Eigen router achter FRITZ!box

Eindelijk is het zover en kan ik op 1 augustus over op glasvezel met Freedom. Jammer dat het nog zo lang duurt, maar dan heb ik wel tijd om alvast wat dingen uit te zoeken.

Ik zit nu nog bij Ziggo. Omdat de routers van Ziggo altijd op allerlei manieren dichtgetimmerd waren, en de wifi-dekking op de 1e verdieping naadje was, heb ik sinds ik me kan heugen een eigen router achter het Ziggo-ding hangen. Ziggo-router in Bridge mode, dus mijn eigen router doet al het werk.

Nu is mijn vraag wat ik het beste kan doen als ik straks overga op Freedom met FRITZ!box. Even wat info:

  • ik heb straks internet, tv en telefoon van Freedom

  • ik heb in mijn huidige eigen router (ASUS RT_AC88U) o.a. 2 dns-servers ingesteld om gebruik te kunnen maken van buitenlandse streaming-diensten

  • ik verwacht dat de wifi-dekking van de FB op de bovenverdieping weer niet geweldig zal zijn. En verder is het netwerk lekker ingesteld, dus ik wil de ASUS graag in het netwerk houden

Nu mijn vragen:

  1. Wat is straks het handigst: FB in bridge-mode, ASUS als router OF FB als router, ASUS instellen als Access Point?
  2. Kan de FB uberhaupt in bridge-mode gezet worden, vanwege tv en telefoon? Ik zag al ergens iets over dns-instellingen i.v.m. de Canal Digitaal-aansluiting…
  3. Hoe veel dns-servers kan je dan instellen op de FB, kan ik de 2 dns-servers die ik nu gebruik toevoegen?
  4. Ik heb nu gekozen voor huur van een FB5530. Heeft die voldoende mogelijkheden, of kan ik beter upgraden naar een gekochte FB7590? Als ik dat doe, kan die dan ook door de monteur geinstalleerd worden?

Alvast bedankt voor het meedenken.

  1. Ik zou zelf de FBxxxx als router neerzetten zodat tv/telefoon conform werkstandaard is, ook qua security zit je qua norm prima. Wifi en dekking is prima te regelen met eventueel aanvullende doorschuif doosjes.
    Later kan je altijd gaan proberen te doen met wat je in je hoofd wil halen.
    INn jouw geval, zet je de FB in Bridge en blijft de Asus-handel functioneren zoals het nu ook doet; zie ook hierna →
  2. ← FB kan prima in Bridge mode worden neergezet en degradeert zichzelf dan tot mediaconverter met wat aanvullende functies. Prima wanneer wil (kunnen) spelevaeren met eigen zooi.
  3. Je kan op FB, 2 DNS servers (primary/Backup) instellen (maar waarom zou je dat willen in/met Bridgemode ?).
    Zelf - bij mij FB=Router/gateway - stuur ik de eerste DNS door naar mijn eigen (interne) DNS. De tweede gaat (als dus mijn DNS stuk is) gaat naar 1.1.1.1. Het voordeel/reden is dan ook dat ik mijn eigen DNS qua domein kan laten omleiden en backholen.
  4. Prima idee voor 5530 als “best” defacto standaard en wmb zeker laten installeren door Monteur zodat alles volgens het boekje gaat en er geen enkele twijfel kan ontstaan (ook als iemand expert in het kwadraat is).

NB: Ik ben absoluut geen fan van de dichtgetimmerde FB maar als ‘gestandaardiseerd’ doosje is het meer dan goed omdat in geval van “whatever” issues je kan vallen op waarop het tenminste wel hoort te werken en er dan geen afleidende oorzakelijk discussie zal ontstaan wanneer iets niet functioneert.

