen zou dan zijn in eerste instantie de oude in te ‘klikken’ (indien mogelijk), en dan tzt te vernieuwen.

Als ik het goed begrijp is mijn direkte aansluitpunt (voor de fritzbox) uiteindelijk dus een UTP kabel (en niet zoals ik dacht een of ander geel dun glas kabeltje waarvoor ik een apart type Fritzbox zou moeten hebben…).

@Drs_W Ik heb trouwens een FritzBox 7581, die ik niet (meer?) in het AVM rijtje tegenkom:
Firmware version:152.07.17
(ik weet echt niet meer sinds wanneer :slight_smile: maar zeker pre-Freedom)

7581 staat zelfs niet meer bij de “Weitere Modelle” (oudere gevalletjes)
(FritzOS 07.17 is ergens tussen 2017 en 2019 uitgegeven, dat kan ik nu ook niet meer zien; die 152 ervoor is het interne type-nummer voor de 7581 dat AVM vroeger gebruikte - volgens mij doen ze dat bij nieuwere modellen niet meer)

• UPDATE
    bovengenoemde datum 2019 heb ik onjuist; zie correctie van @net hieronder
    /UPDATE

De 7581 staat er niet meer tussen, dus komen er geen updates meer voor jouw apparaat. Het is aan jou of jij dat prima vindt; zelf zou ik dat niet willen.

Aan de hand van het begin van het SerieNummer onder jouw FritzBox kun je schatten wanneer hij is geproduceerd (er zit een paar maanden marge in) op de Duitstalige website :
Router-FAQ.de: FRITZ!Box - Wann wurde die FRITZ!Box/Repeater/Powerline/Smart hergestellt?

( Vul het eerste stukje in, bijvoorbeeld E246 ) Er zit 5 jaar AVM-garantie op beginnend bij de verkoop-/huur-datum. Dat zal bij de 7581 zeker verlopen zijn, omdat hij niet meer in de lijst voorkomt.

Je kunt bij Freedom vragen om een FritzBox te huren of te kopen die het beste bij jouw nieuwe situatie past; Freedom biedt op dit moment 3 types aan (dat kan veranderen in de toekomst) ; dat zie je op de website :
Modems | Freedom

De oude Fritz kun je behouden om allerlei uitprobeersels te doen; of geef hem door aan iemand die er graag mee speelt (dan wel eerst herstellen in Fabriekstoestand)

Volgens de release op 4 sep 2023.

“Dat hangt er van af”, en dat is een antwoord waar je niks aan hebt. Er zijn verschillende soorten glasvezelaansluiting, afhankelijk van je type heb je bij AON een NTU nodig of bij nieuwere GPON aansluitingen, een ONT.
Beide leveren een ethernet aansluiting maar je hebt nog steeds een NAT box nodig (bijvoorbeeld Fritz, mensen noemen het een router, maar dat is fout).

Het fijne van deze constructie, alhoewel je een “extra doosje” krijgt, is dat alle fiber-specifieke ellende in een aparte doos zit die je door de provider geleverd wordt. Is er fiber ellende → probleem provider. Fiber ellende aan jouw kant → nog steeds probleem provider.

Maar mensen willen “kastje minder” en dan wordt het ingewikkelder. Je kunt er ook voor kiezen om de fiber de NAT box in te laten gaan. Dan heb je een NAT box nodig die met fibers om kan gaan, danwel een NAT box waar een fiber module in past.
Het type fiber module hangt af van het type glasvezelaansluiting dat je krijgt. Bij GPON is het bovendien zo dat de provider gegevens nodig heeft om de aansluiting te laten werken. Bij de ONT van de provider is dit al geregeld, krijg je een fibertransceiver van de provider dan is dat geregeld, anders heb je extra werk.
En daarbij komt dat als je zo’n fibertransceiver gebruikt je ook de correcte fiberkabel moet gebruiken. Daarbij is niet alleen “past het” belangrijk, maar ook de kleur van de connector: sluit je blauw (PC) aan op groen (APC) dan is er schade aan je fiber.
Om al die redenen ben ik persoonlijk geen voorstander van “fibertransceiver” maar als je dat wil dan is er op dit forum voldoende over te vinden.

Mijn advies is om voor een “los kastje” te gaan, dan is duidelijk waar de scheidslijn ligt en bovendien kun je dan bijvoorbeeld de Fritz, die vaak ook het wifi levert, op een plek ophangen waar het wifi goed werkt. Met een fibertransceiver zou je daarvoor met een fiberkabel door het huis moeten - kan wel, maar zou ik niet doen en zo is het bij mijn aansluitingen ook niet gedaan.

Je IP adressen (IPv4/IPv6) veranderen. Heb je een IPv4 subnetje, dan kun je dat meenemen.

En Freedom is verstandig door je over te willen zetten. Het overzetmoment komt eraan (dus het is alleen uitstel van executie), je kunt het overzetmoment goed plannen in plaats van een datum gedwongen wordt (in de meeste gevallen werkt 't meteen, maar als dat niet zo is dan is bijvoorbeeld een vrijdag voor migratie een mindere keuze), en glas levert je bijvoorbeeld een symetrische verbinding op.

