Eigen router direct zonder modem op ONT aansluiten?

Beste meedenkers, ik ben nieuw hier bij Freedom en krijg binnenkort mijn eerste glasvezel aansluiting. Ik ga alleen internet afnemen. E-Fiber heeft via de Gpon techniek de glasvezel kabel geleverd en daarom gaat er ook een ONT geplaatst worden. Gewenste situatie: een eigen iot. vlan kunnen aanmaken en 3x een accesspoint (waarvan er 2 weerbestendig moeten zijn) in mesh aansluiten. Mogelijk Ip camera’s als optie in de toekomst. Ik ga dus voor Ubiquiti spullen kiezen.

Mijn verwarring: uit een duidelijk artikel van Freedom begrijp ik dat er bij glasvezel geen modem nodig is omdat er over glasvezel een direct bruikbaar Ethernet loopt. Er is wel een ONT nodig om het lichtsignaal om te zetten in een elektrisch signaal en v.v., en om mijn internet verkeer apart te houden van dat van de buren. Echter in een ander Freedom artikel ‘Welke instellingen heb ik nodig voor mijn eigen modem?’ Staat vermeld onder ’GPON & XGSPON GLASVEZELVERBINDINGEN’: “Bij GPON glasvezelverbindingen zal er een ONT geplaatst zijn ……. Deze is nodig om verbinding te maken met het GPON netwerk. …… Modems kunnen aangesloten worden op de ethernetpoort die op deze ONT zit met een UTP kabel.” Moet dit echter niet zijn “routers kunnen aangesloten aangesloten worden op de Ethernet-poort die op deze ONT zit met een UTP kabel.” Een modem is toch niet nodig?

Vraag: kan ik nu wel- of niet een Ubiquiti router direct op de ONT aansluiten zonder dat er een Fritzbox in bridge mode, of eigen extra aan te schaffen eigen modem tussen moet zitten?

Misschien geeft dit je meer inzicht: [KPN WBA] Ervaringen XGS.PON direct op glas (zonder NTU/ONT) - Internet en hosting - GoT

tldr; Ja dat kan … waarbij de Ubiquiti gelijk een Fritzbox dan de PPPoE verbinding verzorgt waarover je Internet conenctie naar Freedom loopt. Die ONT is “niet” veel anders een media converter die de eigen verbinding maakt cq scheidt van anderen in/op/over de - gedeelde - glasvezel.

Een van de Freedommers van het eerste uur heeft op deze Community het volgende met ons gedeeld:

Bedankt voor de reacties.
@Drs_W dit is i.d.d. het artikel dat ik al gelezen heb, en waar ik naar refereerde. @anon0224 heeft mijn twijfel dat ik het verkeerd begreep weggenomen. Nu nog kiezen welke Ubiquiti hardware ik ga gebruiken (FritzBox 7590, Cloudkey g2 en switch, of een van de nieuwere alles in één oplossingen) en hopen dat de Freedom internet verbinding er snel komt.

Ja je hebt gelijk. Zulke verwarring tussen modem en router zie je steeds vaker in Nederland. Als je router PPPoE over een specifiek VLAN kan doen voor de uplink, zal het wel in orde zijn.

Ik heb een pre-order geplaatst bij de freedom glasvezel (kpn xgs-pon). Ik wil ook graag direct op glas aangesloten worden met de Fritzbox 5530. Daarnaast heb iknog de de patch-cover en kabel nodig, om de verbinding te maken.

Heeft er iemand ervaring met deze producten? En als deze werken voor KPN klanten werken deze hetzelfde voor freedom klanten met de freedom instellingen ?

Ja, heb ik. Maar eerst even dit topic teruglezen zou ik zeggen. Heb je daarna nog vragen, dan stel ze hier.

Het lijkt erop dat momenteel alleen de Fritzbox 5530/5590 een mogelijkheid is met de SC-APC/SC-PC kabel en patchcover.

Waar ik nog niet helemaal tevreden over ben is dat ik geen routing wil van de Fritzbox, ik maak ook geen gebruik van telefonie of wifi over vanuit de meterkast. Wat zijn momenteel de alternatieven voor consumenten hardware om aan te schaffen voor een XGS-PON modem die in bridge-modus gezet kan worden ?

Hoi

Er is al eerder opgemerkt dat waar in de Freedom glas documentatie modem staat in feite router bedoelt is.
Het lijkt me dat elke router die VLAN, PPPoE en DHCPv6 ondersteund werkt. En dan bij voorkeur een die ook baby jumbo doet;

Vr.Gr,
Rob

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.