@anon0224 NB: Hmmm, toch standaard een dichtgetimmerde FB? Dat valt me dan wel weer een beetje tegen van Freedom :smiling_imp:
Ad 3: Als ik de FB in bridgemode zou zetten, dan natuurlijk geen DNS, want dat doet dan niet zo veel. Ik bedoelde juist als ik de FB als router gebruik, omdat ik die 2 dns-instellingen nodig heb voor de buitenlandse streaming, en ik ergens gelezen meen te hebben dat je ook een aparte dns nodig hebt voor het CD-kastje. Maar over dat kastje heb ik ook al een vraag aangemaakt: https://community.freedom.nl/t/canal-digitaal-tv-ontvanger-of-via-de-app-op-apple-tv/3796

Bij de 7590 heb je een losse NTU nodig.
Waarom hang je daar niet jouw eigen router aan.
En vergeet Fritz.

https://helpdesk.freedom.nl/category-detail/algemene-instellingen-eigen-modem

Als dit te veel vragen op roept, wellicht de Fritz!Box 5590 kopen.

@Erik Dat klinkt wel aantrekkelijk, want geen gedoe verder met 2 routers. Maar ik vroeg mij af of dat wel kan i.v.m. telefonie en tv van Freedom. En kan de monteur dan i.p.v. de FB de NTU installeren?

Dan moet je kijken of jouw router keuze, de dingen kan die op de help pagina staan.
Met monteurs heb ik geen ervaring.

Gewoon de ASUS RT_AC88U rechtstreeks zonder tussenkomst van de Fritzbox.
Alhoewel de Fritzbox een prima router is met veel mogelijkheden.

tldr; Gebruik de Fritz en k(n)oop je spielerij daarachter.
//–//
Tja ik denk dat Freedom zich niet kon (of beter: “wilde”) realiseren dat de FB vanaf release 6.30 doro AVM.DE is dichtgezet zodat er o.a. ook niet meer met telnet-toegang en andere te installeren (systeem)speeltjes, kan worden gerommeld.
Het typische gedrag van een inmiddels gevestigd bedrijf dat “hobbyisten” aan de kant schuift. Een houding dat - in mijn gevoel - ook Freedom lijkt te gaan betasten.

De Fritz’s technisch zijn prima - gemiddeld uitstekend - werkende totaaldoosjes. Het is ook voor mij moeilijk te verkroppen dat een Freedom als provider ooit in zee is gegaan met een product dat inherent van zichzelf niet open is. Dat geldt trouwens ook voor de gevoerde diensten, wel;is waar open software maar “dichtgezet” met hoe het kan en wordt gebruikt.

Voordeel van die werkwijze is wel dat er inmiddels wetgeving er is dat je zelf - op & met eigen aanpak - een andere router of software (servers) mag gebruiken. garanties daarvan zijn dan tot de drempel en je dan continu qua werking moet opletten of er niets iets door een provider is/wordt veranderd.

Los van gedachten, raad ik wel sterk het gebruik van een FB aan omdat daarmee tenminste zeker is te stellen wat de werking is.
Ook door en bij mensen die dan daarvoor noodzakelijk vaardigheid als hobby tot hun (machts)doel, ontberen.

Ik heb thuis welbewust een Fritz met daarop alle kernzaken zodat het overige huishouden ook zonder mijn :innocent: gefrutsel, gebruik kan blijven maken van de standaard internetdiensten.
Ze trekken dan desnoods simpelweg de RJ45 uit mijn zolderdomein en gaan - met eventueel een uit/aan reset - verder met het standaard vermaak.

Mocht het daarna onverhoopt nog niet gaan werken, zijn de helpdesk(pagina’)s van Freedom meer dan “deskundig” om die situatie tot een werkend resultaat te brengen.
Met een gehuurde Fritz wordt het ook simpeler omdat eventuele hardware als reparatie of vervanging, een kwestie is van bellen met de helpdesk.

De monteur zal de oplossing installeren die Freedom aldaar via haar belichter aanbiedt.
Tegenwoordig: eigenlijk alleen een 5530 of opvolger, dan direct op glas met een SFP dan wel aanwezige - door de belichter geplaatste - NTU/ONT via de WAN-poort.

Dank voor alle reacties zover. Ik heb geen idee wat voor soort kastje er nu geplaatst is. Ik zal straks even een foto maken en hier plaatsen.