Een poos geleden hebben ze hier de straat opnieuw gedaan en, je raadt het al, de DSL geraakt. Daar is uiteindelijk een graafploeg mee bezig geweest, ik kreeg de indruk dat er slechts een klager was en dat was ik. Er wordt dus nog gerepareerd maar de vraag is hoe lang. Ik denk niet dat je gedwongen wil worden, gewoon behoedzaam plannen en laten gebeuren.

Dat adviseer ik ook!

Dit begrijp ik niet helemaal. Waarom is het geen router? NAT box lijkt me ook de lading niet dekken, zeker nu je vaker ziet dat de bulk van het verkeer juist over IPv6 gaat zonder enige NAT. En bij IPv4 vindt er niet alleen NAT maar juist ook IP masquerading plaats :slight_smile:

Excuses voor dit antwoord, want we wijken af van het topic van de TS, maar ik denk dat dat onderwerp wel klaar is:

Formeel: wat een router doet, is routiung informatie verzamelen van verschillende protocollen static, IGP’s zoals IS-IS, OSPF en RIP, EGP’s als BGP, voor ieder protocol een RIB maken (Routing Information Base), de RIBs combineren en daar een FIB (Forwarding Information Base) uit maken.

Als er daarna een packet komt wat geforward moet worden, wordt het destination-IP adres gebruikt om de beste match te vinden in de FIB, van het pakket wordt de TTL een verlaagd, de checksum opnieuw berekend en het pakket doorgestuurd naar de next-hop die in de FIB staat.

Een router blijft van de andere velden van de TCP/UDP/IP header af. Specifiek, een router doet geen NAT, dan heb je een NAT box. En bij de typische thuis-situatie heb je bijvoorbeeld maar twee netwerken (“binnenkant” en “buitenkant”) en daarmee is de FIB heel erg simpel.

De term “router” komt met name in zwang als je een netwerk hebt met meerdere doorverbindingen, intern, maar bijvoorbeeld ook meerdere externe aansluitingen (contacten met meerdere providers bijvoorbeeld) waarbij je jouw netwerken aankondigt en aan de hand daarvan verkeer krijgt voor deze netwerken. Tegelijk krijg je informatie van bereikbare netwerken van andere routers, bepaal je je policy, bouwt daarmee je FIB en gebruikt dit voor packet forwarding.
Valt er nu een link uit, dan schakelt het netwerk daar automatisch omheen.

“Dit is zoals een ISP werkt”. Het is alweer wat jaren geleden, maar het cursusmateriaal is nog steeds valide: https://www.ws.afnog.org/afnog2019/sie/210-dynamic/dynamic.pdf

Als iemand een NAT box een “router” noemt heeft deze persoon het duidelijk over iets anders als wat een “echte router” doet. Ikzelf kan niet anders als deze kreten wat voorzichtiger gebruiken, ook al zeggen de kreten van TP-link wat anders.

Als je kiest voor een FRITZ!Box waarin een glasvezelmodule wordt ingestoken, zal die module ook extra stroom verbruiken. Anderzijds is het verbruik van de ONT erg laag en zal een paar tientjes per jaar kosten.

Wandcontactdoos vervangen door, of uitbreiden met eentje met genoeg aansluitingen is voor een handige knutselaar snel gedaan. Bij mij staat de FRITZ!Box in de woonkamer en had ik dus geen extra wandcontactdoos nodig voor de ONT: die was er al.

Ik vind het een groot voordeel dat tot en met de ONT de verantwoording ligt bij de provider en indirect de glasvezeleigenaar.
Bij mij was de snelheid niet okay en heeft KPN de Genexis ONT vervangen door een Nokia. Geen moeilijke discussies of de fout wellicht zit in je “eigen” apparatuur of dat je de glasvezel zou hebben beschadigd.

Maar iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren en het is mooi dat iedereen zelf kan kiezen.

Ja daar ben ik het wel mee eens. Tegelijk zie je nu ook de term “home router” (thuisrouter) best vaak. Dat zal nooit over een router gaan met een IGP. En in de moderne situatie (IPv6) blijft zo’n apparaat ook van de headers af op de hop limit na.

Toch is een “NAT box” in netwerk termen een router met NAT functionaliteit. Als je dan toch een andere term zoekt voor die alles-in-een doosjes die geleverd worden komt firewall nog het dichtst in de buurt, dit mede door de firewalling, NAT, VPN mogelijkheden en soms zelfs simpele IPS achtige functies. Dat de lan poorten over het algemeen via een switch met elkaar verbonden zijn negeer ik dan voor het gemak even :slight_smile: .
Heel strikt gezien zijn het modems (voor het DSL specifieke gedeelte), firewalls (voor blokkades, NAT en VPN’s die je ermee kan maken), wifi accesspoints (voor wifi) en switches (voor de lan poorten) in 1 :slight_smile: .