Een kabinet met meer aandacht voor digitalisering; gaat het eindelijk lukken de komende 4 jaar?

Freedom geeft je natuurlijk geen stemadvies, dat is immers helemaal aan jou! Als Internet serviceprovider die vecht voor een veilig en vrij internet zijn we wel heel benieuwd naar de plannen van de politieke partijen. Vooral naar onderwerpen binnen de thema’s die ons aan het hart gaan: privacy, digitalisering en ICT. Zijn de partijen zich bewust van het belang van deze thema’s en hoe zien we dat terug in hun programma’s? Met welke praktische voorstellen komen ze?

Om hierachter te komen zijn we álle verkiezingsprogramma’s ingedoken.

Klik hier om direct een overzicht te zien van een aantal concrete voorstellen van politieke partijen. 

Onze bevindingen:

  • De meeste partijen spreken zich uit over cybercrime, Big Tech en innovatie;
  • Een groot aantal partijen wijst op 'open source' als oplossing;
  • Een aantal partijen noemen het EPD (elektronisch patiëntendossier) en de virus maatregelen;
  • Een aantal partijen zijn fel gekeerd tegen de Sleepwet en Super SyRi;
  • Er zijn ook best veel partijen die (vrijwel) geen aandacht schenken aan deze thema’s.

Oprecht vindt dat de overheid een ‘app’ moet worden en VVD wil “samen terughacken”. De PVDA stelt een digitaal paspoort voor. 50PLUS vindt dat de overheid oog moet hebben voor mensen die minder digivaardig zijn. Zowel PvdA als D66 noemen toegang tot het internet een basisbehoefte. BIJ1 noemt het een basisrecht en beschouwt het internet als een nutsvoorziening. SP zegt dat internet voor iedereen betaalbaar en beschikbaar moet zijn. Piratenpartij en D66 stellen hackatons, bug bounty programma’s, een CISO en een Autoriteit Digitale Markten voor.

In ons overzicht vermelden we een aantal concrete voorstellen van een aantal partijen. Dit is natuurlijk maar een greep uit alles wat de partijen erover zeggen. Lees vooral de partijprogramma’s van álle partijen om een weloverwogen keuze te maken.

Stembusakkoord
Voor veilige digitalisering met bescherming van rechtsstaat en mensenrechten hebben sommige partijen een stembusakkoord gesloten. Dit is een initiatief van Bits of Freedom, Amnesty, Open State Foundation en Waag.

Het vervolg
Freedom is erg benieuwd naar de verkiezingsuitslag van aankomende week, maar wat daarna komt is misschien nog wel interessanter! Heeft het kabinet de komende 4 jaar meer aandacht voor digitalisering? Freedom houdt de partijen de komende kabinetsperioden de gaten en checkt wat er daadwerkelijk wordt uitgevoerd. 


Zie het oorspronkelijke bericht op https://freedom.nl/nieuwsartikel/een-kabinet-met-meer-aandacht-voor-digitalisering-gaat-het-eindelijk-lukken-de-komende-4-jaar
4 likes

of bedoelen we niet veel meer:

Ga voor een Kabinet met meer aandacht voor digitale Privacy

Wat ik nu zie van de digitalisering.
Door corona is het online werken en vergaderen in een versnelling gekomen.
Veel zal blijven omdat het geld oplevert. De menselijkheid is nooit de norm.
Dat sommige mensen hier knettergek van worden, maakt niet uit.

Terug dringen van contant geld, heeft ook weer een zetje gehad.
Geen stiekeme betalingen meer straks.

Eerste gesprekken in het ziekenhuis, gaan nu digitaal zonder dat je iemand spreekt.

Een heilig verklaring van de smartphone, als we zo doorgaan komt er een smartphoneplicht.
Totale controle door deze toestellen, als we niet oppassen.

Dat profileren bij de belastingdienst deden ze al jaren.
Vroeger zetten ze een merkje op jouw kaart in de kaartenbak.

Het is toch raar, dat je iedere vaccinatie in het gele boekje kunt zetten, behalve corona.
Ook dictator Europa wil een totale digitale controle.
We kunnen van alles wensen als land, maar Europa heeft het laatste woord.

Kabinet, plan maken, enz. …
Dat wordt gedaan door leken op gebied van ict en privacy. En ALS ze al iemand uitnodigen om hen te informeren, dan wordt-ie meestal gezocht bij de grote datagraaiers (of binnen de volgers daarvan). Verder trekken de flink-betaalde (en betalende ? ) lobbyisten aan de ploeg om vooral niet vrij-makende wetten te maken.
Deze feiten bepaalt voor een groot gedeelte de richting waar we met z’n allen heengaan.
Nou maar hopen dat in de komende regering mensen komen, die zèlf durven onderzoeken en nadenken.

edit : —

Stel dat iemand van :spraydot: Freedom een kort verblijf bij de formatie zou krijgen,…
welke shortlist (mèt argumenten) kunnen wij 'm dan meegeven ?

(want we werken graag oplossings-gericht)

Ik droom nog steeds van een wereld waarin de onderliggende internet infrastructuur in Nederland wordt gescheiden van de commerciële ISP’s die ze exploiteren. Een beetje zoals de NS en ProRail, alleen daar is die scheiding volstrekt zinloos geweest. Er is haast geen concurrentie op het spoor.

