E-fiber naar Fritz!Box 5530 glasvezel patchkabel type?

Een nieuwe aansluiting heb ik vandaag aangevraagd op het e-fiber netwerk met een Fritz 5530 modem.

De lengte van de nog te leveren glasvezelpatchkabel is vermoedelijk niet lang genoeg om de Fritz!Box 5530 centraal in het huis te plaatsen. Modems | Freedom toont alleen een lowres foto van die glasvezel patchkabel.

Nu heb ik al naar de helpdesk gebeld, met als uitkomst dat een Singlemode 9/125 micrometer SC/PC kabel nodig is.

Als ik een (lange) “Glasvezel patchkabel - Singlemode OS1 - Duplex - SC/PC-SC/PC”, heb ik dan de juiste kabel om een e-fiber aansluiting met een door Freedom geleverde Fritz!Box 5530 te verbinden?

Ik lees hier namelijk dat sommige mensen hier over een groene connector spreken, terwijl bij deze kabel beide connectoren blauw van kleur zijn.

PS Wat ook al helpt is als iemand het exacte typenummer van zijn glasvezel patchkabel kan delen, zodat ik de specs daarvan op kan zoeken.

Volgens mij moet in de 5530 een groene glasvezelconnector, ik geloof een LC/APC. In de 5490 gaat wel een blauwe (SC/PC). Wat er aan de andere kant moet bij e-fiber weet ik niet, bij mijn aansluiting (KPN - voorheen Reggefiber - op een TY01) is het iig een blauwe SC/PC.

1 like

De fritzbox 5530 heeft LC/APC aansluiting.
https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5530-fiber-aon/technische-gegevens/

Blauw is UPC (glasvezel vlak raakvlak)
Groen is APC (glasvezel schuin raakvlak)

Wat op de muur zit
Moet je zelf uitzoeken.
De LC is veel kleiner dan de SC.

gaatjes

afbeelding
Het juiste SFP module in de fritzbox zetten.
Voor de meesten zal dit AON zijn.

GPON is een gedeelde glasvezel met de buren.
Daarvoor had je voorheen de 5491 voor nodig.

4 likes

Bedankt voor de link naar de Fritz!Box 5530 specs. Dat is dus een LC/APC aansluiting. Inmiddels ook geleerd dat “LC” staat voor “Little Connector”.

Een LC stekkerbehuizing is volgens opgezochte specificaties: vierkant, en de afmetingen zijn minimaal 4,42 en maximaal 4,52 millimeter.

Op de muur zit een FTU met daarin een enkelvoudige groene patchkabel naar een NTU. Dus (1) simplex, (2) UPC. De schuifmaat meet aldaar een connector van 7,5 bij 8,2 millimeter in die FTU gestoken. Dat betekent volgens mij dat het geen LC is. Dat klopt ook ongeveer met de afmetingen uit een SC-stekkerbehuizing gegevensblad: 9,0 bij 7,4 mm.

Resumerend: single mode, 9/125, simplex, groene connectoren (=APC), SC naar LC.

Klopt dit? Of heb ik nog ergens een foutje gemaakt?

@anon97139585 Bedankt voor de correctie UPC/APC.

Bij E-fiber wordt een Commscope HFTP gebruikt. Exacte type is mij onbekend. Het kastje heeft twee simplex poorten, waarvan in de linkerpoort een groene SC (standard? connector) patchkabel is gestoken.

Momenteel wordt er nog een dienst geleverd door Trined. Zij hebben daarop aangesloten een Huawei H35M8012HEU1 (P/N 50081939). Als omschrijving wordt gegeven "EchoLife HG8012H, GPON Terminal, SC/APC)

@Erik Schijnbaar is de E-fiber aansluiting toch GPON en geen AON. Niet dat het veel uitmaakt. De Fritz!Box blijft een LC/APC nodig hebben.

Je heb dus een SC/APC aan de ene kant (FTU) nodig en een LC/APC aan de andere kant (FRITZ!Box).

De Commscope HFTP FTU zal waarschijnlijk deze zijn: CS5615-000 | HFTP-N0-S222-E | CommScope

2 likes

Domme fout. Aangepast.

Ik had met een half oog ergens gelezen dat er GPON netwerken bij kwamen.
In sommige situaties goedkoper om aan te leggen.

De alhier door E-fiber toegepaste Commscope HFTP FTU is een HFTP-N0-NN00-E (Part # CK7246-000) volgens het etiket op de binnenzijde van het deksel:

VD0B3514 Commscope deksel binnenzijde priv masked labelonly

Van de gelegenheid heb ik gebruik gemaakt om foto’s te maken hoe de Commscope FTU er van buiten en binnen uit ziet:
VD0B3512 Commscope fiber las en vezelmagazijn VD0B3511 Commscope E-fiber SC-P connector aan binnenzijde
VD0B3513 Commscope fiber invoer en connectoren VD0B3510 E-fiber Commscope buitenzijde

Was dat gedeelte niet verzegeld?

Ik heb geen verzegeling gezien.

Wel een Tyrap die slordig halflang was afgeknipt, met de zijkniptang is die ingekort zodat het deksel beter sluit (nog steeds niet geweldig).

Zit er bij jou dan wel een verzegeling op de FTU?

Zover ik me herinner wel.
Is wel een model uit 2011

Hier is het SC/UPC
De 2e lijn is SC/APC waar een kabel-tv kastje opgedrukt kon worden.
afbeelding
Voorbeeld, niet mijn eigen aansluiting.

Ter info: E-Fiber is een point-to-point aangelegd glasvezel netwerk. Belichtersa kunnen vervolgens zelf kiezen of ze AON of PON uitrollen. Zo gebruikt Cambrium Operator AON en Fiber Operator (Trined) PON. Bij de eerste kan de glasvezel direct op het modem vanuit de FTU. Bij die laatste moet er dus een ONT geïnstalleerd worden op locatie en wordt het modem aangesloten op de WAN/LAN poort…

@Anco Het glasvezel-naar-huis-verhaal wordt zo steeds duidelijker, dank voor de extra uitleg.

Bij zo’n overstap van PON (Trined) naar AON (Cambrium) netwerk, hoe gaat dat fysiek in zijn werk? Wordt er bijvoorbeeld in de wijkcentrale (PoP) een glasvezel patchkabel losgekoppeld en in een andere poort gestoken? Of is de overstap van provider/netwerk toch meer een software-omschakeling?

Hiervoor wordt daadwerkelijk in de PoP een fysieke patch gedaan.

2 likes

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.