Je zou een ProRail voor het internet het mandaat kunnen geven om voor iedereen een goede infrastructuur aan te leggen met het oog op de toekomst zonder dat je mensen in de kou laat staan omdat het niet rendabel genoeg is.
Die kan eisen stellen aan ISP’s om te blijven moderniseren en z’n zaken op orde te hebben.

We maken onszelf nu afhankelijk van twee commerciële bedrijven en dat lijkt mij niet verstandig.

Of zeg ik nou iets heel geks

2 likes

Hier op dit forum zullen de meesten zeggen: NEE
In de boze buitenwereld kijken de meesten je vragend aan.

't Is niet anders, maar wij hoeven ons daar niet bij neer te leggen.

1 like

ik schreef bewust niet

want volgens mij denken de meesten aan prijs en gemak.
De rest wordt te moeilijk gevonden, dus waarom daarover zeuren (of nadenken).

Gelukkig blijven er altijd mensen die hun grijze massa dagelijks trainen met lastige kwesties, gedreven door passie voor een betere wereld.

( Ook buiten de WC blijft er hoop. )

Als je de politiek wat breder volgt, dan lijkt het erop, dat in meerdere landen juist “in blessuretijd van een regering” er stilletjes allerlei dingen doorheen worden gedrukt…

  • het volk houdt je minder in de gaten
  • de vele nieuwe kamerleden zijn bezig met → wennen en met → formeren

Gelukkig dat er nog oplettende mensen zijn.

2 likes

Gewoon doorgaan alsof er helemaal geen formatie gaande is.
Doe dit zo lang mogelijk totdat de meesten vergeten zijn wat er gebeurt is.

En Grapperhaus wil van alles, maar weet niet hoe je het uit moet voeren.
Nu wil hij iets strafbaar stellen, dat in principe al verboden is.

Mijn gemeente zegt:
Wilt u dat de gemeente uw persoonsgegevens niet aan bepaalde personen of instanties doorgeeft?
Dan kunt u vragen om geheimhouding. Dit kan online met uw DigiD.
De gemeente gaat altijd akkoord als u om geheimhouding vraagt.
U hoeft geen reden voor geheimhouding op te geven
Als u geen geheimhouding meer wilt, kunt u die opheffen

Er gaan anders weer stemmen op om de zaak (ProRail + NS) weer samen te voegen…

Ehm zou dat niet anders om moeten?.. De gemeente gaat alleen info delen NA toestemming?..

Het enige wat waarde heeft is, dat Rutte en de VVD zoveel mogelijk hun eigen dingen er door drukken.
Regels en afspraken tellen al lang niet meer.
Open source is helemaal niet goed voor de omzet van bepaalde bedrijven.
Het geld moet wel rollen richting de VVD stemmers.

3 likes

… gaat het eindelijk lukken de komende 4 jaar ?

is door de onderhandelaars verkeerd begrepen: Ze denken nu dat zij er 4 jaar over moeten doen om een kabinet te formeren.
In die formatie-periode hoef je gelukkig geen ingewikkelde dingen op te lossen.

Waarschijnlijk krijgen we een paar dagen voor de volgende verkiezingen te horen: “Sorry dat het ons niet is gelukt binnen de afgesproken tijd iets in elkaar te timmeren” En dat ze dan excuses aanbieden voor de ophef die dit veroorzaakt.

Wie dacht of hoopt op een nieuwe bestuurscultuur zal toch nog een jaar of 3 moeten wachten en het dan wel regelen door een ANDERS te stemmen. De partijen die nu weer aan de gang gaan zijn niet veranderd, en woorden zijn goedkoop.

Lang gewacht en toch gekomen: ik zag bij de lijst van in te vullen kabinetsposten een “staatssecretaris digitalisering” staan. Dat lijkt me wel reden voor optimisme …

Hangt er maar net vanaf…
De Minister voor rechtsbescherming heeft ook meer negatieve dan positieve bijdragen geleverd… Tenzij het wordt bekeken vanuit het financiële perspectief, echter zat financiën niet in z’n portefeuille wel toezicht houden op het beter laten functioneren van de NL rechtsstaat.

Dus ik ben idd. reuze benieuwd of dit zoden aan de dijk gaat zetten.

Alles wat het kabinet aanpakt veranderd in the tegenovergestelde van goud. Ik laat mij graag positief verrassen maar de geschiedenis doet het ergste vrezen.

Zoals hierboven beschreven was “rechtsbescherming” eerder “afbraak toegang tot recht”.
Toeslagen vernietigden levens of leidde tot verlies van leven. Etc.

De politiek doet voorkomen dat ze er zijn voor de mensen maar is werkelijkheid ook geen “goud”. Vandaag waren er demonstraties voor vrijheid en dat was is eenmaal nu niet meer toegestaan…afgezien van agenten die achter een “vrije” groep aanliep en één van hen met de mobiel foto’s ging maken van een verfbom die tegen een deur gegooid was, door één die “vrije” mensen.

Het geeft de burger echter geen hoop, tot wat die politiek verworden is…en gezien de voorlopige opstelling aan ministers en staatssecretarissen heeft de symptomen van ernstige bloedarmoede aan kwaliteit in de vijver waaruit gevist wordt.